Inlägg från: Anonym (Bibbi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bibbi)

Vad gör vården när en person inte kan äta längre?

Han bör få hjälp av logoped. Det finns hjälpmedel och övningar när man har svårt att svälja. Äldre kan få såna här problem, men även efter stroke. 

Han kan få mat via sond. Den sätts av sjuksköterska men personalen på boendet kan sköta matningen. Sonden sätts in genom näsan och han kan prata, äta osv med den i. Man har samma sond några veckor och sen byts den så att man är säker på att den inte går sönder. 

Går han ner i vikt pga att han inte kan äta tycker jag att det borde vara självklart med sond. Han svälter ju ihjäl annars. Det är inte något krångligt ingrepp, är inte dyrt och den är enkelt att sköta.  

Arbete med logoped kan han, vad jag vet, göra även om han har sond. 

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-03-23 13:55:43 följande:

Hur är det med vätskan, kan den också gå genom sonden då?

Sond tror jag att man sätter på sjukhus. Sjuksköterska sätter den men det behövs ett läkarbeslut  om att den ska sättas.

Ja, man ger näringsdryck och vatten i sonden. Sonden är en tunn plastslang, det går inte att få ner vanlig mat där utan det är näringsdryck som gäller. Frågar du mig är det helt galet att han inte fått sond. Inte konstigt att han inte orkar något när han långsamt tynar bort på grund av brist på mat. 

Hör med dem på sjukhuset. Man ska inte behöva svälta ihjäl bara för att man är gammal. 

Den jag känner som haft sond är ett barn, så det kan hända att det görs annorlunda på vuxna. 

• Anonym (Bibbi)

Hoppas att ni kan ordna något bra för din pappa! 

Det är lite obehagligt att sätta sonden men gör inte ont. Man kan snörvla in ett bedövningsmedel först så känns det lite mindre. 

• Anonym (Bibbi)
    stoltmamma skrev 2025-03-23 16:15:59 följande:

Att sluta äta innebär ofta en övergång till livets slutskede.
    Visst att man kan "tvångsmata" med sond osv.. Men fundera på för vems skull ?

Håller med de övrigas svar på detta. Jag känner en 80+are  som har liknande problem som TS pappa. Detta är en, för åldern, i övrigt frisk och aktiv person. Hen vill äta men har svårt att svälja - varje måltid tar jättelång tid - och hen får därför hjälp av logoped. Sjukgymnastik för mun och svalg. 
Svar på tråden Vad gör vården när en person inte kan äta längre?