Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?

Jag tycker att namnet är fint, och eftersom ni är från Mellanöstern så är det inget konstigt namn. 

Min son är halvarab och jag valde dock bort traditionella arabiska namn mycket pga rasismen i vårt samhälle. Han heter Alexander, vilket är internationellt men med svensk stavning med x. 

• Anonym (H)
    Anonym (DD) skrev 2025-03-24 15:06:30 följande:
    Valet mellan Leo och Ibrahim är en no-brainer för någon som ska bo i Sverige och uppenbarligen har dina syskon gjort precis det valet redan eftersom du säger att de har "paxat" de svenska namn du funderat på.

"WT" är så 00-tal. Med det antal Liam som fötts i Sverige kommer det inte att ses som WT när din son blir äldre.
    Jag jobbar på socialtjänsten. Och jo, Liam och även Kevin är namn som frekvent dyker upp på klientlistorna och namn jag aldrig skulle döpa min son till. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Suck för alla fördomar) skrev 2025-03-25 13:21:26 följande:

Då kanske det är människor med din attityd som har kastat bort deras CV pga ett namn.

Det är vanliga namn nu för tiden, och det du har är fördomar om vanliga namn.

Jag jobbar inte på Arbetsförmedlingen, tar inte emot cv:n. Jag hanterar ansökningar om ekonomiskt bistånd (socialbidrag) och har noterat dessa namn frekvent. Eller snarare, har noterat att en hel del klienters barn har dess namn. Inte så sällan är barnen också ärenden hos enhet Barn- och unga pga olika problem/missbruk/kriminalitet/skolvägran.
  • Anonym (H)
    Anonym (Rob) skrev 2025-03-25 15:22:32 följande:
    Du läser ju som en soc-anställd.
    Fattar inte vad du menar?
  • Anonym (H)
    Xenia skrev 2025-03-25 17:57:38 följande:
    1.Om ett namn är väldigt populärt så kommer naturligtvis många "klienter" ha de namnen också. Det är inte samma sak som att det bara är problembarn som har de namnen.

2. Du ser att många probembarn har de namnen och pga dina förutfattade  meningar så reagear du direkt. Men alla med de namnen som inte är problembarn, dem lägger du inte märke till.
    Ja, jo. Är väl yrkesskadad. Andra namn som ofta förekommer är Robin, Jimmy och Dennis.
Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?