• Anonym (Anonym)

Östrogenring

Är väldigt torr i underlivet och inget hjälper, får alltid besvär.1 vecka efter mensen är slut. Membrasin har hjälpt pyttelite (var snus torr) förut men nu är det lite fuktigare där nere, men smärtan för att det är sköra och torra försvinner inte och uppkommer varje månad. Smörjer men olja dagligen och är snäll mot underlivet med bomullstrosor osv.

Men läste nu om östrogenring, är det någon som testat det? Har testat östrogen kräm och hjälpt smått.

• Svar på tråden Östrogenring
  • Anonym (Lidit i 6 mån)

Hej! Jag känner med dig.. är bara 30 år men har också lidit av samma besvär. gick till slut till privat gynekolog där jag för tillfället såg bra ut men hade rodnad så fick fluconazole faktiskt igår.. och peppar peppar upplever jag en förbättringspotential idag mycket mycket bättre än på länge. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Lidit i 6 mån) skrev 2025-03-26 15:18:29 följande:

Hej! Jag känner med dig.. är bara 30 år men har också lidit av samma besvär. gick till slut till privat gynekolog där jag för tillfället såg bra ut men hade rodnad så fick fluconazole faktiskt igår.. och peppar peppar upplever jag en förbättringspotential idag mycket mycket bättre än på länge. 

Fick du nått bra tips av gynekologen vid torra slemhinnor? Känns som att mitt underliv behöver en dunder fukt boost så kanske behöver något inifrån 
  • Anonym (Lidit i 6 mån)

De enda jag märkt hjälpt är att ta omega 3 tabletter sådana man sväljer och började äta havtorn olja tabletter från holistisk,. Använder du något p medel? Har du fött barn? 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Lidit i 6 mån) skrev 2025-03-26 16:12:00 följande:

De enda jag märkt hjälpt är att ta omega 3 tabletter sådana man sväljer och började äta havtorn olja tabletter från holistisk,. Använder du något p medel? Har du fött barn? 

Slutade med p-piller för över 6månader sedan och har inga barn. Allt blev värre efter behandling vid svamp och använde svamp kräm...
  • Anonym (Lidit i 6 mån)

Okej så alltså inga hormoner som påverkar. När började torrheten? 

jag upplevde att flyttningarna försvann helt och bara torr och sveda. Men som sagt svamp behandlingen gjorde de värre.. men om jag var du skulle ja boka tid till gyn. Jag gick alldeles för länge med sveda.. mitt blev däremot bättre när jag slutade med p piller. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Lidit i 6 mån) skrev 2025-03-26 17:07:14 följande:

jag upplevde att flyttningarna försvann helt och bara torr och sveda. Men som sagt svamp behandlingen gjorde de värre.. men om jag var du skulle ja boka tid till gyn. Jag gick alldeles för länge med sveda.. mitt blev däremot bättre när jag slutade med p piller. 

Det är alltid samma tid på månaden (detta är tredje månaden på raken) det är precis efter jag haft mens som det kommer och varar ca 1 vecka och har inga problem under mensen.

Nu är jag inte lika torr när jag ätit membrasin i ca 1 månad, men däremot är jag väldigt öm i underlivet denna vecka efter mensen 
  • Anonym (Anonym)

Skulle beskriva det som att det är ömt och kliar lite. 

Anonym (Lidit i 6 mån) skrev 2025-03-26 17:07:14 följande:

Torrheten blev mycket värre vid användning av svamp krämen har varit lite torr innan men inget jag haft problem med 
  • Anonym (Lidit i 6 mån)

Skulle boka tid hos Gynenologen :) 

• Anonym (Q)

Boka tid hos gyn för koll. Att återfukta är jätteviktigt. De hormonfria alternativen som jag tycker funkar bra är Vagivital, Replens och Hyalofemme. Är det riktigt jobbigt så är Repadina kanon. Mjuk och krämig. Lågdos hormoner är Blissel som fås på recept. Sedan finns det ju de mer mer hormoner ex vis Ovestrin. 

Flukonazol i förebyggande syfta 1 kapsel/månaden är bra. Yttre fukt är vanligt vitt vaselin bra. Sedan massor av härligt glidmedel vid egenvård och sex. 

Svar på tråden Östrogenring