Inlägg från: Anonym (dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dotter)

De ringde från palliativa, min mamma dör nu

De ringde för en timme sedan. Min mamma är på väg att lämna oss. Jag bor 10 minuter från sjukhuset. Jag kan inte åka in. Vi har vinterkräksjuka i familjen och jag har ett magsår som reagerar på stress, så just nu vet jag inte vilket som gör mig illamående men innan jag mår bättre kan jag inte åka in. De ringde fast de visste om kräksjukan, och ångesten över att inte kunna åka in är stor, samtidigt som en del av mig säger att det är just därför hon far nu. Hon vill inte utsätta mig för det. Både min pappa och mormor valde att lämna när ingen anhörig fysiskt kunde vara vid deras sida och jag har haft en magkänsla av att hon skulle göra samma, men trott att det skulle komma på onsdag när jga är inlåst och skriver obligatorisk tenta (får vänta ett år på examen om jag uteblir) och inte får ha telefon med mig.

Det är 2 veckor sedan jag fick in henne till sjukhuset med ambulans för att hon var för medtagen för att orka gå nerför trappan från första våningen. Vi har vetat sedan i höstas att hennes cancer inte svarat på några cellgifter och allt är testat. För en månad sedan visade röntgen att tumörerna fanns i alla inre organ. Jag vet vad hennes önskan var, och hon har i alla lägen försökt bespara mig oro och stress, eftersom cancer är en stor trigger för mig. Jag var 16 när pappa dog i det och 17 när farmor gjorde det (dessutom både min faster, farfar och 6 av farmors 8 syskon har dött i cancer)
    Så det skulle vara helt typiskt henne att välja att dö ensam för att bespara mig från att se henne dö. 

Jag behöver prata med någon, men alla sover ju den här tiden på natten. Jag vill inte väcka min sjuka partner för han måste ta hand om våra barn imorgon (han har varit illamående hela dagen) men jag kan inte fara till sjukhuset utan att meddela för det barn som varit sjukt sover på en annan våning och han kommer inte höra om barnet behöver hjälp. 

Mitt hjärta brister, jag är så kluven. Hade alla varit friska hade jag varit i bilen och på väg innan sköterskan förklarat klart varför hon ringde, jag har väntat på detta samtal sedan förra lördagen när hon var påväg att lämna oss.

• Svar på tråden De ringde från palliativa, min mamma dör nu
  • Anonym (dotter)
    Hippofluff skrev 2025-03-25 02:54:31 följande:

Hej vännen,

Jag har aldrig förlorat någon närstående så jag kan inte föreställa mig smärtan du går igenom. Vill ändå sända dig en tanke och önska dig styrka i denna svåra stund. 

Om du behöver prata med någon såhär mitt i natten så finns jourhavande medmänniska. www.jourhavande-medmanniska.se/

Tack, hade helt glömt att de fanns. Allt jag kom ihåg var numret till jourhavande präst och jag kan inte ringa för då väcker jag det sjuka barnet.
  • Anonym (dotter)

Nu är tråden över en månad gammal, min mamma kämpade till fredagen innan hon somnade in i solnedgången medan jag och hennes storasyster satt vid hennes sida. Hon valde att låta oss vara där och jag är väldigt tacksam. De sista dagarna var väldigt jobba för henne men den sista var fridful och jag fick möjlighet att säga allt jag behövde vara säker på att hon visste.
    Begravningen var för några veckor sedan och blev fin.
    Min ångest är borta (åtminstonde gällande mamma) och det finns bara sorg och ledsenhet kvar, men det gör inte ont att vara ledsen, det är inte en jobbig känsla. Det känns naturligt. Det minskar inte det faktum att jag velat ha henne kvar 10-15-20 år till, men det kunde ingen göra något åt.

• Anonym (dotter)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-05-14 22:14:18 följande:
    Det kunde vara jag som skrev detta. Inte exakt, men i stora drag. Det är nästan skrämmande likt.

Min mamma somnade in i februari, efter några veckor på palliativ avdelning. Hon hade också obotlig cancer, dock inte spridd i hela kroppen, men även hjärtproblem. Har gradvis blivit sämre de senaste åren, men kämpat på och klarat sig själv (med lite hjälp) tills i januari i år. Då gick det inte längre.

Jag känner igen din sorg och smärta. Får känslan av att du är yngre än jag och att din mamma inte blev så gammal. Jag och min syster är i alla fall i medelåldern och mamma var över 75, men fick inte uppleva sin 80-årsdag.

Läste din uppdatering. Fint att ni var hos henne. Min mamma somnade in när ingen var där, men vi hade tagit avsked innan och hon sov lugnt, så det känns ok. Hon somnade in bara några timmar senare. Det känns som det var meningen.
    Min mamma skulle fyllt 71 en vecka efter att hon dog, och jag är lite på 40, men i min dödsångest blir jag otroligt liten och skör. Jag har en kontaktperson inom psykiatrin som jag träffar regelbundet och just nu jobbar vi inte ens med något, jag får bara en trygg plats att prata om mamma utan att bemötas av andras minnen som kan väcka känslor jag inte är redo för. Mamma bodde hemma och levde på som vanligt med ett mycket aktivt liv tills hon lades in på palliativa 2,5 vecka innan hon dog. Första veckan verkade det som hon skulle repa sig men sen började organ efter organ ge upp.
Svar på tråden De ringde från palliativa, min mamma dör nu