Oro för UL efter tidigare MA
Hej! bara så alla vet fick vi se ett till synes friskt barn på KUB med 1/5035 risk för Downs för 1/20000 för annan trisomi.
Hej! bara så alla vet fick vi se ett till synes friskt barn på KUB med 1/5035 risk för Downs för 1/20000 för annan trisomi.
Anonym (gravid)
Tack snälla. Jag håller tummarna för dig! Var också otroligt nervös och anspänd dagarna före men konstigt nog mer samlad samma dag som KUB-testet var. Oavsett hur det går så är det en lättnad att få ett svar. Det är så plågsamt att inte ha någon aning. Men du har oddsen med dig för att det ska gå hela vägen,
precis som jag hade. Hör gärna av dig hur det gick
Usch jag känner precis såhär! Ska på tidigt ultraljud på torsdag för att se om det finns något där inne. Kommer vara 7+6 enligt apparna. Har haft ett MA som upptäcktes vid KUB i oktober (plus ett tidigt missfall nu i januari). Eftersom jag hade mer eller mindre symptom hela tiden fram till MA:t konstaterades känner jag mig inte alls övertygad om att det finns ett embryo med tickande hjärta där inne Trots att jag känner mig så himla gravid. känns bara som att jag ska dit för att få ett till MA bekräftat. Jävligt ångestladdat, å ena sidan vill jag inte ens gå dit samtidigt som jag såklart vill veta så fort som möjligt..
Jag hade även bruna flytningar i början, typ vecka 4. Tänkte precis som dig att det var kört redan då, men det är ju faktiskt vanligt med bruna flytningar! Hade även det förra grav som slutade i ma, så det säger ingenting egentligen. Man glömmer lite ibland vad som faktiskt händer där inne, man skapar ett liv!🥰
Det fanns ett litet embryo där inne som mätte 7+3 och hade ett hjärta som slog! Vi blev helt skakiga och rörda över att se hjärtslagen.
Men blev såklart direkt nervös att något hinner ske innan KUB i mitten av juni🙈Bokade in ett till ultraljud, fast på privat klinik, i kombination med NIPT om tre veckor så håller tummarna att allt fortsätter se bra ut då!
Har nu vart på KUB igår där vi fick se den lille skutta runt, dock med ryggen åt oss hela tiden så det var svårt att få till en bra bild i profil tyvärr🥹 Såklart så låg systemet (där man räknar ut risken för dessa avvikelser) nere i hela Sverige JUST igår, så vi fick inget svar alls utan det kommer på brev framöver😩 Men av det vi fick se så såg det fint ut sa hon! Så nu är det väl bara att invänta posten..😅
Så glad för er allas skull som fått ett levande foster! själv befinner jag mig nu i vecka 17 och fick höra hjärtslag idag hos BM så känner mig allt mer trygg.
När det gäller KUB ska du inte va för orolig Anonym. Det viktigaste parametern är att nackspalten inte är tjock och det ser man på ultraljudet.
Hur har det gått för alla?❤️ Är det någon som hunnit med RUL än?
Jag hade KUB 11/6 och allt såg jättebra ut! Efteråt kände jag mig lugn och vi började berätta för familj och vänner. Men nu är jag i v15+5 och har inte RUL förens v19+3 så har självklart börjat bli mer och mer orolig för att fostret ska dö och att det ska upptäckas på UL🙈 Tänkte att jag skulle boka ett privat ultraljud men hittar ingen i närheten av Stockholms regionen som gör UL dessa veckor(?), det verkar antingen vara tidigt ultraljud innan v15 eller rutinultraljud från v18..