• Anonym (Orolig)

Orolig, bild på gravtest

Är detta ett svagt test för att vara på bim dagen ? Har både x och massa missfall i bagaget så är så orolig nu 

• Svar på tråden Orolig, bild på gravtest
  • Anonym (Ser fint ut)

Jag har iofs aldrig använt just detta testet, men tycker inte det ser svagt ut alls för att vara bim. Sedan säger ju ett test inte då mycket, det är stegringen man vill se med ett par dagars mellanrum.

rekommenderar clearblues digitala med veckoindikator istället där man runt bim bör ligga på 2-3 veckor och 3+ en vecka därefter.  

• Anonym (Ocksågravid)

Beror ju helt på när du har bim. Jag har bim på äl+10 och då var mitt fortfarande negativt. På äl+12 (bim+2) var mitt lite svagare än ditt och på äl+14 (bim+4) var det lika starkt som ditt, så jag tycker att ditt ser bra ut. Nu är jag gravid i vecka 7 och än så länge har det gått bra. Fortsätt testa om du är orolig, det viktigaste är ju att det blir starkare. Lycka till och stort grattis!!

• Anonym (C)
    Anonym (Ocksågravid) skrev 2025-03-26 12:19:17 följande:

Beror ju helt på när du har bim. Jag har bim på äl+10 och då var mitt fortfarande negativt. På äl+12 (bim+2) var mitt lite svagare än ditt och på äl+14 (bim+4) var det lika starkt som ditt, så jag tycker att ditt ser bra ut. Nu är jag gravid i vecka 7 och än så länge har det gått bra. Fortsätt testa om du är orolig, det viktigaste är ju att det blir starkare. Lycka till och stort grattis!!

Precis så!

Bim kan vara flera dagars skillnad mellan personer. 

Anonym (Ser fint ut) skrev 2025-03-26 09:08:18 följande:

Jag har iofs aldrig använt just detta testet, men tycker inte det ser svagt ut alls för att vara bim. Sedan säger ju ett test inte då mycket, det är stegringen man vill se med ett par dagars mellanrum.

rekommenderar clearblues digitala med veckoindikator istället där man runt bim bör ligga på 2-3 veckor och 3+ en vecka därefter.  

Men man ska komma ihåg att urintest aldrig kan mäta nivå på hcg, så veckotesten är bara en uppskattning. 

Testet är positivt och allra oftast går det bra 🙏
    Hcg startar alltid någonstans och ska i blodet dubbleras på 48 h, en del har snabbare ökning än så. Hur mycket som finns i urinen skiljer sig bla på ens vätskeintag. 

Det är också ett stort spann på dagar när ägget fäster sig efter befruktningen: 

Det kan absolut vara skönt att ta ett test till om några dagar för att se att det är tydligare. grattis och lycka till 🥰

• Anonym (Orolig)

Tack för era svar 🥰  jag har e cykel på 29-32 dagar och jsg vet att min ägglossning var 9-11 mars. Jag har även en hjärtformad livmoder som gör att jag har svårt att behålla en graviditet. Har så många x och missfall bakom mig som gör så rädd att förlora denna också. Rädd att förlora min ena och sista äggledare. 
    Jag lär vara på bim+ 2-4 idag och såhär ser testen ut från imorse med morgonurin. 
    När testen torkat är testlinjen alltid så svaga.

• Anonym (Orolig)

Glömde tillägga att från ägglossning till mens brukar det alltid vara 14-15 dagar. Är 37 år och börjar känna mig lite stressad att det snart är försent. Fick i somras också veta att mina äggreserver börjar bli dåliga 

• Anonym (Isabella)
    Anonym (Ocksågravid) skrev 2025-03-26 12:19:17 följande:

Grattis :) 

Det där att det ska bli starkare är nog inte alltid helt 100 heller , senaste graviditeten tyckte jag inte testet såg mycket starkare ut i vecka 5+ än 4+ (då var det iförsej redan ganska starkt). Dumt nog la jag upp här också och nån tyckte till och med det senare såg svagare ut .. Blev orolig (har barn sen innan men också fått missfall) men allt gick bra och dottern är 7 veckor gammal nu. Så jag tror det kan skilja mellan olika test hur mycket färg det är i och sånt också (även samma märke). Testen (utom de med veckoindikator) är ju inte till för att mäta mängden HCG, bara att det finns HCG. Så tror inte man ska stirra sig blind på hur starka eller svaga strecken är eller ens om de blir starkare för det kan bara skapa onödig oro  , det är nog bättre att boka ett tidigt ultraljud om man är orolig. Eller blodprov men oftast ska det ju inte behövas. 
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-03-27 12:39:22 följande:

Tack för era svar 🥰  jag har e cykel på 29-32 dagar och jsg vet att min ägglossning var 9-11 mars. Jag har även en hjärtformad livmoder som gör att jag har svårt att behålla en graviditet. Har så många x och missfall bakom mig som gör så rädd att förlora denna också. Rädd att förlora min ena och sista äggledare. 
    Jag lär vara på bim+ 2-4 idag och såhär ser testen ut från imorse med morgonurin. 

