Ta körkort för manuell eller automat
Folk avrådde mig från att ta körkort på automat eftersom det fortfarande finns många bilar " omlopp" som är manuella. Så jag tog på manuell. Och jag är tacksam för det för det har faktiskt hänt att den enda bil som finns till buds vid ett par tillfällen (haft körkort i tre år) har varit en sådan bil.
Det är klart att jag hade kunnat ta körkort på automat, köpt en automat, alltid sett till att hyra automat osv. Det klarar man sig på. Men så kommer den dagen då man råkar vara den enda på plats som har körkort som får och kan köra manuell av någon anledning (sjukdom, alkohol etc) och då är man glad att man har det.
Min ena förälder hade dock automat under tiden jag tog körkort. Så jag gjorde så att jag varvade. Då kunde få lite mer "körglädje" som du skriver av att vara ute och ratta bil, öva läge på vägen, öva på andra moment utan att tänka på att växla och koppling och så. Men det är som folk säger, det är lite som att cykla att köra manuell. Plötsligt så sitter det bara och då är det inget man tänker på, det går av bara farten.