Inlägg från: Anonym (the plan with the man... woman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (the plan with the man... woman)

Hur ska jag äta? Åsikter om förslag söker

Ok, så, inte rent i mat, utan mer "tidsmässigt". Jag vill höra för- och nackdelar, enligt er, för dessa olika planer:

Alternativ 1:
    Frukost kl 9, lunch kl 12, mellanmål kl 16, middag kl 19, alla dagar i veckan. 1700 kcal fördelat

Alternativ 2:
    Frukost kl 9, mellanmål kl 11, lunch kl 14, mellanmål kl 16, middag kl 18, kvällsmat kl 20, alla dagar i veckan. 1700 kcal fördelat

Alternativ 3:
    Alternativ 1 el. 2, förutom 2 dagar, då endast 500 kcal fördelat på lunch och middag.

Alternativ 4:
    Endast måltider från kl 12, 1700 kcal fördelat

Alternativ 5:
    Endast måltider från kl 12, 1500 kcal fördelat

Obs att med 1700 kcal ligger jag redan på -600 mot beräknat behov.

• Svar på tråden Hur ska jag äta? Åsikter om förslag söker
    Anonym (Sofia) skrev 2025-03-23 18:56:06 följande:

Jag tycker att alternativ 1 verkar bäst. Det känns som om det är lagom långt mellan måltiderna.

Tack för åsikten Solig
    MsM84 skrev 2025-03-23 19:37:09 följande:

Alternativ 3 tycker jag inte är en bra idé då du skapar väldigt stort underskott och kommer sannolikt ha svårt att följa det. Bland övriga alternativ tycker jag du ska gå på det du känner passar dig bäst. Är du inte mycket för frukost kan du köra lite periodisk fasta-stil och börja äta vid 12. Tycker du frukosten är viktig så blir det inte bra. Mår du bäst av att äta mindre men ofta eller mer vid färre måltider? Jag personligen mår bra av en stadig frukost - minskar sug hela dagen om jag äter en rejäl omelett till frukost och gillar inte att behöva tänka på mellanmål osv så jag äter frukost, lunch och middag, ev en frukt om jag blir hungrig och ibland ett kvällsmål. Det passar mig - du behöver hitta det som passar dig.

Tack för din åsikt. 
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-03-23 20:46:09 följande:

Jag tänker att du måste välja ett alternativ som passar din dygnsrytm och arbetsliv så att du inte går omkring med huvudvärk och lågt blodsocker på jobbet tex för att du äter för sällan . 

Att vara produktiv 8 timmar på jobb med noll i energi pga att du fastar eller äter för sällan/lite/hoppar måltider är ingen bra idé.  Använd sunt förnuft och anpassa måltider utifrån hur du arbetar/är aktiv  och sover

Jag måste börja någonstans, så att fråga andra  om åsikter är I mitt tycke ett bra sätt att välja vilket jag ska testa. 
    Anonym (123456) skrev 2025-03-23 22:15:13 följande:
    Tror du alla tycker likadant?

Hur ser ditt liv ut, hur arbetar du? Hur ofta motionerar du, vid vilken tid? 
    Nej? Det är därför jag frågar om andras åsikter, och att motivera med för- och nackdelar de ser.

Eh... jo... såatte..... Pass.
    Fjäril kär skrev 2025-03-23 22:38:09 följande:
    Och jag kan inte svara på för eller nackdelar på dina förslag  om jag inte vet vad du har för liv att utgå ifrån. 

Alternativt 1 eller 2 låter vettigaste utifrån att du också måste se till att må bra och inte drabbas av blodsockerfall tex eller uttorkning.  Du måste orka hela dagen och är mest hållbart i längden. 

Övriga förslag låter bara ätstört. 
    Inget fan av periodisk fasta mao.
    Anonym (-) skrev 2025-03-24 02:41:13 följande:

Alternativ 1 eller 2. (1 är bättre)

Vissa andra är riktigt usla.

Antar att syftet är att gå ner. Så vill du svälta kroppen så du tappar muskler? Får lägre förbeänning efter det? Eller vill du tappa fett?

-4200 kcal i veckan ger nästan 1 kg tappat fett på två veckor. Förutsatt att du inte är väldigt tung är det nästan redan för snabbt. Återigen tappa inte muskler.

Vad är viktigast att tappa vikt på 4 månader med muskler? Eller 6 och behålla muskler?

Jag är väldigt tung.
    Anonym (-) skrev 2025-03-24 02:51:16 följande:

De flesta vill kunna unna sig på fredagen eller helgen. Därför går de på större kaloriunderskott under veckan. 

Men vad som ger bäst resultat (hälsa, utseende etc) är jämnt underskott (och inte för stort, återigen kanske ska de göras på 6 månader och inte 4 för bäst resultat, eller 9).

Få har sådan järndisciplin i månader att det inte blir lite vågor men ju mindre dess bättre.

Jag har inte riktigt vardag och helg. Vilket i sig kanske är lite av ett problem ibland.

Egentligen är vktnedgång lite sekundärt mot att jag ska få någon slags styrsel över mina dagar och rutiner.
    Anonym (Donna) skrev 2025-03-24 05:39:26 följande:

JAg föredrar få måltider och äta mer vid de tillfällena.

Har precis ätit frukost (kl 5) och äter mat runt kl 16, efter jobbet. Sen vid 20 tar jag två knäckemackor och lite mjölk.
    Maxar 1700 kcal per dag, har ett fysiskt arbete.

Helger unnar jag mig mer men frossar absolut inte.

Motioener (PW) 4-6 dagar/5-7 km) varje vecka.

Få, stora måltider kan man väl säga är vad jag äter nu. Har inte ätit än idag. Jag kommer förmodligen äta någon gång vid 16-17. Sen förmodligen igen vid typ 21-22.
Svar på tråden Hur ska jag äta? Åsikter om förslag söker