• Anonym (Stina)

Hade du velat se verkligheten som den är om det är dåligt?

Vi leker med tanken att du växt upp i en kärleksfull familj och allt har varit fantastiskt med mysiga resor, god mat och roliga aktiviteter. 

Du har fina vänner och allt är toppen. 

Du är nöjd med livet. Plötsligt kommer det in en människa i ditt liv som börjar titta på ditt liv på ett annat sätt. 

Plötsligt börjar du se saker som du tidigare helt har missat. Exempelvis bråken dina förälder hade. Du fattar att din pappa misshandlade din mamma, men det har du tidigare inte sett. 

Du inser att dom du sett som dina vänner egentligen bara velat ha dig av andra skäl än att dom velat ha dig som vän. Exempelvis för att du haft pengar, hög status eller något annat. Plötsligt väljer dessa nu bort dig helt. Du vill inte längre bjuda dom på krogen och nu är dina vänner plötsligt elaka och försvinner. 

Så nu till frågan, hade du helst velat va kvar i känslan av att allt är bra. Eller vill du hellre vara den som ser saker från ett annat perspektiv och se saker som gör det jobbigt. Vi säger att du inte ser att dina vänner enbart är med dig för att du har pengar/status eller liknande så det betyder att du som vanligt bjuder med dom till din stuga på skidresor och liknande och ni har det kul. Det är ju bara när du slutar betala för allt dom utesluter dig och blir elaka. Innan dess är allt bra. 

Så vad hade du helst velat? 

• Svar på tråden Hade du velat se verkligheten som den är om det är dåligt?
  • Anonym (M)

Konstig fråga. Hur kan man varit så blind att man inte märkt hur det står till? 

• Anonym (Pia)

Jag hade velat få sanningen levererad varsamt, en liten sak i taget.

• Ascendere

Konstig fråga och konstig inställning till livet.

Jag gissar att du är en person som själv anser att du bara är ärlig och säger sanningen ?även om den är obekväm? typ, och du förstår inte varför folk tar avstånd från dig när du gör det. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (M) skrev 2025-03-23 17:16:54 följande:

Konstig fråga. Hur kan man varit så blind att man inte märkt hur det står till? 

Kan ju finnas många skäl. Man kan växa upp i en sekt t ex. Alla som inte är med i sekten är konstiga. Så du är bara med folk som är med i sekten. Och plötsligt kommer man till världen utanför och inser att man levt ett helt dysfunktionellt liv. Men när man är i det så känns det normalt, man har ju inget annat att jämföra med, man kan tro att alla har det likadant. 

Frågan är om man mår bättre av att stanna där man ändå ser det mysigt. 

• Anonym (Stina)
    Ascendere skrev 2025-03-23 17:42:19 följande:

Konstig fråga och konstig inställning till livet.

Jag gissar att du är en person som själv anser att du bara är ärlig och säger sanningen ?även om den är obekväm? typ, och du förstår inte varför folk tar avstånd från dig när du gör det. 

Va? Jag går inte runt och säger massa sanningar till folk. Frågan är mer utifrån den personen som exempelvis växer upp i en sekt och inte vet något annat, är det bra för den personen att märka att det varit extremt dysfunktionellt? 

Det finns ju alla möjliga sånna här exempel. Typ en skola med en extrem inriktning. Det var som en sekt, eleverna har helt olika uppfattning om sin barndom och skolgång. Vissa blev enormt utsatta, man själv hade en fantastisk barndom. Tills dom en dag vaknar upp i verkligheten och inser att hela deras uppväxt har varit helt dysfunktionell. Men om man är kvar på samma plats, med samma människor och leva så som man blivit lärd, då kommer allt funka bra. Handlar inte om att någon medvetet kommer fram till någon och säger att din barndom va fel. 

Det kan lika gärna handla om att man blir hembjuden till en familj på middag och det visar sig att en mer vanlig familj kan se ut på ett annat sätt än vad man trott är det normala. Så bara av att få uppleva något annat kan vara en ögonöppnare. 

• Anonym (Sanningen)

Jag hade valt sanningen. Förutsatt att jag är vuxen vill jag leva i den faktiska verkligheten. Jag ser mig inte som ett barn som man behöver dölja sanningen för.

Då hade jag haft makten att förändra mitt liv utifrån den faktiska sanningen. Göra av mig med vännerna och leta nya bl.a. 

Jag ogillar folk som stoppar huvudet i sanden, även om jag förstår att det är bekvämt. Verkligheten är hård. Welcome to the real world. 

• burleskburkläsk
    Anonym (Sanningen) skrev 2025-03-23 19:52:40 följande:

Jag hade valt sanningen. Förutsatt att jag är vuxen vill jag leva i den faktiska verkligheten. Jag ser mig inte som ett barn som man behöver dölja sanningen för.

Då hade jag haft makten att förändra mitt liv utifrån den faktiska sanningen. Göra av mig med vännerna och leta nya bl.a. 

Jag ogillar folk som stoppar huvudet i sanden, även om jag förstår att det är bekvämt. Verkligheten är hård. Welcome to the real world. 

Bra skrivet! 🙏
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Sanningen) skrev 2025-03-23 19:52:40 följande:

Hur hårt det än är? Har sett folk få dessa aha upplevelser och dom mår sååå dåligt över det. Sådär så att det blir svårt att resa sig. Hade det varit bättre om dom bara fått leva som dom gjorde innan Och nej det är inte jag som sagt något, 
Svar på tråden Hade du velat se verkligheten som den är om det är dåligt?