Inlägg från: Anonym (Alice) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alice)

Gigantisk jättekrock i planeringen, vad göra?

Alltså, om det här ens är sant får ni väl bara prioritera det ni helst vill gå på, i ert fall begravningen skulle jag tro, och ni får helt enkelt missa resten. Man kan inte alltid gå på alla evenemang och det är bara att acceptera. Om någon vill omboka sitt event till en annan dag är ju det praktiskt, men annars är det bara att acceptera att alla inte kommer närvara på allt. 

Bröllopet kommer ju inte kunna bokas om med så kort varsel, men mycket av det andra kan ju det, men det är ju helt upp till värden.

• Anonym (Alice)
    Anonym (M) skrev 2025-03-23 17:14:46 följande:

Nej, det är vanligast att ha det på vardagar, eftersom dop och bröllop hålls i regel på helger. 

Det kan förekomma men är inte så vanligt. Har en präst i släkten, så jag vet. 

Det är ju även allt vanligare att bröllop är på en vardag för att det blir betydligt billigare än på en helg. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (M) skrev 2025-03-23 17:32:27 följande:

Man brukar ha bröllop på helgen eftersom folk är lediga då. 

Enligt min släkting är det ovanligt med bröllop på vardagar. I alla fall om man har middag/fest efteråt. 

Eh, ja, självklart är det vanligast på helger för att det är då majoriteten av människor är lediga då. Men allt fler väljer att gifta sig på vardagar för att det blir billigare, just för att en lördag är vanligast. Att hyra en lokal på en lördag kommer vara betydligt dyrare än en torsdag. Vill man prompt gifta sig i t.ex. juni finns det ju bara fyra lördagar att slåss om.

En kollega till mig var nyligen på ett bröllop - på en tisdag. Det är långt ifrån alla som gifter sig på lördagar längre.

• Anonym (Alice)
    Cartjan1 skrev 2025-03-24 10:59:09 följande:

Beklagar sorgen ts.

Men det jag inte kan förstå är hur detta ens är en diskussion i släkten - en familjemedlem har gått bort, om jag förstår rätt ett barn. Flyttar man inte automatiskt saker som kalas och bröllop då? Begravningar brukar väl inte vara så långt efter dödsfallet så jag hade inte ens tänkt tanken ännu mindre velat ha mitt bröllop under dessa omständigheter...

Skulle säga att allt sånt där är ju helt individuellt och beror på omständigheterna. Det är lika okej att inte ställa in som att ställa in i en sån här situation. Vi vet ju inte vad som hänt eller hur nära alla är. Det finns ju inget rätt eller fel här.

Det TS bör göra är ju bara fokusera på sig själv, deras familj och vad som fungerar för dem. Sen får övriga släkt göra sina val.
Svar på tråden Gigantisk jättekrock i planeringen, vad göra?