Jag har kidnappat min man till en sekt
Du glömde nämna en liten, liten detalj... Vad säger din man om det här? Och vad GÖR han åt situationen??? Har han förklarat för sina närstående varför han tar avstånd? Det faktum att du inte nämner ett ord om detta tycker jag att du ska ta dig en liten funderare på...
Det här är ju inte nån dragkamp om din man mellan dig och hans närstående. Det är ju (i första hand) din man som har problem med sin familj, som HAN måste lösa. Förslagsvis genom att rådfråga på CA - de borde väl kunna hjälpa till? Det låter också som om han skulle behöva professionell hjälp av en kurator, psykolog eller liknande. Om han känner sig hotad bör han kontakta polisen.
Eftersom du mår dåligt av det här kanske du också borde prata med en kurator eller psykolog? Om du känner dig hotad bör du kontakta polisen. Vad din mans närstående tycker om det är deras problem.
Ni kanske skulle prova parterapi eller träffa en faniljebehandlare för att få hjälp med er situation som par/familj?
CA har väl möten där närstående är välkomna? Har du varit med på de mötena? Där kanske du som närstående och ni som par kan få stöd?
Har du träffat din mans närstående? Kan ni inte bjuda hem dem och visa att ni inte är med i nån sekt?
Umgås ni med din mans vänner? I så fall vet väl de att du inte har kidnappat din man till nån sekt? Eller vad säger de om kontaktförsöken från din mans familj? Om det inte finns nån som helst grund för dessa anklagelser och alla andra i er omgivning vet detta så är det inte ert problem och din man får vara tydlig mot sin familj.
För att förstå situationen lite bätte frågar jag ändå följande: Är du också medlen i CA (eller liknande organisation)? Umgås ni bara med nykterister? Eller på vilket sätt menar din mans närstående att ni är medlemmar i en sekt?
Vad har hans familj för problem?