• Anonym (Föräldraledig)

Dela på föräldraledigheten

Har funderat en del på varför man aldrig pratar om att föräldraledigheten för kvinnans del också är en tid för återhämtning efter graviditeten och en tid att återigen bygga upp kroppen efter en graviditet. Man brukar ju säga att det tar minst 9 månader för kroppen att återhämta sig, men oftast över 1 år. Varför läggs sällan det argumentet fram i debatten kring att dela lika (eller åtminstone mer lika) på föräldraledigheten? Kvinnan behöver ju ledigheten på ett helt annat sätt än mannen. Förstår att det ser olika ut för alla, men kan ju knappast bara vara jag som känner att jag aldrig skulle bara vilja köra på 8 månaders föräldraledighet då kroppen knappt har hunnit tillbaka än till ett normalläge?

• Svar på tråden Dela på föräldraledigheten
  • Anonym (f)

måste kroppen vara tillbaka till fullt läge? Vad är det som du upplever som problem efter 3 mån, efter 6 så pass att det inte går att arbeta?

• Anonym (E)

Fattar inte riktigt. Ofta pratas det om föräldraledigheten som att den är tuff och inte alls en ledighet egentligen, utan betydligt jobbigare än att jobba, men så är det inte alltså?

• Anonym (Föräldraledig)

Menade mer generellt. Och såklart att man kan gå tillbaka till arbetet efter 3 eller 6 månader, men ju längre tid kroppen får för återhämtning desto bättre. Männen behöver ju inte föräldraledigheten för den anledningen. 

I mitt fall så är kroppen långt ifrån återhämtad efter 6 månader. Började träna efter 3 månader och det är först nu som jag börjar känna mig något starkare och slipper ta alvedon för smärta i och med belastning (ta hand om barnen).

• Aliona

Jag gick tillbaka tidigt till jobbet. Jag har kontorsarbete så jag upplevde att det var mycket mindre slitigt att jobba än att vara hemna med en bebis som behövdes lyftas, bäras på osv. Men visst, har man fysiskt väldigt ansträngande jobb så bör man kanske vänta lite längre. 

• Anonym (Föräldraledig)
    Anonym (E) skrev 2025-03-25 22:21:18 följande:

Fattar inte riktigt. Ofta pratas det om föräldraledigheten som att den är tuff och inte alls en ledighet egentligen, utan betydligt jobbigare än att jobba, men så är det inte alltså?

Har inte sagt att föräldraledigheten inte är tuff. Kan hålla med om att det inte är någon dans på rosor och att det på många sätt inte alls är en ledighet. Däremot är man mer fri i hur man disponerar sin tid och kan på så sätt lättare hitta tid till träning (gym, promenader) och att besöka sjukvården (t ex en fysioterapeut) än när man jobbar.
  • Anonym (G)

Förstår inte helt vad du menar. Jag är kvinna och har varit mammaledig ett år med varje barn. Jag har två. Första halvåret är ledigheten mysig och lugn och man ammar mycket och hinner landa. Men så fort barnet börjar röra på sig är det plötsligt lättare att jobba än att gå hemma. Och båda mina barn har börjat gå vid 9-10-månader = stressigt och krävande som satan 

• Anonym (Föräldraledig)

Menade bara varför man sällan tar upp att föräldraledigheten för kvinnan också är till för återhämtning efter en graviditet. Känns som en hel del missförstånd här?

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Föräldraledig) skrev 2025-03-25 23:05:25 följande:

Menade bara varför man sällan tar upp att föräldraledigheten för kvinnan också är till för återhämtning efter en graviditet. Känns som en hel del missförstånd här?

De första månaderna behöver nog de flesta kvinnor återhämtning, men att det skulle ta uppemot ett år håller jag inte med om. Förr ett mig var det inte så och då fick jag ändå tvillingar. (Förlöstes med ks).
  • Anonym (Föräldraledig)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-25 23:16:12 följande:
    De första månaderna behöver nog de flesta kvinnor återhämtning, men att det skulle ta uppemot ett år håller jag inte med om. Förr ett mig var det inte så och då fick jag ändå tvillingar. (Förlöstes med ks).
    Vad skönt att din återhämtning gått så bra! Man brukar faktiskt säga att kroppen behöver ca 1 år på sig innan den är återhämtad och helt återhämtad är man inte förrän efter några år. I mitt fall sa min BM att det troligtvis skulle ta mer än 1 år.
  • Tow2Mater

Det är mesta bara svenska kvinnor som är så klena; i andra länder återgår man ofta till jobb mellan 6 veckor till 3 månader efter en födsel eller ett kejsarsnitt.

Svar på tråden Dela på föräldraledigheten