Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Varför höjs aldrig bostads och barnbidraget?

Jag är ensamstående och ja jag arbetar men har ej så hög lön. Min hyra har gått upp med närmare 20 procent under de senaste 3 åren men jag har ej fått höjt bostadsbidrag utan nu ska jag tom få sänkt pga något regeringsbeslut. Barnbidraget har ju legat kvar på samma nivå i evigheter medans ALLT gått upp- maten, abonnemang etc. Jag pallar snart inte längre. 

• Svar på tråden Varför höjs aldrig bostads och barnbidraget?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (max) skrev 2025-03-23 10:04:13 följande:

Nja, det där stämmer ju inte. Sedan 2020 införde regeringen ett extra tillägg på förs 25% och sedan hela 40% av bostadsbidraget. Nu har de förlängt det extra tillägget ytterligare på 25%, just för barnfamiljer och de ökade levnadskostnaderna. Sedan att det inte räcker ändå är en annan sak men det blir ju helt fel att säga att bostadsbidraget aldrig höjs. Det har ju höjts ganska kraftigt får man ändå säga.
    Barnbidraget däremot har int höjts på länge, förutom då att de justerat upp beloppen ju äldre barnet blir.

Det extra tillägget på bostadsbidraget ska tas bort helt i sommar
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Linn) skrev 2025-03-23 10:53:57 följande:

Det är inte bara och skaffa en massa ungar och räkna med att man ska bli försörjd av bidrag. Om man är svensk vill säga. 

Utbildning, bra ekonomi och sen barn är det som gäller. Man ska ha den ekonomin att man klarar sig utan bidragen, då kan man skaffa barn.

Jag har ett barn, just pga jag inte har bra ekonomi valde jag att inte skaffa fler.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Arbetaren) skrev 2025-03-23 10:45:56 följande:
    Vi har en högerregering och därmed högerpolitik, så det är inte förvånande att välfärdssystemen urholkas och sänks. Det är arbetslinjen som gäller nu - inte bidragslinjen. Du får skaffa ett extrajobb.
    Jag hade ett extrajobb men förlorade det pga besparingar i kommunen.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Arbetaren) skrev 2025-03-23 11:18:30 följande:
    Förstår. Jag är arbetslös av samma anledning. Regeringen har ju bara gett kommuner och regioner 1/5 av begärda statsbidrag, så det sker stora nedskärningar i offentlig sektor överallt. Hoppas vi får ett nytt styre innan samhällskollapsen slår till fullständigt.
    Ja de förstör så mycket de kan nu innan valet nästa år verkar det som. De vet ju att det blir regeringsskifte. Inte ens de med god ekonomi jag känner tycker den här politiken är bra
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Hum) skrev 2025-03-23 11:24:40 följande:
    De är väl inte bara skylla på någon annan hela tiden en får väl va lite på tå själv, chefer å höginkomsttagare är ju ofta drivna å betalar mycke mer till staten är sina anställda och som då i sin tur även söker bidrag!!
    Vilken värld lever du i? Det är över 10 % arbetslöshet och besparingar överallt
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Arbetaren) skrev 2025-03-23 11:30:14 följande:
    Mer driven på vems bekostnad? När regeringen underfinansierar offentlig sektor så måste den ju minska.

Den som blir arbetslös i dag på grund av övertalighet har ingenting att skämmas för, eftersom det beror på politiska beslut. Det är bara att luta sig tillbaka, ta sin a-kassa och förhoppningsvis även ha en inkomstförsäkring.
    A-kassan ska de också försämra läste jag plus pressa arbetslösa mer ex till att flytta
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Arbetaren) skrev 2025-03-23 11:45:09 följande:
    Jo, från 1 oktober tror jag det var. A-kassan går snabbare ner till 65% vilket främst drabbar de som hade låg lön när de jobbade. Hade man en bra lön tror jag inte det blir nån skillnad, eftersom även 65% av en hög lön uppgår till maxbeloppet. Det är ju precis i linje med alla andra beslut den här regeringen tar - de som redan hade det illa ska få det ännu sämre.
    Undrar vad Sds väljare tycker; många som röstat Sd kommer ur arbetarklassen om jag förstått rätt..De gör ju allt sämre för sina egna väljare
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Nora) skrev 2025-03-23 18:22:32 följande:
    Ja. Det är inte så att man planerar att bli ensamstående när man träffar kärleken och bildar familj (i de flesta fall). Sedan är det i dagens Sverige inte lätt att vara ensamstående även om man har bra inkomst och utbildning. Kostnaderna har skenat iväg ordentligt på alla fronter. Lönerna har inte ökat i samma takt. Att ha ett bra välfärdssystem är inte dåligt. Jag är inte i din situation men jag har vänner som är det och det är inte lätt. De är utbildade med bra "normala" jobb. Man ska inte behöva sikta på att bli hjärnkirurg för att klara sig. Finns många människor därute som dessutom inte har möjlighet att utbilda sig vidare pga diagnoser eller helt andra hinder.
    Ja, ska man tvingas leva ihop med en man för att klara sig. Jag vill ha ett välfärdssamhälle som stöttar människor det tror jag gynnar alla i slutändan. Just nu känns det som att regeringen lämnat folk (utom de i de högsta skikten) helt åt sitt öde
  • Anonym (Lisa)

Tanken med bostadsbidraget för ensamstående var att motarbeta trångboddhet och barnfattigdom. Nu är bidraget helt urlakat och sänks dessutom. Samtidigt som hyresgäster fått över 15 % hyreshöjningar senaste 3 åren, maten är svindyr. Arbetslösheten på över 10 % och de som har jobb har ej fått löneökningar som ens är i närheten av att täcka upp. Ni som tycker den här ekonomiska politiken som Tidöpartierna för är bra, hur gynnar det landet att så många föräldrar kastas  ut  i fattigdom och förtvivlan medans skattesänkningar för de rika ökas på och rotavdragen så villaägare kan lyxrenovera? Vad är sensmoralen i detta?

