Inlägg från: trollhona |Visa alla inlägg
  • trollhona

Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?

Anonym (Namn) skrev 2025-03-22 12:15:50 följande:
    Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?

Jag undrar vad ni tycker om pojknamnet Ibrahim?

Det är ett utav alternativen vi har (det som känns mest rätt just nu för mig), men namnintresserad som jag är så hade jag gärna velat veta hur andra här uppfattar namnet och vad ni tycker om det.

Det är ju en arabisk variant på ett namn vars motsvarighet finns inom kristendomen: Abraham. Så direkt skulle jag anta att ni är av arabiskt ursprung om ni valt det till ert barn.

Personligen tycker jag inte att namnet är särskilt fint, jag tycker det låter hårt. Ismail och Idris är namn som jag tycker är finare.
  • trollhona
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-23 16:54:14 följande:
    Listan är inte så lång, utöver Ibrahim, Benjamin och Noah så är det Yasin, Hamza och Isah. 

Jo det finns ju fler bibliska namn men alla återkommer inte inom Islam och de som återstår som gör det känns lite tråkiga (i Sverige iallafall).. typ Jonas, David, Mikael och Jakob.
    Benjamin och Noah är ju toppförslagen helt klart.

Vad tror du om Jonah, Elijah, Joachim, Zacharias, Abel, Isaac
  • trollhona
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-25 17:25:56 följande:
    Alla namn du nämner, inklusive Ibrahim, finns på namntoppen 2024. Så det är inget ovanligt namn i Sverige direkt. Ibrahim kommer också vara (eller är skulle jag säga) ett helt okontroversiellt namn.

Vill förresten tacka alla som skrivit i tråden och gett synpunkter och tips. Pga kräsen man när det kommer till namn så står det mellan Ibrahim och Noah just nu.. Så får se vad det blir. Tack iallafall för alla kommentarer då det varit intressant att läsa.
    Så synd att han inte gillade Zakarias.

Fler förslag: Aron, Adam, Jon, John, Ezra, Gabriel, Uriel
Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?