• Anonym (Frannie)

Dejtar en ”jämställd” man - ont i magen

Jag har dejtat en man i drygt två månader, vi båda är i medelåldern. Han barnlös, jag är ensamstående till tre barn på heltid. Vi är vänner på Facebook och jag börjar irritera mig på all skit han lägger ut.
    Han utger sig för att vara för jämställdhet, kvinnofrågor och att ta sitt ansvar som man. Men i min relation till honom matchar det inte.
    Han är inte särskilt nyfiken eller stöttande i hur det är att vara singelmamma, han vet att jag har och har haft det väldigt jobbigt med ett av barnen, så pass att jag kraschat några gånger. Inte heller det är han nyfiken på eller omtänksam kring, även fast jag kan ha haft ett möte med skola eller BUP och att jag tycker det är jobbigt.
    När vi har sex är det noll förspel.
    När vi ses gör han ingenting fint för mig, som att få mig att känna mig välkommen hos honom och tex bjuda på mat, fast jag gör det för honom.
    Han säger snarare att jag ska kasta ut mina barn så vi kan vara hos mig, eftersom det är mysigare hos mig och han inte ens har en ordentlig säng. På skämt, självklart, men ändå.
    Allt det här börjar skava och jag spyr på hur han vill få sig själv att framstå. Det känns som att han inte ser mig alls.
  • Svar på tråden Dejtar en ”jämställd” man - ont i magen
  • Anonym (?)

Du ser vad du får.

Att han ska bli någon ny pappa för dina barn är nog inget du kan förvänta dig .

Ta ett ordetligt snack med honm och se vad som händer

• Anonym (Frannie)
    Anonym (?) skrev 2025-03-25 08:03:41 följande:

Du ser vad du får.

Att han ska bli någon ny pappa för dina barn är nog inget du kan förvänta dig .

Ta ett ordetligt snack med honm och se vad som händer

En ny pappa är inte vad jag vill ha, jag har inte för avsikt att introducera någon för mina barn förrän långt in i en relation med en man. Det jag däremot vill ha är en partner, som kan erbjuda känslomässigt stöd och en vilja till förståelse för något som är viktigt och stort i mitt liv. Åtminstone nyfikenhet. Han skriver ju om den typen av kvinna jag är nästan dagligen och propagerar för orättvisor och utsattheten, men MIG ser han inte?
    Vad skulle ett sådant snack kunna vara?
  • Anonym (Han skiter fullstandigt i dig ju)

Han framstaller sig som fantastisk pa Facebook for att kunna fanga manga tjejer. Du nappar.

Forutom sex sa skiter han fullstandigt i dig. Vill att du ska slanga ut barnen sa att han sjalv kan fa bo mysigare. Ar inte intresserad av nagot kring dig, stottar inte, ar inte omtanksam, gor aldrig nagot fint for dig och trots att du bjuder pa mat hos dig gor han inte detsamma och du kanner dig ovalkommen. Tanker bara pa sig sjalv och skippar forspel, dvs. tanker bara pa sin egen njutning, ungefar som att bara utnyttja din kropp.

Hur later detta tycker du? Varfor ar du overhuvudtaget med honom? Ar det brist pa karlar dar du bor?

Jag tror faktiskt inte att ett snack skulle forandra sarskilt mycket. Det ar sahar han ar. Han kanske kan andra sig tillfalligt, men kommer sen att falla tillbaka i gamla hjulspar. Upp till dig om du vill ta den chansen.

• Anonym (?)
    Anonym (Frannie) skrev 2025-03-25 08:20:00 följande:
    En ny pappa är inte vad jag vill ha, jag har inte för avsikt att introducera någon för mina barn förrän långt in i en relation med en man. Det jag däremot vill ha är en partner, som kan erbjuda känslomässigt stöd och en vilja till förståelse för något som är viktigt och stort i mitt liv. Åtminstone nyfikenhet. Han skriver ju om den typen av kvinna jag är nästan dagligen och propagerar för orättvisor och utsattheten, men MIG ser han inte?
    Ta upp det du skrivit här. Se vad som händer. Väljs sen, acceptrea läget eller gå vidare
  • Lönnsirap

Alltså, att tro på jämställdhet, kvinnofrågor och snällhet och kommunicera detta utåt är inte samma sak som att förmå att bete sig som man predikar....

Tvärtom finns det ett samband mellan folk som har en viss typ av förträfflighet, att det snarast är en tankefigur snarare än något de i praktiken klarar av att leva upp till.

Alla människor hamnar någongång i en situation då de inte kan leva upp till det de trodde de var. Som förälder brukar det bli smärtsamt uppenbart, så och då.

Gällande denna man, tycker jag du ska ha fokus på vad du ser, snarare än vad han visar. För det är väl jättebra med jämställdhet och att han "tar sitt ansvar", men om detta bara är hans officiella version, så är det ju snarare en fantasi, än hans personlighet.

Det viktiga i en relation är väl ändå hur han är emot dig, och där låter det ju inte så hoppfullt. 

• Anonym (M)
    Anonym (Frannie) skrev 2025-03-25 08:20:00 följande:

Han låter inte vidare empatisk. 

Men, jag skulle inte efter två månader gå in och vara ett stöd åt någon jag dejtar. Jag förutsätter att man är redo för dejting och inte dejtar för att få stöd. Visst, visa intresse är helt ok och där brister han. Men förvänta dig inte mer vid några månaders dejting. 

• Anonym (Erfaren_man)

Du vet att det finns mängder av bra män som söker seriösa relationer? 
    Du behöver inte ta första bästa, vilket verkar vara fallet här. 

• Anonym (E)

Vad är det egentliga problemet? Hade du varit okej med hans beteende om han inte lade ut inlägg om jämställdhet på facebook? Du låter ju inte heller särskilt förälskad, så varför fortsätter du att dejta honom? Bryt och vänta tills du träffar någon du synkar mer med.

• Anonym (Frannie)

Ja jag hör själv att det här är en dealbreaker för mig. Det är fler andra småsaker också. Han har tex pratat illa som sin fd sambo och hennes son när han var liten. Redan där kände jag av det.

Svar på tråden Dejtar en ”jämställd” man - ont i magen