Sexlöst äktenskap, hur länge skall man klara av det?
Jag har sett en hel del kvinnor på FL som sörjer att deras män är så ointresserade av sex. Jag tror att det är vanligare att män saknar sex, men det finns törstande kvinnor också.
Sex månader? Min egen erfarenhet är att min fru fortfarande njuter av vårt sexliv, efter 27 år...
Frågan är om det finns någon forskning på det här. Vi är alla anekdotiska i FL.
Någonstans mellan 30-40 % av alla långa förhållanden hamnar i sexlöshet 5-10 år in i förhållandet. "Sexlöshet" definieras här som att man lever i ett förhållande där man har sex färre än 10 ggr om året. I dessa par är det en majoritet män som anger att de inte är nöjda, men andelen kvinnor som saknar sexet är betydligt större än man kan tro.
Fram till för några år sedan uppgav runt 35 % av alla män som befann sig i en långvarig relation att de var missnöjda med hur lite sex de hade, runt 18% av kvinnorna gav samma svar. (Alltså strax över 3 av 10 män, men också strax under 2 av 10 kvinnor.) Forskare, sexologer och terapeuter har dock länge misstänkt att mörkertalet för antalet män med bristande lust och kvinnor med bibehållen lust är större än man hittills sett. Jag har inte sett någon forskning på det men hört det nämnas i många poddar (terapi- och sexologipoddar) att man tror att det i 30-40% av fallen i sexlösa förhållanden kan röra sig om en man med minskad lust.