Inlägg från: Anonym (Var försiktig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Var försiktig)

Lånade ut pengar till min bror banken blev misstänksam

Banker älskar att snoka och lägga sig i. Se till att ha allt på papper, även Swish på en hundring måste man ha papper på numera om man inte vill få kontot fryst och spärrat. 

• Anonym (Var försiktig)
    Anonym (Wtf) skrev 2025-03-27 13:55:40 följande:
    En som inte fattat vad bankernas skyldighet är.
    Alla banker i EU har samma skyldigheter ändå är det få länder som är som Sverige. Bankerna här tar sig betydligt större befogenheter än de behöver. 
  • Anonym (Var försiktig)
    Anonym (Wtf) skrev 2025-03-27 22:12:16 följande:
    Och i vilka europeiska länder har du bott i?
    Lär dig skillnad på anekdoter och fakta. Var jag har bott eller inte bott har noll betydelse, jag är en person. Mina upplevelser säger inte ett skit om bankers arbetssätt. 
  • Anonym (Var försiktig)
    Goneril skrev 2025-03-28 04:33:45 följande:
    Dumheter. Banker i Sverige följer EU:s direktiv, det femte i ordningen  för att förhindra penningtvätt och terrorism På vilket sätt skulle svenska banker agera annorlunda? Har du några bevis för ditt påstående eller är det något du gissar?
    Läs på om bankers direktiv i olika länder så ser du. Om du swishar 100 kronor till din mamma och du inte kan bevisa varför om banken frågar kan de spärra och frysa ditt konto. Det kommer vara svårt för dig att få konto i en annan bank efter det och du förlorar ditt bank ID. Så går det inte till i andra länder om inte brottsmisstankar finns. 
  • Anonym (Var försiktig)
    Egon den stora skrev 2025-04-25 12:05:57 följande:
    Nej det gör dom inte. Det är lagkrav så dom har inte något att välja på. 
    Det är märkligt att andra länder med exakt samma lagkrav inte snokar lika mycket. Sen finns det inget lagkrav på att banker ska ta bort ens bank id. 
Svar på tråden Lånade ut pengar till min bror banken blev misstänksam