• Anonym (undersökning)

Sexlöst äktenskap, hur länge skall man klara av det?

Jag undrar vad ni tycker. Mätt i tid, hur länge anser du att man skall klara av att hantera att leva i sexlöst äktenskap innan man funderar på att skilja sig eller försöker vänstra/napapr på erbjudanden om att vänstra? Förutsätt nu att det inte beror på sjukdom, småbarn, graviditet osv. utan partnern vill helt enkelt inte.

Vad jag är ute efter är en tid som är rimlig, att härda ut sexlöst äktenskap.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sexlöst äktenskap, hur länge skall man klara av det?
  • Anonym (M)

Konstig fråga. När vet man att det är sexlöst? 

• Anonym (undersökning)
    Anonym (M) skrev 2025-03-22 08:56:46 följande:

Konstig fråga. När vet man att det är sexlöst? 

Det är lite olika beroende på vem man frågar, men jag gillar definitionen när man haft sex färre än 10ggr på ett år med sin fru eller man. Då är det ett sexlöst äktenskap eller ett äktenskap med liknande problematik som ett sexlöst äktenskap. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Varför vill du veta vad andra tycker? Det viktigaste är väl vad du tycker.

Gränsen är olika för alla. För vissa är det några månader, för andra flera år. Men otrohet är ingen bra lösning, även om det har gått tio år. Då är det bättre att se till att det inte går så långt genom att föreslå öppet förhållande eller separera.

Sen beror det på varför partnern inte vill. Första steget är att prata om det, försöka hitta lösningar. Vill partnern inte ens det, kanske det inte spelar så stor roll om det har gått en månad eller ett år? Det kommer ändå inte att funka.

Nu syftar jag på situationer där partnern bara inte är intresserad längre. Inte om det finns sjukdom, graviditet eller annat med i bilden. Sådant är ju också övergående, så vida det inte handlar om allvarliga kroniska sjukdomar. Sen kan man ha sex på olika sätt, ibland får man tänka utanför boxen.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (undersökning) skrev 2025-03-22 09:02:02 följande:
    Det är lite olika beroende på vem man frågar, men jag gillar definitionen när man haft sex färre än 10ggr på ett år med sin fru eller man. Då är det ett sexlöst äktenskap eller ett äktenskap med liknande problematik som ett sexlöst äktenskap. 
    Några gånger per år är inte sexlöst. Däremot är det väldigt lite sex, för de flesta. Men inte för alla.

Du får nog räkna med olika svar beroende på hur svararna tolkar begreppet sexlöshet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (undersökning) skrev 2025-03-22 09:02:02 följande:
    Varför har du då med alternativet max en månad eller ett halvår?

Och varför skrev du inte definitionen i din trådstart?
  • Anonym (undersökning)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-22 09:03:22 följande:

Varför vill du veta vad andra tycker? Det viktigaste är väl vad du tycker.

Gränsen är olika för alla. För vissa är det några månader, för andra flera år. Men otrohet är ingen bra lösning, även om det har gått tio år. Då är det bättre att se till att det inte går så långt genom att föreslå öppet förhållande eller separera.

Sen beror det på varför partnern inte vill. Första steget är att prata om det, försöka hitta lösningar. Vill partnern inte ens det, kanske det inte spelar så stor roll om det har gått en månad eller ett år? Det kommer ändå inte att funka.

Nu syftar jag på situationer där partnern bara inte är intresserad längre. Inte om det finns sjukdom, graviditet eller annat med i bilden. Sådant är ju också övergående, så vida det inte handlar om allvarliga kroniska sjukdomar. Sen kan man ha sex på olika sätt, ibland får man tänka utanför boxen.

För att jag tycker det är intressant vad andra tycker, mer intressant vad ni tycker än vad jag själv tycker om detta.
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-22 09:07:01 följande:
    Några gånger per år är inte sexlöst. Däremot är det väldigt lite sex, för de flesta. Men inte för alla.

Du får nog räkna med olika svar beroende på hur svararna tolkar begreppet sexlöshet. 
    Japp, er tolkning av begreppet är intressantare än min egen i den här tråden.
    Anonym (M) skrev 2025-03-22 09:10:04 följande:
    Varför har du då med alternativet max en månad eller ett halvår?

Och varför skrev du inte definitionen i din trådstart?
    För att min definition är för mig av mindre intresse än er definition.

• Core

Det är en viktig del, men det är ju oändlig många fler parametrar? Är det pga bristande attraktion och ett dött kärleksliv? Inte ens en kvart, jag hade aldrig levt i det. Är det pga sjukdom, men kärleken håller sig stark? Då kan jag säkert hitta lösningar för en livstid.

• Anonym (H)

Max två månader.  Min man blev inlagd på sjukhus pga en rätt lång behandling.  Han skulle bli helt återställs sen.  Efter två månader utan sex dumpade jag honom

• Tecum

Ett halvår, då finns det tid att jobba på problemet och tillfälliga svackor hinner gå över. Men ju längre man väntar, desto större risk att det blir permanent, bägge parter vänjer sig.

• Anonym (M)
    Anonym (undersökning) skrev 2025-03-22 09:17:11 följande:
    För att jag tycker det är intressant vad andra tycker, mer intressant vad ni tycker än vad jag själv tycker om detta.
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-22 09:07:01 följande:

Japp, er tolkning av begreppet är intressantare än min egen i den här tråden.För att min definition är för mig av mindre intresse än er definition.

Fast du vet ju inte vår definition. Och dina svarsalternativ säger inget om definitionen. 
Svar på tråden Sexlöst äktenskap, hur länge skall man klara av det?