Inlägg från: Anonym (Betty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Betty)

Gigantisk jättekrock i planeringen, vad göra?

Är de som ska ha dopet och de som ska gifta sig nära släktingar till er? Om ett barn i min närmaste släkt dog skulle jag inte genomföra ett bröllop inom den närmaste tiden, alltså även om inte dagarna krockade. Skulle kännas helt fel. Även om bröllop ofta är planerade långt innan skulle jag skjuta på det om ett barn gått bort. 

Alltså även om datumen inte krockade. Vem vill gå på ett barns begravning ena dagen och sen ha roligt på ett bröllop den andra dagen? 

Men om nu allt ska genomföras så får väl alla släktingar välja själva. Men ett barns begravning skulle jag självklart välja först. 

Ett dödsfall har man ju inte inplanerat sen innan så det blir ju när det blir. Men de som planerar bröllop och dop, hur kunde de välja hundraåringens datum?  

• Anonym (Betty)
    Anonym (Inte svartvitt) skrev 2025-03-24 12:59:25 följande:

Men scenariot kan ju faktiskt vara så här och då är allt inte lika självklart.
    bröllop planerat till dag x sedan åtta månader. 100 gäster, lokal, kyrka, mat, präst, fotograf osv. Bokat . Alltså jättestora kostnader och komplikationer att flytta. 

brudparets kusiner har förlorat ett barn. Enorm tragedi. Men brudparet och deras närmsta familj är förstås inte närmast sörjande men släktingarna runt omkring berörs förstås. Som far- och morföräldrar. 

gör inte allt så enkelt geinom att bara säga att bröllopet ska flyttas. Så enkelt är det sannolikt inte. 

Nej det var därför jag frågade hur de var släkt. Hur nörma man är och hur mycket man umgås spelar förstås in. Jag träffar tex aldrig mina kusiners barn. Vet knappt vad de heter. Skulle inte ställa in något som rörde bara mig pga det även om det så klart vore tragiskt. Däremot får vi ju tänka på att andra som är bjudna på bröllopet kan vara nära. 

Så skulle jag ha en vigsel med bara mig, min blivande man och mina barn skulle jag kanske inte ställa in. Men hade jag bjudit hela släkten och skulle ha en jättefest skulle det kännas osmakligt då min farmor och alla farbröder och fastrar är nära ett ev barn som gått bort.

Så det blir svårt att uttala sig när man inte vet relationerna.
Svar på tråden Gigantisk jättekrock i planeringen, vad göra?