Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Min sambo pratar med annan kille varje dag

Min sambo och jag har varit tillsammans i ca 3 år, vi har världens finaste dotter på ca 6 månader och ett bra förhållande. Men något som gav mig en klump i magen var när jag stod bredvid henne för några veckor sedan och såg att hon har haft kontakt med en annan kille på snap exakt varje dag i 3 års tid. Jag har sett att dem har snappat ibland och jag tycker att det är helt ok att hon ska få prata med andra människor, men det jag inte förstår är att hon aldrig ens har nämnt honom för mig, inte öppnat en enda snap när hon har suttit bredvid mig som hon kan göra med andra hon snappar med. Vi satt ner och pratade i lugn och ro där jag sa att jag tycker att det skapar en otrygghet hos mig och jag frågade om hon kunde hjälpa mig att förstå varför någon som hon pratar med varje dag i flera år aldrig har kommit på tal. Det jag fick tillbaka var att hon inte riktigt vet hur hon ska ha kunnat nämna honom eftersom att dem inte träffas. Hon syftar på att andra vänner till henne som jag aldrig har träffat har hon nämnt för att hon har eller ska träffa dem. Jag frågade hur dem träffades och då svarade att dem fick kontakt via tinder för ca 4 år sedan men att det inte blev något pga avståndet mellan dem. Hon sa också att dem inte riktigt har dejtat utan mest snackat i telefon. Något som gjorde migänne mer frustrerad var att dagen efter vi hade detta snacket så frågade hon mig om hon fick träffa honom efter hans arbetsintervju i staden vi bor i. Det visar sig att han förmodligen kommer flytta hit med sin sambo om han får jobbet här. Jag svarade att jag inte bestämmer vilka hon får träffa men att jag verkligen inte tyckte att det känns bra. Svaret jag fick var "det blir ju lite som att du säger åt mig att jag inte får träffa honom" sen frågade hon vad hon skulle säga till honom som svar att det inte kunde träffas. Det kändes som att hon lade över det på mig där. Hon valde att inte träffa honom vilket var skönt,. Jag tyckte bara att det var osmaklig timing att fråga dagen efter att jag sa att det skapade en otrygghet. Jag föreslog att vi båda kan kompromissa och bjuda in både honom och hans sambo till oss om dem flyttar hit vilket hon gick med på. Men trots det så känner jag en oro och har fortfarande en klump i magen. Jag vill ju inte att hon ska sluta prata med vad hon påstår är en bra vän som hon har kunnat prata med när hon har haft det jobbigt. Men jag vill heller inte känna en otrygghet. Jag går mellan tankarna att hon medvetet har döljt vänskapen med honom och att jag måste jobba på min självkänsla. Det blir så konstigt eftersom att jag själv inte hade gjort så mot henne.

Jag skulle behöva lite tankar och ideer som inte kommer från mitt huvud. Vad hade ni varit ok med i ert förhållande? 
  • Svar på tråden Min sambo pratar med annan kille varje dag
  • Anonym (Anonym)
    Nyfiken666 skrev 2025-03-26 08:45:18 följande:

Tycker du överdriver. Han har ju själv tjej och varför skulle man inte kunna prata/chatta med andra? Min fru har väldigt många män på sitt jobb som flörtar med henne och hon berättar ofta själv om det. Visst, jag vet inte om det ibland blivit mer än flört men det är inget jag går omkring och oroar mig över.

Hon vill iallafall ha sex med mig fortfarande så då tänker jag att det är ok.

Det är inte att hon pratar med andra som gör så att jag känner såhär, det är att det blir sån kontrast mellan alla andra hennes vänner och honom. 
  • Anonym (Anonym)
    Maac skrev 2025-03-26 08:27:23 följande:

Jag tror inte det är nån fara, jag har haft det likadant, både jag och min partner. Man kan få lite olustkänslor men så länge man pratar med varandra och kompromissar som du föreslagit, brukar det bli stabilt igen. 

Jag hoppas det, tänker också att det blir bättre att prata om det. Det som är jobbigt är att jag inte riktigt kan släppa det nu när det har gått några veckor efter vår konversation så känner väl att om jag tar upp det igen efter att vi har en överenskommelse så kommer det göra mer skada än nytt och få mig att framstå som svartsjuk. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kron) skrev 2025-03-25 23:54:53 följande:

Jag hade blivit ledsen, besviken, rädd och säkert arg med. Hade känt mig som ett andrahandsval. 

Det känns inte som att hon respekterar eller värdesätter ert förhållande.

Räkna med att dom har pratat sex/skickat bilder med varandra, eller åtminstone flörtat massor. Sånt är liksom oundvikligt när det kommer till sånt.

