• Anonym (Y)

Mobbning på jobbet?

Jag började ett nytt jobb i höstas och har jobbat deltid, men ska snart börja jobba med.
    Problemet är att jag upplever att jag blir mobbad av 1-2 kollegor och jag mår så fruktansvärt dåligt över detta.

Jag har haft flera olika arbetsplatser och alltid varit en uppskattad och omtyckt medarbetare, och har alltid känt mig trygg i min yrkesroll till följd av det. Men nu vacklar självförtroendet och framförallt självkänslan och jag har aldrig mått såhär dåligt i jobbsammanhang.

Det känns som att det är framförallt en kollega (en av de som influerar mest) som är nära vän med en annan kollega (som då hakar på) som driver det hela. 
    Det har varit samtal bakom stängda dörrar för att jag inte ska höra, visningar, blickar och nu på senare tid helt öppna kommentarer som väldigt tydligt är riktade mot mig, även om de inte säger dem direkt TILL mig. Varje gång jag säger något eller ger min åsikt om något ska det sägas emot på ett rätt så otrevligt sätt. Nu har det gått så långt att jag ibland gråter på toaletten under arbetstid. 

Alla andra kollegor är supertrevliga.

Överdriver jag eller klassas det som mobbning och vad fan ska jag göra?! Om dessa personer inte funnits på min arbetsplats hade jag älskat att jobba här. 

• Svar på tråden Mobbning på jobbet?
  • Anonym (Molly)

Du måste vända dig till chefen!
    Om du känner dig mobbad så ÄR det så.
    Du ska absolut inte ha det såhär, det är ju en arbetsmiljöfråga och pga detta presterar du sämre och är av vikt att det når din chef.

• Anonym (Känns igen)

Jag blev mobbad som ung, och det känns som ett typiskt mobbning beteende av kvinnor. Inte lika lätt att påvisa eftersom det handlar mycket om uteslutning, utfrysning och pikar. Men jag tycker att du ska berätta för din chef precis på samma sätt som här. Det är viktigt att inte vantrivas på jobbet, så tala om att du känner dig utfryst och utesluten.

Så ska du inte behöva ha det. Jag hoppas du har en bra chef som kan lösa problemet. 🌺❤️

• Cheers

Ja var glad att det inte är chefen som mobbar dig! Då är det kört och bara att byta jobb. Facket är inget att hoppas på för de lär hålla med chefen som inte kanske tycker att det finns några problem.

Men om det mest är en eller kanske två så tycker även jag att du ska tala med chefen och berätta om mobbningen. Om chefen inte får slut på det så blir det till att titta efter ett annat arbete.

PS
     De trevliga är det inte säkert att du kan lita på om det kniper. Folk vill ogärna blanda sig i och själva råka ut för obehag så det är mycket möjligt att de säger neeej, vi har inte märkt något...

• Anonym (M)

Hände mig också ganska nyligen. Kvinnodominerad arbetsplats. 

Anteckna vad som händer. Ta med till chefen eller skyddsombud. Sker ingen förbättring - byt jobb

• Anonym (K)

Du förtjänar att bli mobbad. 

• Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2025-04-06 09:05:00 följande:

Du förtjänar att bli mobbad. 

Du med. 
  • Anonym (Flipp)

Det här har hänt mig också.
    Mansdominerad arbetsplats. 

Prata med din chef, får du inget gehör: byt jobb. 

Jag bytte jobb, helt meningslöst att ta skit för ett jobb där chefen håller gubbarna om ryggen och säger att det bara är jargongen... 

Svar på tråden Mobbning på jobbet?