• Anonym (Lisa)
    Anonym skrev 2025-03-24 16:04:39 följande:
    Tidöpartiernas politik kommer att göra livet lättare för alla, saken är bara den att det kommer ta lite tid.
    Det bästa för alla är att rösta nuvarande regering vidare, det kommer ni få se... om det bara blir rätt vinnare i nästa val.
    Den här politiken skadar folk på riktigt. De barn som har stressade förtvivlade ensamstående som tvingas jobba heltid och mer därtill hela sommaren istället för att kunna hitta på något med barnen; de barnen får aldrig sin barndom tillbaka. Vräkningar och ärenden hos Kronofogden är på rekordnivåer. Den fattigpensionär som inte har råd med nödvändig medicin kanske får förvärrad sjukdom och förlorar sin livskvalitet för resten av sitt liv. Vad är det som kommer bli bra menar du bara Tidöpartierna får fortsätta? Att sänka rotavdrag har redan testats och det vart fiasko, att sänka skatten för de som tjänar mest hjälper ej att få igång Sveriges ekonomi då det hamnar på sparkonton och i utlandet. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Johan) skrev 2025-03-25 06:40:36 följande:

Ekonomin drabbar även oss i villor. Att vi får ROT för att underhålla våra hus bidrar mycket till att få igång ekonomin och motverkar svartjobb vilket gynnar alla. Att vissa vill återgå till bidragssamhället där färre och färre jobbar och genuskonst prioriteras i budgetar är obegripligt. Enda området där sittande regering misslyckats är energipolitiken där de tydligt gynnar företagen före medborgarna.

Sen har regeringen höjt bostadstillägget och bidraget för de med lägst inkomster med flera tusenlappar (sjukpenning i särskilda fall).

Vad är det för bidrag som höjts med flera tusenlappar, vad pratar du om? Vadå färre och färre jobbar? Det är högre arbetslöshet nu med Tidöregeringen än på länge. Deras nerdragningar har gjort att folk i tex sjukvården blir av med jobbet. Mitt extrajobb rök pga besparingar (Regeringen tillförde regioner och kommuner typ en femtedel mot vad som behövts) I och med att folk ej har något konsumtionsutrymme kvar dras även ekonomin ner färre går på fik  bio, restaurang, reser = ännu högre arbetslöshet
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Y) skrev 2025-03-25 07:37:03 följande:

Har det likadant. Ensamstående med två barn på heltid. Högutbildad och jobbar men tjänar inte så mycket. Har det tufft varje månad. Har börjat söka pengar i olika fonder och hoppas på det bästa. Vet inte hur jag ska få ekonomin att gå runt. 

Man är förtvivlad 💔  Planerad om min mathållning kommer äta gröt eller soppa ex mycket mer. Prioriteringar bäst mat till dottern. Köper aldrig nya kläder bara secondhand. Tar nog bara 2 veckors semester om ens det. Såhär ska tydligen många ha det vi "får skylla oss själva" medans ex riskkapitalister nu ska få sänkt skatt
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Maja) skrev 2025-03-25 07:57:12 följande:

Lösningen när man har det sämre ekonomiskt är att jobba, höja sin lön, gå upp i arbetstid, utbilda sig, byta jobb. Det är så trist att i Sverige tänker många att det är bidragen som ska höjas när man får det ekonomiskt svårare. Nej alla borde få behålla mer av sin lön och försörja sig själva. Om man är ensamstående, ensam försörjare med barnen på heltid måste den automatiska frågan ändå vara varför betalar inte den andra föräldern för barnen. Tyvärr har många svenskar växt upp med att samhället tar hand om en när det skiter sig och därigenom har man inte lärt sig vad eget ansvar betyder. Bidrag borde enbart vara en tillfällig nödlösning när livet blir extra svårt, inte ett sätt att försörja sig. 

Som jag skrev tidigare i tråden rök mitt extrajobb pga kommunens nerdragningar. Det kryllar inte direkt av massa jobb att ta när arbetslösheten är över 10 procent och kommuner och regioner tvingats till nerdragningar. Vem betalar min hyra om jag ska skaffa utbildning för annat yrke??Är för gammal för csn. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Maja) skrev 2025-03-25 07:57:12 följande:

Lösningen när man har det sämre ekonomiskt är att jobba, höja sin lön, gå upp i arbetstid, utbilda sig, byta jobb. Det är så trist att i Sverige tänker många att det är bidragen som ska höjas när man får det ekonomiskt svårare. Nej alla borde få behålla mer av sin lön och försörja sig själva. Om man är ensamstående, ensam försörjare med barnen på heltid måste den automatiska frågan ändå vara varför betalar inte den andra föräldern för barnen. Tyvärr har många svenskar växt upp med att samhället tar hand om en när det skiter sig och därigenom har man inte lärt sig vad eget ansvar betyder. Bidrag borde enbart vara en tillfällig nödlösning när livet blir extra svårt, inte ett sätt att försörja sig. 

Så det ska inte räcka att jobba heltid i dagens Sverige? Underbar barndom mitt och andras barn får med föräldrar som jobbar dygnet runt. Vilket pissamhälle, för att de rika ska bli rikare och vi ej ska ha fördelningspolitik 
Svar på tråden Varför höjs aldrig bostads och barnbidraget?