Inlägg från: Anonym (Namn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Namn)

Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?

Jag undrar vad ni tycker om pojknamnet Ibrahim?

Det är ett utav alternativen vi har (det som känns mest rätt just nu för mig), men namnintresserad som jag är så hade jag gärna velat veta hur andra här uppfattar namnet och vad ni tycker om det.

• Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?
  • Anonym (Namn)
    Spucks skrev 2025-03-22 13:02:35 följande:

Beror på ert efternamn och etnicitet. Kommer ha barnet ett arabisk efternamn och ni har kopplingar till något arabisk land är valet rimligt. Annars låter det bara konstigt.

Fast även om ni har arabisk ursprung är det kanske värt att fundera på hur namnet påverkar barnet i framtiden. Ibrahim är ju ett fint namn, men samtidigt har det arabiska män inte alltid så lätt i dagens Europa. Så om ni planera att stanna här, skulle jag välja ett annat namn, för att minska antalt fördomar ditt barn kommer bli utsatt för i framtiden.

Efternamnet är arabiskt så på så sätt är namnet inte konstigt, mer att jag ville veta hur andra uppfattar namnet.

Fördomarna lär inte försvinna då barnet kommer ha ett arabiskt efternamn ändå.. Men har du förslag på andra pojknamn du tycker passar bättre i Sverige så tar jag gärna emot dem.
  • Anonym (Namn)
    Anonym (Leila) skrev 2025-03-22 13:02:37 följande:

Säger som ovan att är ni estniskt svenska skulle jag föredra Abraham av den enkla anledningen att namnet Ibrahim tyvärr väver in så mycket mer än att det endast är ett namn. 

Kanske som mellannamn om det är en nära anhörig med namnet Ibrahim man vill föra vidare? 

Min dotters pappa heter Mohammed och hade vårat barn blivit en pojke hade vi överhuvudtaget inte valt det namnet, inte ens som mellannamn då det är så förknippat med så mycket hat.

Jag är helsvensk, pappan från Nordafrika.

Vad har ni för etnicitet själva om jag får fråga ? 

Abraham är ovanligt i Sverige så det är inget alternativ, känns lite som att ge en pojke namnet Jesus. Vissa bibliska namn är inte lika vanliga att använda och Abraham känns som ett sådant namn.

Men vi är från Mellanöstern båda två.  
  • Anonym (Namn)
    Anonym (DD) skrev 2025-03-23 08:06:10 följande:
    Men Gud i himmelen! Ni ger ju förstås pojken ett svenskt namn om ni förväntar er att han och ni ska bo här i Sverige.

Adam och Elias är två namn som fungerar i både den svenska kulturen och i islam.

Det kommer att vara stor skillnad i livet för Elias och Adam jämfört med Ibrahim och Muhammed.

Väljer muslimska föräldrar namn som är "svenska" på sina barn så säger det något om hur pass villiga dessa föräldrar (och därmed kan man anta barnen) är att anpassa sig till Sverige
    Nu är dock de flesta fina namn som "fungerar" i både Sverige och inom Islam tagna.. barn inom den närmsta familjen har redan namn som Adam, Elias, Josef, Gabriel. 

Noah däremot som vissa i tråden föreslagit finns med på vår lista men känns inte helt rätt.. Får fundera mer på det. Även Benjamin har funnits/finns på listan men känns osmakligt att namnge ett barn det 2025. 
  • Anonym (Namn)
    Anonym (DD) skrev 2025-03-23 10:21:28 följande:
    Tagna?

Ja vill du sätta den frivilliga tvångströjan på dig så gör du men i valet mellan ett muslimsk namn (Ibrahim) och ett svenskt namn (Elias) där det svenska namnet är "taget" så hade jag gett blanka tusan i det och döpt ungen till Elias trots det.

"Den närmaste familjen" har alltså redan tänkt genom saken och och gjort ett smart val och hann före er. So what?! Ni vill väl göra ett smart val ni också?

Er son skal eva med namnet, antagligen i Sverige, i 80 år framöver. Ska han hindras från att få ett svenskt namn bara för att "namnet är taget"?

Och en sak till. Undvik muslimsk kodade mellannamn också. Att heta Muhammed i mellannamn hjälper inte er son.

Noah Elias [Efternamn] är typ det smartaste ni kan göra om ni vill ha fler än ett namn
    Jag vet inte hur du tänker men för majoriteten så är det inte okej att ge sina barn namn som kusiner redan har. 

