Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?

Anonym (Suck för alla fördomar) skrev 2025-03-25 13:21:26 följande:

Då kanske det är människor med din attityd som har kastat bort deras CV pga ett namn.

Det är vanliga namn nu för tiden, och det du har är fördomar om vanliga namn.

Och hon är inte ensam om att ha dessa fördomar. Kevin och Liam är fula namn som har en stämpel. Så är det bara. 

Det spelar ingen roll hur många Jimmy det finns, det kommer alltid vara ett fult namn reserverat för människor ur de lägre klasserna. Samma med Kevin och Liam. Sorry! 

Ibrahim låter helt normalt för någon med arabiskt ursprung, jag kan inte höra om det låter fult eller snyggt eftersom jag inte pratar arabiska. Men Ibbe lär det ju bli i skolan. 
  • Anonym (S)
    Xenia skrev 2025-03-25 17:57:38 följande:
    1.Om ett namn är väldigt populärt så kommer naturligtvis många "klienter" ha de namnen också. Det är inte samma sak som att det bara är problembarn som har de namnen.

2. Du ser att många probembarn har de namnen och pga dina förutfattade  meningar så reagear du direkt. Men alla med de namnen som inte är problembarn, dem lägger du inte märke till.

Nej. Så är det ju inte. Det är ju lika vanligt att heta Gustav, August, Carl och Hugo i Danderyd som att heta Zach, Isak, Melvin och Love i innerstan. Likadant är det med Liam och Dennis, Lennox och Kevin i Upplands Väsby. 

Det finns olika trender bland olika människor. Det är inte något nytt. Namnet säger något om din bakgrund, men sjävklart inte allt. 

• Anonym (S)
    Xenia skrev 2025-03-25 21:45:34 följande:
    Vilket jäkla klassförakt! Så kommer man från arbetarklassen så har man särskilda namn och de med dessa namn ska föraktas.

Jag fattar inte varför t ex Jimmy skulle vara pestsmittat? Gäller det Charlie också?

Kevin och Liam är inte fulare än några andra namn. De är också lätta att uttala. Liam är en kortform av William som tydligen är godkänt av namnsnobbar.

Jag tycker fortfarande Liam är ett vackert namn. (Däremot inte något för TS, eftersom det inte tillhör hennes kultur.)
    Det är inget förakt alls! Jag är inte överklass och mina barn har inte heller överklassnamn. Det är bara fakta att vissa namn är vanligare i vissa grupper. 

Det är inte att vara pestsmittad. Men som förälder ska man vara medveten om att vissa namn har en viss klang och det kan i värsta fall sätta käppar i hjulet för barnet i framtiden. 
Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?