Det ser ju jättebra ut , grattis :) Skulle nog råda dig att inte testa mer för man blir kanske bara orolig i onödan. 
  • Anonym (Ocksågravid)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-03-27 12:39:22 följande:

Tycker att dom ser jättebra bra ut. Du behöver nog inte oroa dig. Och det är helt normalt att dom blir svagare när dom torkat. Håller tummarna för dig <3
  • Anonym (Tidigare ma)

Är det någon här som har erfarenhet av tester som tar lite längre tid att bli starkare? Är i vecka 6+1 nu och har inte fått någon dyestealer, veckoindikatorn visar fortfarande 2-3 veckor(?!?!) och har väldigt få symtom (äter dock medicin för magen som även tar bort illamående, därav kanske jag inte känner något. Inga blödningar förutom ljusbruna flytningar veckan innan bim som gav sig. Har haft ett MA för 3 månader sedan så är totalt livrädd. Dock stegrade testen som de skulle då och hade 3+ på clearblue i vecka 5+0 men ändå gick det åt skogen.

Hjälp?! Är det någon som har haft det såhär och som det gått bra för?

• Anonym (Ser fint ut)
    Anonym (Tidigare ma) skrev 2025-03-28 15:05:34 följande:

Är det någon här som har erfarenhet av tester som tar lite längre tid att bli starkare? Är i vecka 6+1 nu och har inte fått någon dyestealer, veckoindikatorn visar fortfarande 2-3 veckor(?!?!) och har väldigt få symtom (äter dock medicin för magen som även tar bort illamående, därav kanske jag inte känner något. Inga blödningar förutom ljusbruna flytningar veckan innan bim som gav sig. Har haft ett MA för 3 månader sedan så är totalt livrädd. Dock stegrade testen som de skulle då och hade 3+ på clearblue i vecka 5+0 men ändå gick det åt skogen.

Jag skulle ta ett hgc-test  (alltså blodprov) som man kan köpa genom werlabs eller blodkollen tex, då får du svart på vitt vart nivån ligger. Eller boka ett privat ultraljud. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Tidigare ma) skrev 2025-03-28 15:05:34 följande:

Jag fick aldrig någon dye stealer och testade hela vägen till 27 dpo när jag tog ett tredje blodprov som var 28000.
    Jag valde att ta blodprov redan på 13 och 15 dpo pga tidigare missfall och visste att testen skulle stress ihjäl mig. Tyväer fortsatte jag att testa och efter ett tag blev testen svahare, varför jag gjorde ett tredje på 27 dpo när jag alltså var 5+6. 

Ger noll och ingenting för veckotesten. 

Boka in ett tidigt ultraljud om några veckor, håller tummarna att du får se din lilla böna då 🙏

• Anonym (C)
    Anonym (Isabella) skrev 2025-03-27 12:56:26 följande:

Det där att det ska bli starkare är nog inte alltid helt 100 heller , senaste graviditeten tyckte jag inte testet såg mycket starkare ut i vecka 5+ än 4+ (då var det iförsej redan ganska starkt). Dumt nog la jag upp här också och nån tyckte till och med det senare såg svagare ut .. Blev orolig (har barn sen innan men också fått missfall) men allt gick bra och dottern är 7 veckor gammal nu. Så jag tror det kan skilja mellan olika test hur mycket färg det är i och sånt också (även samma märke). Testen (utom de med veckoindikator) är ju inte till för att mäta mängden HCG, bara att det finns HCG. Så tror inte man ska stirra sig blind på hur starka eller svaga strecken är eller ens om de blir starkare för det kan bara skapa onödig oro  , det är nog bättre att boka ett tidigt ultraljud om man är orolig. Eller blodprov men oftast ska det ju inte behövas. 

Precis min erfarenhet också, att de blir inte starkare efter en vis punkt. 

Tyvärr kan inte veckotesten heller mäta hcg, utan kan bara ge en uppskattning de också 🙈 De får inte ens säljas i alla länder.

• Anonym (Tidigare ma)

Åh det ger mig lite mer hopp när jag läser era svar, att jag faktiskt kanske har en möjlighet att få se något levande där inne❤️ jag ska försöka få ett vul, som dom tyvärr är jätte snåla med..annars blir det prover! Tack hörni❤️

• Anonym (Ocksågravid)
    Anonym (Isabella) skrev 2025-03-27 12:56:26 följande:

Nej det är sant, men testen ska ju iallafall inte bli svagare. Detta gäller ju då tidig graviditet, har hört att efter ett tag blir mängden hormon för stor och visar då svagare för att testen inte kan ta upp så mycket. Och grattis till din dotter!
  • Anonym (Orolig)

Jag ville bara uppdatera lite. Såhär såg dagens test ut nu i vecka 4+5 Skrattande  tack ännu en gång för alla svar, nu hoppas jag att det är min tur efter all otur man har haft 

• Anonym (Ocksågravid)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-03-30 15:15:45 följande:

Jag ville bara uppdatera lite. Såhär såg dagens test ut nu i vecka 4+5 Skrattande  tack ännu en gång för alla svar, nu hoppas jag att det är min tur efter all otur man har haft 

Men det där ser ju jättebra ut! Grattis!! Mitt var inte så starkt i vecka 4+5 men det har gått bra hittills ändå, så om det är sådär starkt för dig nu måste det ju vara bra! :)
  • Anonym (Tidigare ma)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-03-30 15:15:45 följande:

Mitt såg heller inte alls så starkt ut så tidigt, det är ungefär så starkt nu fast 6+3😅 Så försök njuta❤️
Svar på tråden Orolig, bild på gravtest