Anonym (Isabella) skrev 2025-03-27 12:56:26 följande:
Grattis :)
Det där att det ska bli starkare är nog inte alltid helt 100 heller , senaste graviditeten tyckte jag inte testet såg mycket starkare ut i vecka 5+ än 4+ (då var det iförsej redan ganska starkt). Dumt nog la jag upp här också och nån tyckte till och med det senare såg svagare ut .. Blev orolig (har barn sen innan men också fått missfall) men allt gick bra och dottern är 7 veckor gammal nu. Så jag tror det kan skilja mellan olika test hur mycket färg det är i och sånt också (även samma märke). Testen (utom de med veckoindikator) är ju inte till för att mäta mängden HCG, bara att det finns HCG. Så tror inte man ska stirra sig blind på hur starka eller svaga strecken är eller ens om de blir starkare för det kan bara skapa onödig oro , det är nog bättre att boka ett tidigt ultraljud om man är orolig. Eller blodprov men oftast ska det ju inte behövas.
Nej det är sant, men testen ska ju iallafall inte bli svagare. Detta gäller ju då tidig graviditet, har hört att efter ett tag blir mängden hormon för stor och visar då svagare för att testen inte kan ta upp så mycket. Och grattis till din dotter!