Våra barn har inga andranamn utan ett enda förnamn (tilltalsnamnet) och efternamnet.
    Mellannamn är något helt annat förresten.
  • Anonym (Namn)
    Xenia skrev 2025-03-23 12:17:25 följande:
    Benjamin är ju jättefint (fast lite långt). Och Israels premiärminister kommer väl inte att leva för evigt.

Det måste väl finnas några bibliska namn som inte hans kusiner redan har.

För att spinna vidare på Jakobs söner: Ruben, Simon, Levi och Dan.

Vilka mer namn har ni på listan så får vi tycka till om dem också. Glad
    Listan är inte så lång, utöver Ibrahim, Benjamin och Noah så är det Yasin, Hamza och Isah. 

Jo det finns ju fler bibliska namn men alla återkommer inte inom Islam och de som återstår som gör det känns lite tråkiga (i Sverige iallafall).. typ Jonas, David, Mikael och Jakob.
  • Anonym (Namn)
    Anonym (DD) skrev 2025-03-23 12:44:21 följande:
    Jag tänker att jag inte skulle låta min familj hindra mig från att göra det jag tycker är bäst för mitt barn.

Men om du tycker att de bra svenska namnen är "tagna" så kan du titta på internationella namn istället.

Leo och Liam är båda med på topplistan över populära pojknamn i Sverige.
    Så istället för att ge mitt barn ett arabiskt förnamn + efternamn som kommer resultera i rasistiska fördomar, så tycker du att jag ska ge honom namn som av många anses vara wt? Så blir det alltså wt + arabiskt efternamn. Han kommer verkligen tacka mig i framtiden..
  • Anonym (Namn)
    Xenia skrev 2025-03-23 19:49:58 följande:
    Nu tycker jag du låter väldigt fördomsfull. Det är massor av pojkar som heter Liam (nr 4 av pojknamn år 2024, Leo är nr 8), tror du verkligen att alla pojkar som heter Liam är wt eller kommer att behandlas som wt? 

Jag funderade själv på Liam för en son, men jag fick ingen son.

Jag tycker du har så många motstridiga krav. Namnet får inte vara för vanligt men inte heller för ovanligt och inte ge några negativa associationer.
    Nej, jag tror inte att de är wt men vet däremot att många tycker det, och det är även bevisat att fördomar mot namn förekommer bland lärare och arbetsgivare, och då inte bara namn som uppfattas som muslimska utan även namn som uppfattas som wt eller "lågstatus". 

Jag tyckte bara det var lite konstigt att personen ansåg mig vara elak i princip som funderar på ett muslimskt namn, och istället föreslår namn som många har negativa åsikter om också, men på ett annat sätt. 

Tvärtom, ju vanligare desto bättre. Har inget emot vanliga namn utan är oftast dessa jag föredrar.
  • Anonym (Namn)
    trollhona skrev 2025-03-23 19:35:19 följande:
    Benjamin och Noah är ju toppförslagen helt klart.

Vad tror du om Jonah, Elijah, Joachim, Zacharias, Abel, Isaac
    Tack för förslag, de tre sistnämnda fungerar. 

Hade varit perfekt med Isak men tyvärr så låter det väldigt grovt på arabiska så tror inte någon skulle gå med på att kalla barnet för det utan istället komma på smeknamn för att slippa.
    Men ska kolla med mannen om Zackarias.
  • Anonym (Namn)
    Anonym (DD) skrev 2025-03-25 10:57:04 följande:
    Säkert men det kommer att gå över i och med att Liam är det tredje mest populära pojknamnet i Sverige år 2024.

Framtidens Liam, som TS son i så fall skulle tillhöra, kommer att vara många och de allra flesta kommer att sköta sig. Liam kommer att bli ett helöt okrontroversiellt namn.

Det där med "WT" var på 00-talet. 

Sedan är som sagt alternativet "Ibrahim".
    .

Utan att veta vilket "muslimskt efternamn" som TS har så är exempelvis Sassi ett sådant efternamn från företrädesvis Nordafrika.

Det kommer att skilja på: 

Ibrahim Sassi

och 

Leo Sassi
    Liam Sassi
    Elias Sassi
    Isak Sassi
    Noah Sassi

och så vidare.
    Alla namn du nämner, inklusive Ibrahim, finns på namntoppen 2024. Så det är inget ovanligt namn i Sverige direkt. Ibrahim kommer också vara (eller är skulle jag säga) ett helt okontroversiellt namn.

