Inlägg från: Anonym (Offentlig sektor vs näringslivet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Offentlig sektor vs näringslivet)

Varför höjs aldrig bostads och barnbidraget?

Anonym (F) skrev 2025-03-24 08:04:05 följande:
    Det märks att du jobbat inom offentlig sektor. Vi som alltid jobbat inom privat blir övertaliga av helt andra anledningar. 
    Jo, det stämmer. Inom till exempel Finanssektorn  friställdes folk när IT gjorde sitt intåg. Folk som var intressanta handplockades. Det finns säkert andra branscher med samma riskprofil. De flesta som var  omvittnat duktiga hittade snart nya jobb.                                                                                                                            För att vara lite gammaldags och "kärringen mot strömmen" vill jag peka på några skillnader i beteendet hos folk i näringslivet och offentlig sektor. Just här uppmanas folk inom det offentliga att gå till facket eller klaga hos chefen för precis allting. Det gör man inte i det privata näringslivet. Rätt eller fel, men man löser saker och ting mycket smidigare. Är jag tvungen att jobba över lite oplanerat gör jag ju det, inga problem. Tvungen förresten, för det mesta är arbetsuppgifterna så pass intressanta att det är ett privilegium att arbeta. Är man barnfri underlättar det förstås, då har man bara sig själv att tänka på.                                                                                                                                                              Det är så vi har tagit oss fram, och bonus kan vi få också. Bra pension utmynnar det hela i, vi måste inte dra åt svångremmen. Alltså: inga barn och stor arbetsvilja, alltid heltid. Alltid punktlig till allt, gärna komma en kvart före utsatt tid och alltid leverera punktligt,  snygga uppställningar eller korrespondens. Alltid anmäla sig till vidareutbildning, det kommer ofta nya kurser. 
  • Anonym (Offentlig sektor vs näringslivet)
    Anonym (Lönen då?) skrev 2025-03-24 21:17:24 följande:
    Låter som en perfekt samhälls/sats slav. Har man för liv om allt i livet handlar om att vara den perfekta arbetare?? Bara nyfiken..
    Jodå vars, fritid har vi allt haft, vi finansmänniskor. Då har vi gått på konserter och operaföreställningar eller också läser vi böcker. Vi äter också, god mat och dricker goda viner. Det går ingen nöd på oss, alla blir inte jätterika, men lite resor här och tvärs kostar vi på oss.                                                                                                                                                                                      Kanske vi inte tog ut svängarna så mycket under arbetslivet, men vi slipper bli fsttigpensionärer. Sedan kan det kanske vara dumt att spara alltför mycket till ålderns höst, för vem vet hur gammal man blir? Jag har rest mycket men kom aldrig till Japan, det grämer mig lite. Nu är jag för gammal för att orka med den långa resan. 
Svar på tråden Varför höjs aldrig bostads och barnbidraget?