• Anonym (Nn)

Kompis tar men ger inget tillbaka

Jag har en väninna som har varit hos mig och min familj under några års tid och ätit kvällsmat för att hon har haft det tufft med mycket. Vi har då bjudit hit henne och hennes kid för att underlätta för dem så att de ska få mat. Det är alltså inte pengarna eller materiella ting jag hänger upp mig på utan att jag har gjort det av omtanke för dem. Hon har alltid gjort rätt för sig ekonomiskt, eller iaf erbjudit sig.
    Häromdagen var maken sjuk och jag mådde inte alls bra heller, hade en dålig dag helt enkelt. Jag ringde och kollade hur ett möte på hennes jobb hade gått och då sa hon att hon stod och lagade mat, typ nån gryta eller nåt.. jag berättade då att vi inte ens visste hur vi skulle få maten till att gå ihop den dagen eftersom vi mådde som vi gjorde.. då avslutade hon samtalet med att hon var tvungen att avsluta samtalet för att hennes dotter varbskitsur för hon var hungrig.. är det bara jag som känner att detta känns lite okamratligt?

• Svar på tråden Kompis tar men ger inget tillbaka
  • Anonym (Anonym)

Du kanske måste vara tydligare.  Vissa är inte tankeläsare.  Eller så mådde hon eller hennes barn inte bra. Du får väl ta upp det med henne.

• Anonym (123)

Om din make var sjuk kanske hon inte ville ha hem er pga det...

• Tow2Mater

Tror inte hon tänkte på att bjuda er på mat kanske skulle hjälpa er. Kanske lagar hon så det ska räcka till flera dagar till sig och sitt barn, om hon har det dåligt ställt ekonomiskt.
    Att planerat bjuda en vuxen med ett barn är dessutom bra mycket mindre jobb än att oplanerat bjuda en hel familj -  två vuxna med barn - på middag, tycker inte det låter konstigt att hon inte erbjöd sig. Att kunna äta mackor en dag då man inte mår bra är väl helt ok. Inte riktigt samma sak som att inte ha råd med mackor/mat.

Men om du mår dåligt, finns det inte annat du hellre skulle göra än att ringa och kolla hur ett möte på en komips jobb har gått...? Det låter som en lustig prioritering....

• Dexter dot com

Låter ju väldigt konstigt att du orkar ringa och småprata lite men inte orkar rosta några smörgåsar så ni får nåt i magen.  Hade ni varit så sjuka att ni inte tog er ur sängen på flera dagar tycker jag absolut att man som vän erbjuder sig att handla/lämna färdig mat utanför dörren.

• Anonym (TakeCare)
    Anonym (Nn) skrev 2025-03-27 00:03:45 följande:
    Kompis tar men ger inget tillbaka

Jag har en väninna som har varit hos mig och min familj under några års tid och ätit kvällsmat för att hon har haft det tufft med mycket. Vi har då bjudit hit henne och hennes kid för att underlätta för dem så att de ska få mat. Det är alltså inte pengarna eller materiella ting jag hänger upp mig på utan att jag har gjort det av omtanke för dem. Hon har alltid gjort rätt för sig ekonomiskt, eller iaf erbjudit sig.
    Häromdagen var maken sjuk och jag mådde inte alls bra heller, hade en dålig dag helt enkelt. Jag ringde och kollade hur ett möte på hennes jobb hade gått och då sa hon att hon stod och lagade mat, typ nån gryta eller nåt.. jag berättade då att vi inte ens visste hur vi skulle få maten till att gå ihop den dagen eftersom vi mådde som vi gjorde.. då avslutade hon samtalet med att hon var tvungen att avsluta samtalet för att hennes dotter varbskitsur för hon var hungrig.. är det bara jag som känner att detta känns lite okamratligt?

Detta är helt fel. Man ska inte leva ekonomiskt på vänner. 

Skulle uppmana både dig och vännen och börja ta hand om er så ni slipper snylta hos vänner för att få mat på bordet. Oacceptabelt beteende från bägge håll!
  • Anonym (Nn)
    Anonym (123) skrev 2025-03-27 00:50:56 följande:

Om din make var sjuk kanske hon inte ville ha hem er pga det...

Eller inte.. det var ju hon som hade smittat honom när hon var här...
  • Anonym (Nn)
    Anonym (TakeCare) skrev 2025-03-27 04:43:20 följande:
    Detta är helt fel. Man ska inte leva ekonomiskt på vänner. 

Skulle uppmana både dig och vännen och börja ta hand om er så ni slipper snylta hos vänner för att få mat på bordet. Oacceptabelt beteende från bägge håll!
    Som jag skrev, detta har inget med pengar att göra! Jag kände mer att här har jag stöttat henne i flera års tid utan att hon ens behövt att fråga, även när jag inte har varit på topp, men var fanns hon när jag mådde som hon? Handlar det inte om att ge och ta även i handlingar mot varandra?
  • NinniQX

Hon är ingen tankeläsare, om du behövde hjälp så ber du om hjälp. Du kan inte anklaga henne för att inte ställa upp om du inte är mer tydligt vad du behöver hjälp med. 

• Anonym (Nn)
    Tow2Mater skrev 2025-03-27 01:35:59 följande:

Tror inte hon tänkte på att bjuda er på mat kanske skulle hjälpa er. Kanske lagar hon så det ska räcka till flera dagar till sig och sitt barn, om hon har det dåligt ställt ekonomiskt.
    Att planerat bjuda en vuxen med ett barn är dessutom bra mycket mindre jobb än att oplanerat bjuda en hel familj -  två vuxna med barn - på middag, tycker inte det låter konstigt att hon inte erbjöd sig. Att kunna äta mackor en dag då man inte mår bra är väl helt ok. Inte riktigt samma sak som att inte ha råd med mackor/mat.

Men om du mår dåligt, finns det inte annat du hellre skulle göra än att ringa och kolla hur ett möte på en komips jobb har gått...? Det låter som en lustig prioritering....

Med tanke på hur tacksam hon är för att hon och hennes unge får komma hit och äta när hon har jobbat länge eller inte orkar komma på nånting att laga så borde hon veta hur mycket det hjälper..
    Hon har det inte dåligt ställt ekonomiskt och hade det varit hon som hade ringt till mig en dålig dag och jag hade haft en gryta med chili con carne puttrade på spisen så hade hon varit här på 5 sekunder.
    Nu känner ju inte du mig heller så hur jag prioriterar kan du ju knappast döma utifrån detta.. det är ju klart att min familj fick mat, jag reagerade bara på att jag inte fick samma behandling av henne som jag alltid ger till dem.. men med tanke på svaren i denna tråden så är det nog mig det är fel på
  • Anonym (Nn)
    Dexter dot com skrev 2025-03-27 04:21:13 följande:

Låter ju väldigt konstigt att du orkar ringa och småprata lite men inte orkar rosta några smörgåsar så ni får nåt i magen.  Hade ni varit så sjuka att ni inte tog er ur sängen på flera dagar tycker jag absolut att man som vän erbjuder sig att handla/lämna färdig mat utanför dörren.

Jag ringde för att jag brydde mig om henne och jag visste att mötet var viktigt för henne! Självklart lagade jag mat till min familj så de fick mat men jag reflekterade samtidigt på varför inte jag fick tillbaka den givmildhet jag alltid ger henne, dagar då hon inte ens mår dåligt utan kanske bara jobbat länge!
Svar på tråden Kompis tar men ger inget tillbaka