• Ninadentredje

Varför går alla på FL i taket så fort en tråd handlar om att fåntillbaka ex?

Som topic. Jag blev dumpad för 1.5 år sedan, hittade dock tillbaka och har det väldigt bra ihop. Problemen vi hade innan har vi pratat igenom osv och rör oss sakta framåt. 

Min fråga är mest rent allmänt, varför blir folk så provocerade? När jag i olika skeden från att ha böivit dumpad till att hitta tillbaka och bli officiell, ta nästa steg i relationen osv startade trådar blev jag väldigt illa bemött vilket jag även sett i andras trådar där folk undrar om hur man får tillbaka/bygger relation med ex.

Varför blir folk så provocerade? Är detta verkligen så tabu?

• Svar på tråden Varför går alla på FL i taket så fort en tråd handlar om att fåntillbaka ex?
  • Anonym (Ann)

Jag tror varken folk går i taket eller blir provocerade av sådana trådar. Att du reagerar som du gör är ju för att du lyckats få det att fungera igen, men de flesta lyckas inte. Du tar det personligt, men det gäller ju inte dig i alla trådar om detta som du läser. 

Och det folk reagerar på är att de som gör slut sällan tänker tillbaka på varför det tog slut och sedan ändrar sig. Har man problem i relationen så försvinner de inte bara för att man tar en paus. 

• Anonym (Laura)
    Ninadentredje skrev 2025-03-20 13:04:57 följande:
    Varför går alla på FL i taket så fort en tråd handlar om att fåntillbaka ex?

Som topic. Jag blev dumpad för 1.5 år sedan, hittade dock tillbaka och har det väldigt bra ihop. Problemen vi hade innan har vi pratat igenom osv och rör oss sakta framåt. 

Min fråga är mest rent allmänt, varför blir folk så provocerade? När jag i olika skeden från att ha böivit dumpad till att hitta tillbaka och bli officiell, ta nästa steg i relationen osv startade trådar blev jag väldigt illa bemött vilket jag även sett i andras trådar där folk undrar om hur man får tillbaka/bygger relation med ex.

Varför blir folk så provocerade? Är detta verkligen så tabu?

Varför skulle någon tycka att det är provocerande eller tabu? Det är din relation, du får välja själv om du vill fortsätta i den, trots att din partner valde att dumpa dig. 
  • Ninadentredje
    Anonym (Laura) skrev 2025-03-20 13:10:52 följande:
    Varför skulle någon tycka att det är provocerande eller tabu? Det är din relation, du får välja själv om du vill fortsätta i den, trots att din partner valde att dumpa dig. 
    Jag såg över mitt beteende och insåg att jag drivit min partner till det. Alla situationer är unika.
  • Ninadentredje
    Anonym (Ann) skrev 2025-03-20 13:09:30 följande:

Jag tror varken folk går i taket eller blir provocerade av sådana trådar. Att du reagerar som du gör är ju för att du lyckats få det att fungera igen, men de flesta lyckas inte. Du tar det personligt, men det gäller ju inte dig i alla trådar om detta som du läser. 

Och det folk reagerar på är att de som gör slut sällan tänker tillbaka på varför det tog slut och sedan ändrar sig. Har man problem i relationen så försvinner de inte bara för att man tar en paus. 

Jag minns att folk bemötte mig dåligt i trådar och sett det i andras liknande trådar, bara en observation jag finner märklig. Tycker fenomenet att hitta tillbaka är intressant i sig vilket är varför jag "reagerar som jag gör". 

En paus kan ge tid till reflektion och vissa problem GÅR att lösa. Ibland är en paus det som behövs för att man ska se att problemen kanske var lösbara. Inte för alla såklart men ofta tror jag. Jag tror knappast vår situation är unik. Men absolut, vissa kanske är inkompatibla i grunden och då hjälper förstås inte en paus.
  • Anonym (Gaffel)

För att 9 av 10 inlägg är så skrikande desperata och total brist på både självinsikt och självrannsakan. Och är så fulla av röda flaggor i varför det tog slut.

Därför får många hugg tillbaka. 

Man kan inte bete sig som ett jävla rövhål och sen sitta här och yla om att det är sååå synd om mig och kräva exet tillbaka när hen uttryckligen bett en fara å flyga.  

• Anonym (Tess)
    Anonym (Gaffel) skrev 2025-03-20 14:32:56 följande:

För att 9 av 10 inlägg är så skrikande desperata och total brist på både självinsikt och självrannsakan. Och är så fulla av röda flaggor i varför det tog slut.

Därför får många hugg tillbaka. 

Man kan inte bete sig som ett jävla rövhål och sen sitta här och yla om att det är sååå synd om mig och kräva exet tillbaka när hen uttryckligen bett en fara å flyga.  

Oftast är det mer nyanserat än så. Min teori är att folk svartmålar sina egna ex och projicerar det på folk här.
  • Fjäril kär

Helt enkelt för att det generellt sett är en mycket dålig idé. 

Hittar inte statistik just nu men det finns och den är inte vacker. Det är ytterst få som hittar tillbaka och lyckas hålla ihop.   Efter några år separerar man igen och nu för gott. 

Detta vet folk. För att många som svarar har testat och försökt och vet att det är lönlöst. 

Sen blir jag också väldigt misstänksam mot folk som gör ett statement av såna här historier.  Genuint lyckliga människor har noll intresse av att köra ner sin lycka i halsen på folk. Sånt visar bara på att det inte var så lyckat trots allt..

• Anonym (Bananasplit)

Kan du visa en sån vanlig tråd?

• Ninadentredje
    Fjäril kär skrev 2025-03-20 15:04:20 följande:

Helt enkelt för att det generellt sett är en mycket dålig idé. 

Hittar inte statistik just nu men det finns och den är inte vacker. Det är ytterst få som hittar tillbaka och lyckas hålla ihop.   Efter några år separerar man igen och nu för gott. 

Detta vet folk. För att många som svarar har testat och försökt och vet att det är lönlöst. 

Sen blir jag också väldigt misstänksam mot folk som gör ett statement av såna här historier.  Genuint lyckliga människor har noll intresse av att köra ner sin lycka i halsen på folk. Sånt visar bara på att det inte var så lyckat trots allt..

Jag har inget intresse av att skryta, tycker inget i min tråd tyder på det. Däremot vill jag ge hopp till människor som varit i en liknande situation. Alla situationer är UNIKA. Jag tillbringade mycket tid till att leta svar och rannsaka mig själv och det gav mig hopp att hitta trådar med solskenshistorier.

De flesta relationer tar slut, oavsett om det är med exet eller inte. De som hittat tillbaka och gjort slut igen kanske inte alls nödvändigtvis gjorde det det av samma anledning som i början?

Jag tror att man t.o.m kan ha en bättre chans att lyckas när man vet varför det tog slut sist. Jag känner faktiskt flera par som tagit en paus på några månader/år som nu är lyckligt gifta. 

Folk ser så onyanserat på saker och ting och bryr sig ofta inte om att ta  reda på detaljer innan de smutskastar TS. (Ser man iofs i många trådar som handlar om annat än ex)
  • Ninadentredje
    Anonym (Bananasplit) skrev 2025-03-20 15:21:23 följande:

Kan du visa en sån vanlig tråd?

Kommer inte på någon på rak arm men på sökfuntionen finns många. Det här är ett mönster jag observerat under ca 1.5 års tid.
Svar på tråden Varför går alla på FL i taket så fort en tråd handlar om att fåntillbaka ex?