• Anonym (the plan with the man... woman)

Hur ska jag äta? Åsikter om förslag söker

Ok, så, inte rent i mat, utan mer "tidsmässigt". Jag vill höra för- och nackdelar, enligt er, för dessa olika planer:

Alternativ 1:
    Frukost kl 9, lunch kl 12, mellanmål kl 16, middag kl 19, alla dagar i veckan. 1700 kcal fördelat

Alternativ 2:
    Frukost kl 9, mellanmål kl 11, lunch kl 14, mellanmål kl 16, middag kl 18, kvällsmat kl 20, alla dagar i veckan. 1700 kcal fördelat

Alternativ 3:
    Alternativ 1 el. 2, förutom 2 dagar, då endast 500 kcal fördelat på lunch och middag.

Alternativ 4:
    Endast måltider från kl 12, 1700 kcal fördelat

Alternativ 5:
    Endast måltider från kl 12, 1500 kcal fördelat

Obs att med 1700 kcal ligger jag redan på -600 mot beräknat behov.

• Svar på tråden Hur ska jag äta? Åsikter om förslag söker
  • Anonym (Sofia)

Jag tycker att alternativ 1 verkar bäst. Det känns som om det är lagom långt mellan måltiderna.

Anonym (Sofia) skrev 2025-03-23 18:56:06 följande:

Jag tycker att alternativ 1 verkar bäst. Det känns som om det är lagom långt mellan måltiderna.

Tack för åsikten Solig
  • MsM84

Alternativ 3 tycker jag inte är en bra idé då du skapar väldigt stort underskott och kommer sannolikt ha svårt att följa det. Bland övriga alternativ tycker jag du ska gå på det du känner passar dig bäst. Är du inte mycket för frukost kan du köra lite periodisk fasta-stil och börja äta vid 12. Tycker du frukosten är viktig så blir det inte bra. Mår du bäst av att äta mindre men ofta eller mer vid färre måltider? Jag personligen mår bra av en stadig frukost - minskar sug hela dagen om jag äter en rejäl omelett till frukost och gillar inte att behöva tänka på mellanmål osv så jag äter frukost, lunch och middag, ev en frukt om jag blir hungrig och ibland ett kvällsmål. Det passar mig - du behöver hitta det som passar dig.

• Anonym (Granbarr)

Jag tänker att du måste välja ett alternativ som passar din dygnsrytm och arbetsliv så att du inte går omkring med huvudvärk och lågt blodsocker på jobbet tex för att du äter för sällan . 

Att vara produktiv 8 timmar på jobb med noll i energi pga att du fastar eller äter för sällan/lite/hoppar måltider är ingen bra idé.  Använd sunt förnuft och anpassa måltider utifrån hur du arbetar/är aktiv  och sover

MsM84 skrev 2025-03-23 19:37:09 följande:

Alternativ 3 tycker jag inte är en bra idé då du skapar väldigt stort underskott och kommer sannolikt ha svårt att följa det. Bland övriga alternativ tycker jag du ska gå på det du känner passar dig bäst. Är du inte mycket för frukost kan du köra lite periodisk fasta-stil och börja äta vid 12. Tycker du frukosten är viktig så blir det inte bra. Mår du bäst av att äta mindre men ofta eller mer vid färre måltider? Jag personligen mår bra av en stadig frukost - minskar sug hela dagen om jag äter en rejäl omelett till frukost och gillar inte att behöva tänka på mellanmål osv så jag äter frukost, lunch och middag, ev en frukt om jag blir hungrig och ibland ett kvällsmål. Det passar mig - du behöver hitta det som passar dig.

Tack för din åsikt. 
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-03-23 20:46:09 följande:

Jag tänker att du måste välja ett alternativ som passar din dygnsrytm och arbetsliv så att du inte går omkring med huvudvärk och lågt blodsocker på jobbet tex för att du äter för sällan . 

Att vara produktiv 8 timmar på jobb med noll i energi pga att du fastar eller äter för sällan/lite/hoppar måltider är ingen bra idé.  Använd sunt förnuft och anpassa måltider utifrån hur du arbetar/är aktiv  och sover

Jag måste börja någonstans, så att fråga andra  om åsikter är I mitt tycke ett bra sätt att välja vilket jag ska testa. 
  • burleskburkläsk

Alternativ 4 lätt

• Anonym (123456)
    Anonym (the plan with the man... woman) skrev 2025-03-23 21:32:28 följande:
    Jag måste börja någonstans, så att fråga andra  om åsikter är I mitt tycke ett bra sätt att välja vilket jag ska testa. 
    Tror du alla tycker likadant?

Hur ser ditt liv ut, hur arbetar du? Hur ofta motionerar du, vid vilken tid? 
    Anonym (123456) skrev 2025-03-23 22:15:13 följande:
    Tror du alla tycker likadant?

Hur ser ditt liv ut, hur arbetar du? Hur ofta motionerar du, vid vilken tid? 
    Nej? Det är därför jag frågar om andras åsikter, och att motivera med för- och nackdelar de ser.

Eh... jo... såatte..... Pass.
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (the plan with the man... woman) skrev 2025-03-23 21:32:28 följande:
    Nja fast ditt arbetsliv är en viktig aspekt om huruvida du kommer klara av att hålla din plan .. stor skillnad på om du är sjuksköterska och måste få i dig näring för att orka eller om du sitter på ett kontor och kan sippa kaffe som du vill och klara dig på en skorpa i 5 timmar...

Periodisk fasta inom sjukvården är hål i huvudet om du frågar mig tex.  Men kan mycket väl funka hyfsat för nån som har ett enkelt jobb och  ibland kan jobba hemifrån. 

Av dina förslag är 1 det enda rimliga om du jobbar eller pluggar dagtid. 
Svar på tråden Hur ska jag äta? Åsikter om förslag söker