• Goneril

Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?

Anonym (Anna) skrev 2025-04-05 10:30:43 följande:
    Nej, läs en gång till. Jag skrev att jag inte gör något fel och den slutsatsen står jag fast vid. 
    Du har aldrig hört talas om barn som inte gör som man säger?  Barnet skiter i vad såväl jag säger, vad som skolan säger och kommer nu sannolikt även att strunta i vad Socialtjänsten säger. Mitt barn gör heller inget som är brottsligt och det är heller inte min vårdnad som brister - tvärtom. 
    Barnet lyder varken föräldrar eller skola. Det kommer förmodligen heller inte att bry sig om det som Socialtjänsten säger. Hur länge har du tänkt att den här ohörsamheten ska fortgå? Vilken åtgärd ska sättas in? Finns det ingen vuxen som barnet respekterar? Så här kan man ju inte ha det, med tiden kommer barnet att hamna hopplöst efter och det kan inte tas igen så lätt.                                                                                                         Du gör inte något fel, nja, något galet har du gjort med det resultat du ser nu;  ett barn som inte lyssnar. Olydiga  barn hör till vardagen, men då gäller det väl att visa vem som bestämmer. 
  • Goneril
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-05 13:27:18 följande:
    Det du föreslår är olagligt. Vet de som blivit polisanmälda då de satt hårt mot hårt. 

Tyvärr ser samhället ut så nu för tiden. Bara för dig att acceptera eller flytta till ett annat land. 
    Vem talar om fysiska metoder? Stryk är förbjudet i Sverige och rent allmänt ett uselt sätt att fostra barn. Aga glöms inte utan kan skapa livslångt trauma. Du tror alltså att det är fysisk bestraffning som är enda sättet att bestämma? Som vuxen bestämmer man och det visar man, endast fantasin sätter gränser. Barn kan inte göra som de vill utan ska vägledas av vuxna. Uppfostran kallas det.
  • Goneril
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-05 18:28:18 följande:
    Vad föreslår du för metod då? Till en person som struntar i allt det du säger eller gör. Lycka till. Glad
    Hur gjorde våra föräldrar? Där förekom ingen aga och heller inga höjda röster. Med stor auktoritet förklarade våra föräldrar med lugn röst vad som kunde bli följden om vi trilskades. De tog alltid dessa samtal tillsammans, de hade samma uppfattning. Dessutom, och det är förstås inte aktuellt i dag, var farmor och farfar med under dessa samtal. Vi bodde på landet i så kallat generationsboende.                                                                                                                                                            Tro nu för all del inte att jag var lydig och ordentlig i gymnasiet under 70-talet, tvärtom, smygrökte och skolkade. Då kom de, hela truppen, och berättade hur det skulle gå för mig om jag inte började läsa läxor och sköta mig. Det bevakades att jag gick till skolan, farmor följde mig, hon var fortfarande rask. Så gick det till förr I tiden. Det blev ordning på oss, vi fick sedan bra och välbetalda arbeten.                                                                                       
  • Goneril
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-06 09:58:44 följande:
    Så bra, men någon auktoritet fungerar inte här och jag vet att jag inte är ensam. 
    Inga argument om "vad som händer annars" fungerar. 
    Ja, 70-talet är väl känt som decenniet då flummeriet infördes. Kul att du fick jobb ändå trots tinner-sniffandet, rökningen och mellanölsdrickandet. Du fick i alla fall behålla några hjärnceller trots de missbruksproblem du hade på den tiden. 
    Ja, du har rätt, jag hade tur och kunde vända skutan, mycket tack vare min familj och mina släktingar. Detta var flummeriets högborg, 70- och början av 80- talen. Det gick inte bra för alla i min årskull, tinnersniffningen blev gräs och någon tonårsgraviditet upptäcktes för sent för abort av den ständigt dimmiga mamman trots att abort hade blivit tillåten.                                                                                                                                               Några kamrater har jag följt och det blev inga roliga liv. Mycket av den problematik som upplevs i skolorna i dag, skolk och läxvägran, blev vårt arv till nästa generation. Det som räddade många av oss var tågluffningen, att resa ensam, planera och ta ansvar för resan. Dessutom fick vi kontakt med andra ungdomar, ovärderlig språkträning. Vi kom tillbaka till terminerna och höjde våra betyg i både franska, tyska och framför allt engelska. 
                                                                                                         Hur är det, inte bara hot i ert fall utan löften om resor och förmåner? Att "fjäska" kan fungera, pröva det!                                         
Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?