Du ska inte gå med på sånt där skit. Var inte en toffel. Du kommer bara bli utnyttjad och dumpad och få ett ännu sämre självförtroende och självkänsla. 

Ja precis så känner jag, alla är ju olika och har olika värderingar. Men jag tycker att när man är I ett förhållande och dessutom har barn ihop så kan man också tänka lite på hur den andra parten skulle känna. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kron) skrev 2025-03-26 10:08:38 följande:
    Det hade väl varit bäst om hon gjorde slut med killen du knullar och haft intim kontakt med bakom hennes rygg än att hålla på sådär? Eller att du backade 10 steg så fort dom blev ihop.

Folk har ingen respekt för varandra.. Dom tänker bara på sig själva. Därför måste man ha respekt för sig själv och inte acceptera sånt där skit.

TS du överdriver inte. Man kan vara otrogen på fler sätt än genom fysisk närhet. Självklart ska du inte acceptera att dom ska träffas och hålla på! 
    Nej precis det är respekten som saknas, sen i mitt fall tror jag verkligen inte att detär så allvarligt som ovanstående berättar. Men det känns som att folk som har en tendens till att vara otrogna håller på på detta sättet. Är så jäkla kluven på vart jag ska dra gränsen. Men kan ju inte sluta tänka på det så antar att Jag måste stå på mig och prata med henne igen. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-03-26 12:21:05 följande:

Jag tycker din sambo beter sig respektlöst och inte förstår vad som förväntas i en relation. Men det är inte så lätt om man inte har någon erfarenhet av relationer.

Personligen tycker jag det är fel att underhålla relationen till någon man träffade på Tinder och hindret bara var avståndet. Speciellt om man dagligen har kontakt.

Otrohet börjar inte när man fysiskt gör något utan när man skapar känslomässiga band till andra och det finns någon typ av attraktion med i bilden. Och inte är öppen med det.

Det handlar inte om att du har dålig självkänsla. Det handlar om att din sambo är omogen. Hon ska inte lägga över detta på dig. Det är ett manipulativt beteende.

En mogen person bryr sig om sin partners känslor och reflekterar över sitt eget beteende.

Men hur man sedan ska få sin partner att förstå är en annan sak.

En del tycker att man bara ska strunta i dessa saker men det är egentligen också en form av omognad.

Det mest vuxna är att prata om problemen i en relation.

Jag hade hittat ett tillfälle där det fanns tid och sedan lugnt med självförtroende sagt: "Jag känner en oro for din kontakt med X. Jag tycker du kan visa mig er chatt så jag vet vad ni har för relation."

Sen om hon reagerar defensivt och vägrar så är det en stor röd flagga.

Om hon visar och chatten är raderad så är det också en röd flagga.

Men vae beredd på att det kan bli jobbigt men då är hon inte heller en bra partner.

Precis allt som du skrev nu håller jag med om och har tänkt själv.  Tack för att du tog dig tiden och svarade. Jag ska prata med henne om detta så får vi se vad som händer. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-03-26 12:33:17 följande:

Skickar de bara snappar så finns det ju ingen chatthistorik. Själv gillar jag inte Snapchat för att det är så lätt att sopa igen spåren. Det var poppis hos de otrogna innan det blev allmänt populärt.

Ja vad jag vet så har dem endast kontakt via snap och inte skriver utan lägger texten i bilden som dem skickar istället.  Så det blir ju svårt för mig att kanske se med mina ögon vad dem har för typ av konversationer. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kron) skrev 2025-03-26 12:49:58 följande:
     Det finns ett talesätt som lyder "folk behandlar en på det vis man tillåter dom att behandla en" så med andra ord vet din sambo redan att hon kan hålla på såhär då det inte blir några konsekvenser. 

Hennes fråga om hon fick träffa honom tolkade jag som ett test. Ett test för att se hur mycket hon kan köra över dig. Hon verkar inte vara en bra partner utan verkar väldigt manipulativ och egoistisk. 

Jag tror att du kommer bli sjuk av detta i det långa loppet. Du kan aldrig veta om hon är med honom när hon säger att hon ska ut och handla tex. Tilliten er emellan är ju helt förstörd. 

