• Anonym (manon)

Jag förstår inte vad jag gör fel...

Jag har jätteångest då min kille/ex slog mig igen och jag förstår inte själv vad jag gjorde för fel.
    Han blir arg för saker som jag själv onte blir arg för ex om jag ställer glasen fel.
    Är det någon som kan förklara varför han känner så? Jag vill bara försöka förstå.

Tacksam för alla svar

• Svar på tråden Jag förstår inte vad jag gör fel...
  • Eurydike

Han slår för att han är en sådan som slår. Det handlar inte om hur man ställer glasen, kokar pastan, fäller hår eller frågar om det gick bra med uppgiften. Första exemplet var ditt, de andra mina. Det handlar inte om dig överhuvudtaget, utan om honom. Börjar du ställa glasen rätt (på hans sätt) så kommer han genast hitta något annat fel.

• Anonym (Rob)

Det enda felet du gör är ägna din tid åt en kille som slår dig.
    Det låter inte direkt som man of the year...

• Goneril

Du ska inte alls fundera på "om du gör något fel", för det gör du inte. Du ska bara fundera på hur du ska kunna polisanmäla fort nog, byta lås, eller kontakta kvinnojour. Jag blir så upprörd när jag läser detta, vilja jävla karlar det finns, jag måste ta till invektiv.                                                                                                                                               Du gör ingenting alls som är fel; du har råkat ut för en våldsverkare och honom måste du se till att bli av med. Enskild vårdnad, barnen ska inte träffa honom helker, hsn är ju farlig!. Du behöver allt stöd du kan få. Hoppas du har ett nätverk och att han inte försökt isolera dig; det är ju annars vanligt med dessa typer. Alltså: Ingenting du gör är fel, mannen är en galning som inte ska gå lös. Om du orkar fota eventuella blåmärken och för Guds skull, polisanmäl!

• Lynx123

Han är sjuk i huvudet - det är det enda du behöver förstå. Och nu ser du till att avlägsna dig från denna person så snabbt som möjligt och aldrig mer ha med honom att göra.

• burleskburkläsk

Usch så hemskt, allt detta! 😞

Lyssna på de kvinnor som skrivit och avlägsna dig från svinet så fort det går! 

• Anonym (Lill)
    Anonym (manon) skrev 2025-03-26 01:27:17 följande:
    Jag förstår inte vad jag gör fel...

Jag har jätteångest då min kille/ex slog mig igen och jag förstår inte själv vad jag gjorde för fel.
    Han blir arg för saker som jag själv onte blir arg för ex om jag ställer glasen fel.
    Är det någon som kan förklara varför han känner så? Jag vill bara försöka förstå.

Tacksam för alla svar

Han försöker gradvis att få total makt över dig, så att han kan styra vad du tänker och gör. Sedan, när han fått makt helt och hållet,  kommer han att utnyttja dig på olika sätt. De männen brukar försöka få kvinnan att inte umgås så mycket med skäkt och vänner. Om hon talar med dom så kan hon ju börja förstå att han bara är elak och att hon borde lämna honom.

Ju snabbare du kan hitta en utväg, desto bättre.

Så kontakta en kvinnojour för att diskutera med dem hur du kan göra för att kunna lämna honom. Börja söka lägenhet och se till att ha kontroll över ekonomin. Han kan bli riktigt våldsam just när du berättar att du vill separera, så säg inte det när du är ensam med honom.
  • Anonym (Lill)
    Överste Senap skrev 2025-03-26 08:45:55 följande:

Du måste lämna honom till varje pris! Han kommer aldrig att sluta.

Ja, det är besvärligt på oliks sätt att lämna. Men om du inte gör det kommer han att förstöra din ekonomi och din livsglädje. Då kommer du alltid att må sämre än vad du skulle göra på egen hand. 
  • Anonym (Lill)

Ett klassiskt sätt att bryta ner en kvinna är att ibland vara jättesnäll och kärleksfull, men ibland vara aggressiv och skada henne. Hon försöker då anpassa sig så att mannen alltid ska visa den snälla sidan.

Men eftersom målet för mannen är kontroll, så fortsätter han vara elak ibland, tills kvinnsn är helt uttröttad och inte har någon egen vilja kvar. 

• burleskburkläsk
    Anonym (Lill) skrev 2025-03-26 10:47:42 följande:

Ett klassiskt sätt att bryta ner en kvinna är att ibland vara jättesnäll och kärleksfull, men ibland vara aggressiv och skada henne. Hon försöker då anpassa sig så att mannen alltid ska visa den snälla sidan.

Men eftersom målet för mannen är kontroll, så fortsätter han vara elak ibland, tills kvinnsn är helt uttröttad och inte har någon egen vilja kvar. 

Vidrigt!

För en som inte fullt begriper sig på sånt, handlar det om nåt mer än makt, förnedring och att bryta ner?
Svar på tråden Jag förstår inte vad jag gör fel...