• Anonym (Belle)

Flytta mot andra förälders vilja

Jag gjorde slut med mitt barns pappa för ca 6 månader sen. Vi har sedan dess fortsatt bo tillsammans under tiden jag letat efter bostad, han står på hyreskontraktet till den lägenhet vi bor i nu. Vi har inte haft något samliv på flera månader, vi sover i olika rum och lever inte som ett par längre. Han motsatte sig separationen hårt till en början och försökte övertala mig till att stanna på olika sätt, men jag har varit tydlig med vad jag vill. Nu har jag hittat en lgh som ligger ca 1,5 km från vårt nuvarande boende. Vårt barn kommer gå kvar i samma förskola och lägenheten ligger i samma kommun. Men mitt ex motsätter sig det, han påstår att det är ett dåligt område som han inte vill att hans barn ska bo i. Saken är att jag bor i Stockholmsområdet och har letat aktivt ett halvår och detta är första chansen jag har på ett förstahandskontrakt. Min fråga är vad son gäller här rent juridiskt? Kan mitt ex motsätta sig flytten på något sätt? Gör jag något olagligt? Lgh ligger som sagt i samma kommun, ca 1,5 km bort och barnet ska gå kvar i samma förskola. 

• Svar på tråden Flytta mot andra förälders vilja
  • Anonym (Belle)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2025-03-26 21:34:18 följande:

Han kan inte motsätta sig det om det är inte samma kommun

Nu hänger jag inte med :) menar du att han inte kan motsätta sig det om det är samma kommun?
  • Anonym (Belle)
    Anonym (Juice) skrev 2025-03-26 22:10:44 följande:

Du kan som sagt flytta vart du viol och behöver inte hans medgivande. Men det låter som att du tänker ta barnet med dig? Har du/ni bestämt att barnet ska bo hos dig? helt eller 50/50? I så fall så ja, han kan naturligtvis motsätta sig det då båda vårdnadshavarna ska skriva under flyttanmälan/folkbokföringen för barnet. Och vill han inte att barnet ska bo där så utövar han sin rätt som vårdnadshavare att inte vilja flytta barnet.

Om det är 1,5 km eller inom samma kommun har ingen betydelse i frågan, det handlar om att man som vårdnadshavare ska godkänna ändring av folkbokföring

Vi ska ha delad vårdnad och barnet kan vara skrivet hos mig eller pappan, det är av mindre betydelse. Jag vill givetvis att barnet sover/är hos mig på mina dagar. Kan han förhindra att barnet sover/vistats hos mig öht? Kan han bestämma att hon inte får vara hos mig? Ponera att hon fortsätter vara folkbokförd hos pappan men att jag flyttar och vi har delad vårdnad.
  • Anonym (Belle)
    Anonym (Juice) skrev 2025-03-26 22:10:44 följande:

Du kan som sagt flytta vart du viol och behöver inte hans medgivande. Men det låter som att du tänker ta barnet med dig? Har du/ni bestämt att barnet ska bo hos dig? helt eller 50/50? I så fall så ja, han kan naturligtvis motsätta sig det då båda vårdnadshavarna ska skriva under flyttanmälan/folkbokföringen för barnet. Och vill han inte att barnet ska bo där så utövar han sin rätt som vårdnadshavare att inte vilja flytta barnet.

Om det är 1,5 km eller inom samma kommun har ingen betydelse i frågan, det handlar om att man som vårdnadshavare ska godkänna ändring av folkbokföring

Anledningen till att jag understryker att det är nära och ligger i samma kommun är för att jag hittade följande information på en juristsida:
    "Ska du flytta med ett barn vid gemensam vårdnad behöver du normalt sätt inget godkännande från den andra föräldern om flytten sker inom kommunen. Vid flytt inom kommunen kommer sociala nätverk, skolgång och kontakt med den andra föräldern bestå. Det är just avståndet till alla delar i barnets liv som inte ska bytas ut utan ett godkännande"

Min fråga är egentligen, kan han sabotera umgänget med mitt barn på nåt sätt? Kan han bestämma att hen inte får sova över hos mig för att han inte gillar adressen? Om hon fortsätter vara folkbokförd hos honom vill säga. 
  • Anonym (Belle)
    Anonym (Pappan) skrev 2025-03-27 08:02:56 följande:

Du kan flytta hur mycket du vill bara det inte är för långt bort. Men detta är väldigt nära så det är inget problem.

Umgängessabotage kan tyvärr alltid ske vid dåliga separationer. Jättejobbigt och går ut över barnet men vad ska man göra. Det bästa är att försöka vara vara goda vänner och inte göra saker som sårar den andra.

Kan det finnas någon annan anledning än just området som gör att han inte vill att du ska flytta dit?

Han vill inte separera öht. Han har nog hoppats att jag ska ändra mig och inte trott att det är "på riktigt". Men det jag tänker är väl mer vad som gäller juridiskt. Kan han bestämma att vårt barn inte får vistas på min adress? 
Svar på tråden Flytta mot andra förälders vilja