Inlägg från: Anonym (Lo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lo)

Att flytta när barnen flyttat ut, sorgligt ?

Vi ska nog byta boende till större nu då har barn hemma, det kommer bli dyrare men tänker att det kan vara värt det under sådär 10-15 år som vi har barn hemma. Sedan kan man flytta till betydligt mindre. 

Men sedan tänker jag att det kanske blir för sorgligt att lämna hemmet där man har minnen som familj, att barnen då inte får besöka ett hem de bott i då de hälsar på. Hur tänker ni om det, flyttar ni efter barn är utflugna?

• Svar på tråden Att flytta när barnen flyttat ut, sorgligt ?
  • Anonym (Lo)

Men är det bättre att välja ett boende man har råd med även som pensionär? Vi är alltså äldre föräldrar så vi kommer bli pensionärer bara några år efter att sista barnet flyttar.

Men ska vi bo stort nu kommer vi alltså måsta flytta senast då blir pensionär, kanske tidigare. Är det då bättre bo trångt under barnens uppväxt och slippa känna stress över att flytta en dag

• Anonym (Lo)
    Studentpappa skrev 2025-03-20 18:35:47 följande:

Har du inte råd med det som pensionär så har du väl inte råd som sjukskriven heller. För oss är det inget alternativ att behöva sälja för att någon blir sjuk. 

Jag räknar snarare med att vara mer eller mindre skuldfria när vi når pensionen.

Jo en av oss är sjukskriven redan därför har vi väldigt låg inkomst då den andra har ett lågavlönat jobb
  • Anonym (Lo)
    Studentpappa skrev 2025-03-20 21:22:50 följande:
    Tråkigt, men då låter det som ni har rätt oförändrad inkomst senare som pensionärer? Ni får garantipension båda två, hur mycket skiljer det sig mot idag?

Tänker att man kanske kan få gå lite minus varje år medan man har barn hemma, men att man inte kan fortsätta så alltför länge. Då barn är utflugna får man försöka bo mindre för att kompensera lite för de åren man gått back. Tänker att det är ohållbart fortsätta så sedan.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (XXX) skrev 2025-03-21 08:30:41 följande:
    Gå minus? Menar du att inte betala vissa räkningar?

I ert fall hade jag inte flyttat, ni har inte råd. Svårt att se banken bevilja lån dessutom om budgeten inte går ihop. Ni måste klara högre räntor, högre matpriser osv Allt går upp i pris.
    Jag menar att man måste leva på sina insparade pengar även o vardagen, sådant man egentligen tänkt att gå till extra saker som resor eller ny möbel. Men att man får ta ur det för att just kunna betala räkningar osv vissa månader.

Vi får lån med nöd och näppe, nej på vissa banker som är hårdare. Så vi ligger på gränsen
Svar på tråden Att flytta när barnen flyttat ut, sorgligt ?