Inlägg från: Anonym (man51) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man51)

Är jag snål eller rättvis?

Tycker nog att ni snarare borde landa i hur ni ser på ekonomin framåt främst utifrån era respektive (olika) inkomster, dvs hur avser ni hantera gemensamma, löpande utgifter? Är det 50/50 rakt av, eller någon procentuell fördelning, då ni verkar ha olika nivåer av inkomst...

Sen kan ni landa i individuellt sparande, individuellt slösande och även gemensamt sparande och slösande.

Ser ingen anledning i att ni direkt måste sätta in båda lönerna på ett gemensamt konto. Inte alls faktiskt.

Vidare att jobba med X% i månadspeng från en gemensam pott låter infantilt i mina öron...

Jag kan absolut förstå tanken med att "vad man går in med - går man också ut med" i händelse av en skilsmässa.

Mitt ex klev in med ett stort sparkapital redan när vi blev sambos, och sedan efter XX år gifte oss. Jag avsa mig anspråk på dessa pengar tidigt i vår relation, för jag ansåg att det var hennes pengar. Genom åren som kom så hade jag en högre inkomst en henne. Då levde vi efter devisen "mina pengar är dina pengar och vice versa", och vi tjafsade i princip aldrig om pengar, budget, inköp, sparande etc. Utan vi sörjde för varandra och våra barn och jobbade och slet och sparade och slösade.

Vid skilsmässan så stod jag fast vid mitt löfte, trots att vi aldrig skrev något äktenskapsförord. Jag hade kunnat propsa på 50/50, men ett gott samvete är en god huvudkudde säger de...

Men det skulle vara intressant att veta hur stor är skillnaden i sparkapital, och även inkomst. Så kan man lättare säga buu eller bäää... kan se en risk i att ni kanske tjafsar om småpotatis... om ni ändå har för avsikt att lev i i nöd och lust...

Svar på tråden Är jag snål eller rättvis?