Riktigt tråkigt det här. Lider med dig ts. Men det absolut bästa du kan göra är att skydda dig själv i det här läget och tänka på ditt eget välbefinnande för det gör INTE din sambo. 
    Ja precis så är det, man måste tänka på sig själv. Jag är ganska konflikträdd av mig och någonstans i bakhuvudet så ligger tanken att det kan antingen slita sig helt, eller så förstår hon mig och avslutar kontakten med honom. Men det är som du säger att detta kommer bara äta upp mig inifrån, speciellt när jag inte har gjort något fel. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Menos) skrev 2025-03-26 15:45:38 följande:

Hon borde själv förstå att man inte har en kontakt med ett gammalt ragg på det sättet.
    Nu är hon kvinna. Hon ansåg säkert att deras relation är platonisk. Du som man fattar att män har svårt att ha platoniska förhållanden med kvinnor.

Hon ser det som att hon ger upp ett vänskapsförhållande gissar jag.

Precis, hon får ha hur många vänner hon vill. Men det som gjorde att tilliten försvann vara att det var så många oklarheter i allt. Hade hon gett mig lite mer klarhet och förståelse så hade jag kanske litat mer på henne. Men inte på honom dock. Att han har flickvän ger mig ingen information alls med tanke på att hans flickvän hade nog inte alls varit ok med att vara i den sitsen jag är i nu. Har svårt att tänka mig att hans flickvän vet allt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Menos) skrev 2025-03-26 15:45:38 följande:

Hon borde själv förstå att man inte har en kontakt med ett gammalt ragg på det sättet.
    Nu är hon kvinna. Hon ansåg säkert att deras relation är platonisk. Du som man fattar att män har svårt att ha platoniska förhållanden med kvinnor.

Hon ser det som att hon ger upp ett vänskapsförhållande gissar jag.

Ja hon ser det som att hon måste säga upp en vänskap, hon ser tydligen inte lika allvarligt på det. Kanske för att det inte är något mellan dem och att dem bara är vänner. Eller att hon gillar uppmärksamheten hon får från honom. Oavsett så känner jag mig sviken och förvirrad. Var inte beredd på detta.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Misstankt) skrev 2025-03-26 19:44:58 följande:
    Har bara last TS, men reagerar pa att det ar honom hon pratat med nar hon haft det jobbigt. Det ar val anda mer naturligt att prata med sin partner om man har det jobbigt, vilket far mig att misstanka att det jobbiga kanske handlat om ER relation, dvs. att hon pratat om problemen i ert forhallande med honom. Da skulle inte jag kanna mig bekvam att bjuda in honom pa parmiddag, om han nu vet allt om ert forhallande. Sa min fraga ar, vad ar det hon haft det jobbigt med som hon eventuellt da pratat med honom om? 
    Att sen ha daglig kontakt med en tindermatch i 4 ar, dvs. med nagon som det funnits ett intresse/dragning fran badas hall att borja dejta (bara omstandigheterna gjorde att det inte hant an), att dolja/smyga och inte oppnat snap om du suttit bredvid (trots att det gors med andra) och att det plotsligt dagen efter kommer fram att han t o m ska flytta till orten och att hon propsar pa att traffa honom trots att du precis talat om att det skapar otrygghet? Valdigt lite omtanke om dig maste jag saga. Det verkar ocksa som att han ar hennes "basta kompis", som stottar / pratar med varje dag och lagger man da till intresset fran badas hall pa Tinder sa kan det sakert spraka till nar de till sist mots, vem vet? I ett bra forhallande ska ju partnern vara som ens baste van, sa undrar var du ligger pa hennes skala i jamforelse med honom. 
    Vill inte gora dig orolig i onodan, men jag hade tyvarr blivit misstanksam om jag varit i samma situation.
    Hoppas att det ordnar sig for er.
    Tack för din input, uppskattar att du tog din tid till detta. 
    Vi har haft ett långt samtal ikväll som jag tycker känns bra nu i efterhand. Jag nämnde alla dem delar med situationen som jag tyckte var jobbiga och blev fel från hennes sida. Vilket hon har förståelse för och hade stora tårar i halsen och bad om ursäkt för att det blev fel och förklarade att det aldrig har varit något annat intresse än vänskap och att dem "jobbiga" sakerna som hon har pratat med honom om var små vardagsproblem. Tex hur tufft det kan vara att vara mamma till en liten bebis. Hon förstod hur jag känner men kanske inte riktigt håller med i allt pga att hon endast ser honom som en kompis och har inte tänkt eller menat att det ska bli fel.  Hon sa också att majoriteten av kontakten dem har är inte långa konversationer utan småprat i samband med en bild på ingenting typ. Har insett att vi ser lite olika på saker och ting men jag väljer att lite på henne och inte övertänka allt som jag har lätt för att göra. Men detta har samtidigt gjort att jag är lite mer på min vakt om något sånt här skulle hända igen.
Svar på tråden Min sambo pratar med annan kille varje dag