Anonym (well) skrev 2025-03-25 19:39:55 följande:
Jag tror att det ligger något i det. Av olika anledningar stter jag med frukost- och mellanmålsförslagen för typ-2 diabetiker från region Skåne. Det är kolhydrater i parti och minut, bröd, knäcke, flingor, gröt, sylt... och å andra sidan lågfettsmargarin, lågfettsost, magra smörhåspålägg.
Som sagt, jag äter kolhydrater själv, men inte så där mycket.
Mina egna gamla menyer och listor från när jag var barn (mellan 7 och 17, är nu 26) är också fulla av kolhydrater och lättprodukter. Jag var alltid hungrig och gick bara upp i vikt. Nu äter jag potatis, men inte pasta och bröd. Och en potatis med en rejäl klick äkta smör på är både gott och mättar länge.
Man kan ju fortfarande hitta en balans. Sedan får man ju ha stor respekt för att alla människors kroppar är olika.
I min familj äter vi mycket havre. Jag kan göra en smoothie med bär och grönsaker med vatten, nöt smör och havregryn.
I alla måltider vi har ofta havreris till och grönsaker.
Men det är hur vi äter. Vi upplever att det är bra med fibrer för våra kroppar. Någon annan skulle få kraftiga magsmärtor av dessa fibrer och kolhydrater.
Jag har full förståelse för dom som även väljer att enbart äta kött också om det är så att dom får kraftiga magsmärtor av fibrer, kolhydrater och typ allt som inte är kött och smör.
Sedan har vi ju många forskare som anses seriösa som förespråkar medelhavskost och som uppmuntrar till att hälla mängder med olivolja på all mat, att äta fet fisk, avokado och en rejäl näve mer nötter.
Så här är det ju kombinationen av vad forskarna säger är bra fetter, bra kolhydrater och bra fibrer. Grönsaker är liksom också kolhydrater. Så självklart är det skillnad på att hälla i sig socker som kolhydrat och att äta exempelvis 1 kg morötter. Jag misstänker att dom flesta kommer bli mätta på i kg morötter. Däremot om du blandar ut 1 kg socker med typ vetemjöl, smör, grädde och ägg och har detta i ugnen så det blir en sockerkaka, så blir det rätt lättuggat, men är inte fett snålt heller å andra sidan.
Men jag vill inte förespråka en väg, men det finns inget vetenskapligt stöd för att det bästa skulle vara att leva på enbart kött och smör? så länge man inte har några andra problem som gör att detta är det mest optimala för kroppen. T ex att man har svåra magsmärtor, men det betyder att det är det bästa för just den kroppen, inte att det är bäst för alla.