Vill förresten tacka alla som skrivit i tråden och gett synpunkter och tips. Pga kräsen man när det kommer till namn så står det mellan Ibrahim och Noah just nu.. Så får se vad det blir. Tack iallafall för alla kommentarer då det varit intressant att läsa.
  • Anonym (Namn)
    Anonym (Associationer) skrev 2025-03-25 17:46:30 följande:

Intressant tråd med många bra och tänkvärda inlägg.

TS,
    Jag såg inte om du reagerade på mina egna tankar i mitt tidigare inlägg?
    Jag vill att min son ska ha chansen söka jobb i Sverige och internationellt, också jobb med typ säkerhetsklassning, kanske välbetalda jobb inom den starkt växande försvarsindustrin.
    Har du själv några liknande tankar, eller tycker du att mina tankar är helt fel?

Förkortat/förenklat skrev jag bl a:
    I min studiegrupp tittar vi nu på bl a terrorbrott och hedersbrott.
    I många domar och brottsutredningar gällande sådana brott förekommer många namn med arabiskt ursprung, t ex Ibrahim.

Då funderar jag kring vilka associationer vill jag att min sons namn ska förknippas med, t ex när han söker jobb? 

Jag vill också att min son ska ha chansen att söka jobben han önskar, men det är varken hans eller mitt fel om det finns fördomsfulla arbetsgivare. Det jag kan göra är att se till att välja namn som är relativt vanliga (råkar ju också vara just dessa namn jag föredrar) istället för att ge namn som t.ex Jihad som kan skapa mer problem för pojken. 

Jag tänker inte förneka vår bakgrund och ge namn som Leo och Liam för att passa in, man får helt enkelt vänja sig vid att Sverige idag är ett mångkulturellt land. 
    Alla muslimska/arabiska barn i Sverige kan inte heta Adam och Sara.

Vad gäller Ibrahim och hedersbrott så är det väl inte så konstigt då hederskultur oftast förekommer i Mellanöstern, så både gärningsmän och offer för alla typer av hedersrelaterade brott har troligtvis namn som klingar arabiskt/muslimskt. Det gör inte dessa namn problematiska, enligt mig.
  • Anonym (Namn)
    Anonym (Associationer!) skrev 2025-03-25 23:40:52 följande:
    Tack för svar.
    Vi tänker uppenbarligen lite eller kanske ganska olika i detta?

Men du missförstod, det vi studerar handlar om hedersbrott och terrorism i Sverige och EU.
    Inte i mellanöstern.

Jag värnar om att min son ska ha bästa möjliga förutsättningar få bra jobb såväl i andra länder, som i Sverige.

Att vi har funnit ett stort antal arabiska namn, oväntat stor överrepresentation i vårt material, bland domar och brottsutredningar gällande nämnda brott, det kan jag inte se skulle ha något direkt samband med fördomar eller fördomsfulla arbetsgivare?
    Kan det vara rätt uppfattat att du själv är lite fördomsfull gällande arbetsgivare rent generellt?

Om vi vänjer oss vid att Sverige är ett mångkulturellt land, hur tänker du att det skulle underlätta för våra pojkar att få jobb i andra länder?

Jag förstår att namn som klingar muslimskt/arabiskt inte upplevs problematiska för dig. Men har du ingen förståelse för att jag, mot bakgrund av våra studier, och av andra, t ex arbetsgivare, faktiskt kan ha naturliga skäl att uppleva det annorlunda än du?
    Jag missförstod inte, hederskulturer förekommer främst i Mellanöstern. Invandring från Mellanöstern till Europa = Hederskultur i Europa. Därav är det inte så konstigt att de vanligaste namnen i Mellanöstern förekommer bland både förövare och offer i Sverige.

Självklart förstår jag att det för många kan upplevas annorlunda och att de ser muslimska/arabiska namn som problematiska, men återigen har inte jag någon skyldighet att anpassa mig efter dessa fördomar och känslor och förneka min bakgrund.
    Jag vet inte riktigt vad du själv tänker skulle vara alternativet till att ge namn som klingar muslimskt/arabiskt?
  • Anonym (Namn)
    Anonym (Y) skrev 2025-03-29 22:51:52 följande:
    Så bara för att du alrig träffat någon så finns inte namnet? Eller det är trashigt och USA dyrkende?
    Nej, jag syftar inte på "Bilal", jag syftar på Bill, som han heter. Det betyder "den blöta".

Han får en lillasyster i slutet på sommaren, hon ska heta Sophia, det betyder "visdom", har du träffat någon med det namnet, duger det, eller är det rojalistiskt? 
    Ett namn blir inte heller arabiskt bara för att araber ger sina barn det. 

Varken Bill eller Sophia är arabiska namn.
Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?