• Kaga

Tar barn skada av att flytta flera gånger under uppväxten ( inget skolbyte, inom samma ort)

Vi kommer att flytta nu då vårt barn är  6 år. Men egentligen väntar vi på en billigare lägenhet ska bli till salu ( bostadsrätter) så kan hända att vi bara bor i nya bostaden några år. Säg att vi sedan flyttar igen då barnet är 8-10 år.

Hur påverkas barnet, är det väldigt uppslitande att lämna sitt hem som barn. Det är alltså inom samma ort och ungefär samma avstånd till skolan osv. Tänker bara just på att hemmet är en trygghet.

Frågor om varför vi ska flytta osv undanbedes då det inte är råd angående det jag säker. Vill bara höra erfarenheter eller tankar om att flytta några gånger under skolåren.

• Svar på tråden Tar barn skada av att flytta flera gånger under uppväxten ( inget skolbyte, inom samma ort)
  • Kaga
    Anonym (Asien) skrev 2025-03-23 12:35:07 följande:

Att flytta kan vara bra för deras utveckling. Vi har funderat på att flytta till ett annat land i Asien ett år eller två (jobbrelaterat) delvis för att ge vår 10 åring en mer varierad uppväxt och vidgade vyer.

Jo det förstår jag, det blir ju lite annan sak att flytta så långt.

Men nu vet jag inte om flytta två gånger under uppväxten inom samma ort är så mycket mer utvecklande än att bo i samma hem på orten under de åren 😀 ger ju inte massa mer upplevelser som väger upp
  • Kaga
    Anonym (J) skrev 2025-03-22 07:59:59 följande:

De får ju inte den där fina känslan att Där är de uppvuxna. Där är Hemma. 

Den tycker jag är synd. Men måste ni så måste ni. 

Ja det jag är rädd, att det förstör något.

Själv flyttade jag flera gånger men då till olika kommuner med skolbyte, nya kompisar osv. Det var jobbigt, så vet inte hur alternativet med flytta inom samma kommun, handlar om 1 km, om det kommer kännas lika jobbigt. Blir ju som sagt två flyttar bara inom några år. Eller minst en om vi kan bo kvar här längre innan flytten till sista bostaden. Men kan som sagt behöva mellanlanda ett par år i annan bostad
Svar på tråden Tar barn skada av att flytta flera gånger under uppväxten ( inget skolbyte, inom samma ort)