• Anonym (Anna)

Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?

Har fått en sådan där orosanmälan från skolan.

Socialen vill träffas. Om de skulle föreslå hembesök? kan man vägra det?
    Jag vill inte ha obehöriga och främmande människor springandes här, då jag är mån om vårt hem och vår privata sfär. 

Nu vet jag visserligen inte om de kommer att föreslå det, men om?

Har förstått att sådana där hembesök absolut inte handlar om att ge någon service, utan att de vill snoka och nagelföra ens hem. Det har jag absolut noll intresse av. Det känns djupt kränkande. 

• Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-03-27 06:54:38 följande:

Tyvärr kommer det inte se bra ut i soc ögon. Tänk på att deras beslut är godtyckliga, låtbde komma till ett välstädat hem. Bjud inte på något utan håll mötet kort. Lycka till.

Så kan det säkert vara, men det kan ju också vara så att jag egentligen inte bryr mig så mycket om vad de tycker. Å andra sidan ska man kanske inte gå händelserna i förväg. Vill bara vara förberedd på om jag får frågan. Kan ju inte vara första gången de får ett nej menar jag. Kanske föreslå att vi ska träffas hemma hos dem istället? Flört Så kan jag ta med mig lite bullar. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2025-03-27 07:02:01 följande:
    Ja
    Tack för ditt uttömmande svar!Glad
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Jag) skrev 2025-03-27 07:55:13 följande:

Vill de göra ett hembesök gör du nog klokt i att bara välkomna dem. De känner uppenbarligen oro för dina barn isåfall. 

Vad skulle hända annars? 

De kan ju inte gärna besluta om LVU bara för att man inte vill ha dem rämnandes runt i bostaden. Det privatlivet vill vi faktiskt ha. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2025-03-27 08:23:33 följande:
    Misstänker de att barn inte har det bra i hemmet och inte kan verifiera det kan det bli LVU.

Om ert barn, t ex har berättat att han eller hon inte har en säng och får sova i ett låst rum på golvet och det finns sopor och sprit överallt kanske soc vill säkerställa att det inte stämmer. Kan de inte de kanske de tar till LVU
    Jag förstår. Där är vi inte riktigt än. Skrattande

Att soc inte kan säkerställa är väl heller inte riktigt samma sak som att det finns grund för LVU?

Situationen du beskriver skulle ju teoretiskt sett kunna vara fallet i de flesta hem? Finns ju inga krav på att soc ska klampa runt överallt och göra husesyn. 
  • Anonym (Anna)
    fornminne skrev 2025-03-27 09:09:43 följande:
    Soc ?klampar bara runt? om det anses finnas befogad oro för hur barnet har det hemma.

Ingen anmälan = ingen oro.

Gäller anmälan inte situationen i hemmet = inget hembesök. 
    Problemet är ju att ingen vet vad som är befogad oro, samt att vem som helst kan göra en anmälan på vaga grunder. 

Misstänker också att det många gånger är en helhet. Lyckas inte barnet i skolan. Beror det på dålig pedogogik i skolan, NPF-diagnos hos barnet eller på att föräldrarna knarkar? 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Alice) skrev 2025-03-27 12:43:29 följande:

Jag förstår verkligen inte vad du tror att du har att vinna av att vara krånglig och försvåra samarbetet med soc? 

Vem har pratat om något att vinna? Bibehållen värdighet och integritet ser jag det som. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Kram) skrev 2025-03-27 12:50:54 följande:

Koncentrera dig mindre på dina känslor om du behöver släppa in någon främmande i ditt hem en liten stund och känna dig synad, och mer på varför ni blivit soc anmälda och hur ni och dom tillsammans kan hjälpa ditt barn att må bättre. En soc anmälan kommer sällan från ingenstans om den är gjord av skolan. Ta emot den hjälp som ni blir erbjudna.

Jag är skapligt övertygad om att de inte har något att erbjuda bortsett från besvär och tidsspillan. Tyvärr. Det saken och oron rör finns det ingen quick fix för. Men nu när skolan anmält till soc är det väl bara för soc att utreda det redan alla vet. 

Finns det förresten någon blir hjälpta av soc? Kanske någon person som går på droger och får hjälp att komma ur missbruk? Annars vet jag inte. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vera) skrev 2025-03-27 18:35:24 följande:

Klart du kan vägra men risken är att du inte får behålla dina barn. 

Eller hurSkrattande
  • Anonym (Anna)
    Anonym (O) skrev 2025-03-27 19:47:22 följande:
    Värdighet och integritet får man bara släppa. Det kan vara så j-a förnedrande, men det är bara att bita ihop och göra det för barnets skull. 
    På vilket sätt skulle barnen ha någon vinning av det hela menar du? Är väl snarare tvärtom. 
Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?