• Anonym (Tips - Tack på förhand!)

Vad kan jag köpa som är billigt?

Hej,

jag undrar vad jag kan köpa som är billigt. Jag tycker falukorv är billigt, om man nu vill ha något köttigt. Men det är väl nyttigt att leva på det.

Jag tänker mig kikärtor. Om man köper två sådana packet, så blir det väl bra. Jag har dock problemet med att jag kan äta allt. MEN, det måste väl vara bättre än bara falukorv.

Kikärtor och sedan lite annat tillbehör + kokosmjölk på, så det blir smak och lite ''såsigt''.

Har ni fler något nyttigt och billigt?

Denna månaden är jag tvungen att skjuta upp hyran. Men andra räkningar kan jag betala.

Jag har tyvärr inte fått så mycket jobbpass denna månaden.

Skatteåterbärgningen kommer till räddning i början av april + A-kassan får jag.

• Svar på tråden Vad kan jag köpa som är billigt?
  • Anonym (me)

Tycker du detta inlägget var passande i ett forum som handlar om sorg?

• Anonym (Saga)

TS tycker att situationen är sorglig?

• Anonym (Q)

Jag kokar kikärtor länge, länge, länge med ett par skivade lökar, en vitlök, olivolja, chili och salt. Kokar hela paketet i största grytan. Gärna i ugn på låg värme i 10-12 timmar, men det går bra på spisplatta med om energipriset känns för högt för ugnen.

Fruktansvärt gott som det är eller mosa och ha på macka eller i sallad eller i gryta. Ett paket blir till 10-12 portioner och de förlorar inget på att frysas.

Linssoppa och linsgrytor är också billiga och snabbare att koka ihop. Titta bland grönsakerna med kort datum för att få lite smak och variation för billig penning.

Havregrynsgröt mättar bra.

Katolska kyrkan nära mig har en hylla med mat (oftast precis utgångna varor eller kantstötta grönsaker) som det är ok att plocka gratis från. Ring och kolla om någon av kyrkorna nära dig har något liknande.

• Anonym (Ärtsoppa)

Ärtsoppa är billigt just nu, den i plastkorvar.

• Anonym (Tips - Tack på förhand!)
    Anonym (Q) skrev 2025-03-20 14:11:38 följande:

Jag kokar kikärtor länge, länge, länge med ett par skivade lökar, en vitlök, olivolja, chili och salt. Kokar hela paketet i största grytan. Gärna i ugn på låg värme i 10-12 timmar, men det går bra på spisplatta med om energipriset känns för högt för ugnen.

Fruktansvärt gott som det är eller mosa och ha på macka eller i sallad eller i gryta. Ett paket blir till 10-12 portioner och de förlorar inget på att frysas.

Linssoppa och linsgrytor är också billiga och snabbare att koka ihop. Titta bland grönsakerna med kort datum för att få lite smak och variation för billig penning.

Havregrynsgröt mättar bra.

Katolska kyrkan nära mig har en hylla med mat (oftast precis utgångna varor eller kantstötta grönsaker) som det är ok att plocka gratis från. Ring och kolla om någon av kyrkorna nära dig har något liknande.

Kyrkan har slutat med det här i min stad och det fanns förut en välgörenhets verksamhet, men av någon anledning så blev det dispyt ifrån en annan verksamhet som hade redan gjort det många år tidigare. Men den verksamheten tar emot betalning för deras ''välgörenhet'' för behövande. Så då fick den verksamheten som delande ut mat, sluta. Konkurrens, men jag har inte hela storyn. Det är bara vad jag hörde. Jag var inte behov av hjälp då. Jag var dock volontärsarbetare i närområdet och hade god kontakt med mannen som hade hand om den där verksamheten och berättade vad han råkade ut för.

Havregrynsgröt har jag. Mycket nyttigt, så jag är glad att jag har varit ett fan av havregrynsgröt sedan jag var ett barn! :)

Jag har nu köpt kikärtor. Jag har som sagt inte jobbat så mycket, men det blir någon lön, som räcker till alla räkningar förutom hyran. Så kan jag köpa lite mer nyttigare mat fram till skatteåterbärgningen.

Tack för ditt inlägg! :)
  • Anonym (finance-bitch)

Betala hyran först!! Det sista du behöver i detta tuffa ekonomiska läge är betalningsanmärkningar för obetald hyra!! De andra räkningarna kan vänta, ring företagen och be om uppskov med betalningen.

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Strunta i precis ALLA andra räkningar. Hyran är ALLTID viktigast! Skulle hellre leva på knäckebröd och vatten än att inte betala hyran. Den måste du betala! 

• Ensam hemma

Se till att hyran är betald allra först! Att bli hemlös är ingen bra lösning för någon.

• Aliona

Ärtsoppa - men inte i plastkorv utan från torkade ärtor. Blötlägg och koka med lök. För ca 20 kr får du många, många portioner. 

Linssoppa - torkade linser, lök, lite morot och tomatkonserver eller puré. Blir också mycket mättande mat för lite pengar, 

Ägg mättar jättebra och innehåller nästan all näring vi behöver. Koka eller gör omelett. Gör du omelett så gör gärna en fritata, alltså stek potatis och lägg i lite grönsaker (zucchini, majs osv) om du har och på med lätt uppvispade äggen. Du får en rejäl middag på 10-15 kr. 

Pannkakor är också mättande. Dryga ut mjölken med vatteom det blir för dyrt. Bananer som är övermogna är ofta nästan gratis, och de är de allra godast att göra bananplättar, bananbrld eller glass av. Vill du göra glass så frys bananerna i slantar och mixa sen ev med lite kakao om du har. 

Lite dyrare, men om du hittae köttfärs på extrapris så passa på att göra köttfärssås. Dryga ut köttfärssåsen med mycket lök, morot, andra rotfrukter och kokta linser. Kostar lite, men för max en hundralapp kan lätt ge dig minst tio-femton middagar. Frys in i portionsförpackningar och koka sen bara spagetti när du ska äta. 

Passa på så fort du hittar grönsaker. Kantstötta eller lite mjuka säljs billigt. Hacka, fräs, lägg till antingen vatten för soppa eller tomatkonserv för gryta. Har du köpt torkade bönor och kokat och lagt i frysen så kan du lägga i de också, så blir det mycket mer mättande och nyttigare. 

• Aliona

Har du råd så kan du köpa makrill i tomatsås. Kostar väl 40 kr för tre paket. Du kan äta med knäckebröd och ett kokt ägg, eller värma och äta som sås till pasta. Tänker att även om man har ont om pengar så är set bra att få i sig lite fet fisk ibland, och då är nog makrill mest mättnad för pengarna. En portion pasta eller ris med makrill går på ca 15 kr och kommer hålla dig mätt och frisk längre än tex falukorv. 

Vill du äta falukorv så kan du göra rotmos till eller en gryta med korv, billiga rotfrukter och/eller grönsaker och kikärtor. 

Frysta kycklingdelar som klubbor eller ben kan man hitta riktigt billigt. Stek i ugn med mycket potatis och rotfrukter så har du också mycket mat. Eller stek på järn och koka ris. Blanda gärna ut riset med linser eller med ärtor och moröttee för mer mättnadskänsla och lite vitaminer. 

Svar på tråden Vad kan jag köpa som är billigt?