Inlägg från: burleskburkläsk |Visa alla inlägg
  • burleskburkläsk

4000:- att leva på nästa månad

Anonym (Scarcity) skrev 2025-03-22 07:05:09 följande:
    4000:- att leva på nästa månad

Jag köpte en riktigt dyr födelsedagspresent till grabben och nu har jag en tuff april-månad att se fram emot, vilket jag på sätt och vis tycker är kul som omväxling. Måste leva på cirka 4000:- efter att fasta utgifter är betalda.

Någon som har tips på bra mat som barn tycker om som inte bränner hål i plånboken?

Andra spartips?

Hur lätt som helst, skulle klarat mig på hälften.

Handla bara måsten: toapapper, tandkräm, tvättmedel, deodorant, diskmedel och en jäklar massa Eldoradonudlar och fiberhabregryn, du kan köpa ett bättre multivitamin på Bulk...riktigt bra grejer.

Käka 2 paket Eldoradonudlar (ett i taget)

Och

Käka en tallrik gröt gjord på 2dl Fiberhavregryn

...skittråkiga 30 dagar...hemska kanske, men man kan säkert klara sig billigare än så.

Du kunde ju sparat innan han fyllde år så hade du haft en bra månad...kanske lärorikt.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Scarcity) skrev 2025-03-22 07:26:08 följande:
    Fiberhavregryn är ett jättebra tips! Sill och kol också så får iaf jag i mig det viktigaste.

Större utmaning med barnen...
    Smart tänkt.

Köp en stor flaska Olivolja Extra Virgin från Zeta...den kostar lite mer men är renare och godare.

Ta en matsked på morgonen och en typ på eftermiddagen.

Det har många goda hälsoeffekter plus du får i dig iaf lite fett.

Sill och kol är nåt jag tycker om...speciellt kol eftersom jag är Skåning...att inte jag tänkte på det! :P

Jadå...hjälp, nu blev det krångligt.

Hur många barn och hur ofta samt åldrar?
  • burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-22 07:20:36 följande:

4000 kr är mer än vad jag har kvar när allt är betalt. Då har jag ändå en hyfsat ordnad ekonomi med vissa förmåner. Jag köper dock sällan dyra saker och jag gör det bara när det absolut behövs. 

Smart!

Det är också mer än vad jag har just nu...
  • burleskburkläsk
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2025-03-22 07:39:23 följande:

Storkok.
    Spagetti och köttfärssås 
    Korvstroganoff m ri
    Ägg till pannkakor, äggröra.
    Havregryn till gröt.
    Baka bröd
    Plocka vad du har i skafferi och frys och improvisera

Du dök upp i rätt läge! 🌟
  • burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-22 07:40:23 följande:
    Det är konstigt. Jag är väldigt snål när det kommer till mig själv, men inte när det gäller andra. 
    Verkligen inte konstigt, är det nån som jag gillar så lägger jag hellre det på den personen än mig själv och mitt...
    Har jag gott om pengar kan jag skänka men då blir det vanligen barncancerfonden.

Gällande barncancer...hur vanligt är det idag jämfört med när en annan gick i plugget...jag har aldrig hört det i yngre dar 🤔
  • burleskburkläsk
    Anonym (Scarcity) skrev 2025-03-22 07:45:16 följande:
    Glädjande nog har jag faktiskt exakt en sådan oöppnad olivolja hemma. :)
    Ska använda den.

Det är två barn. 7 och 9.

Köttfärsås och spaghetti 
    Fiskpinnar och potatis
    Kyckling och potatis
    Korv Stroganoff 

Får börja lista middagar som jag kan höra för under 80:-. Får nöja mig med att köpa hem 2 frukter till dem per dag och tomater och gurka.
    Wow vilket fynd...häll ca en matsked i ett glas med ljummet vatten...kan annars bli lite strävt 👍

Köp storpack av vad som finns i storpack.
    Vill barnen ha ketchup så ta inte Ica Basic...den är inget god extremt vass i smaken, bättre med Eldorado om du skall ha nåt billigt.

Smart där...det löser sig!
  • burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-22 07:48:21 följande:
    Sant, det gör jag med.

Jag vet faktiskt inte, men det är något de försöker belysa i alla fall. Vet dock inte hur bra det går för dem.
    Galet iaf att då var det ingen och numera dör barn hit och dit...vissa extremt små.

Jag önskar jag kunde se barncancergalan men jag bryter ihop direkt, väldigt fint vad de gör men det söker mig så djupt...
  • burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-22 07:53:55 följande:
    Jo, jag förstår vad du menar. Det är som mig och diabetesgalan. Kan inte se på den heller. 
    Nej exakt, brukar skänka där med, min bästa vän som är jämngammal med mig hon dog i diabeteskoma November 2020.
  • burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-22 07:54:23 följande:

Sorry, nu gick vi lite OT! Skäms

Ja sant men vi skrev iaf om viktiga saker! 😉
  • burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-22 07:58:58 följande:
    Jag beklagar. Det är en hemsk sjukdom. 
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 07:58:00 följande:
    Ja sant men vi skrev iaf om viktiga saker! 😉
    Ja, det gjorde vi ju i och för sig. .
    Tack vännen ja den är verkligen vidrig!
  • burleskburkläsk
    Anonym (Kea) skrev 2025-03-22 08:10:38 följande:

Färska tomater och gurka hade jag inte köpt om jag behövde spara. Krossade tomater på tetra har högre näringsinnehåll och är billigare. Vill ni ha något krispigt till maten så ta tex vitkål. Strimla och ha en god dressing på. I skolmatsalen blandade de strimlad vitkål med lingonsylt. Det minns jag att jag älskade! :) Passar till raggmunk. 

Ta med barnen när du handlar och välj affärer som skänker gratis frukt till barn och ge dem varsin banan att mumsa på i affären. Kolla efter fläckiga bananer med lågt pris och frys in dem i skivor. Det blir jättegod glass om du kör dem i matberedaren. Smaksätt med kakor eller något syrligt bär. På så sätt får ni både frukt och lite guldkant till lågt pris. 

Fin post! 😃

Den där vitkål med lingonsylt...jäklar vad jag åt av den...tror jag gillar kål lite för mycket 😋
  • burleskburkläsk
    Anonym (kr) skrev 2025-03-22 08:08:37 följande:

Typ ...

Knorrs kryddblandning för chili con carne kostar en 15-16 kronor

Är man tidig på butiken så kan man hitta blandfärsen till halva priset så det blir 40-50 kr för ett kilo.

Vad är det mer?

Vita böner i tomatsås för 11-12 kronor

Ris.

Kanske någon typ av "grönt" till det också.

Det blir ju inte jättedyrt

Åh extremt gott, gjorde alltid sån förr...

Det där med "tidig i butiken", för en Skåning helt avsaknad av hjärnceller tydligen...vad menar du exakt?
  • burleskburkläsk
    Anonym (kr) skrev 2025-03-22 08:36:20 följande:
    Butiken öppnar 0800

Vid ungefär 0830 har personalen åtminstone börjat märka om varorna med kort datum (om de inte gjort det redan kvällen innan) och vid den tiden är det möjligen någon enstaka annan kund som man får "tävla" med om nedsatta varor.

Är man på butiken före 9 så har man bra chanser att köpa kött och chark och kyckling och sådant 30-50% billigare.

Sedan kan man inte styra VILKEN typ av kött osv som finns tillgängligt men det gör mindre om det blir fläskkotlett, kycklingklubbor eller köttfärs. Man får anpassa sin matlagning.
    Tack du, värdefulla tips! 😍
Svar på tråden 4000:- att leva på nästa månad