Anonym (Anna) skrev 2025-04-06 09:58:44 följande:
Så bra, men någon auktoritet fungerar inte här och jag vet att jag inte är ensam.
Inga argument om "vad som händer annars" fungerar.
Ja, 70-talet är väl känt som decenniet då flummeriet infördes. Kul att du fick jobb ändå trots tinner-sniffandet, rökningen och mellanölsdrickandet. Du fick i alla fall behålla några hjärnceller trots de missbruksproblem du hade på den tiden.
Ja, du har rätt, jag hade tur och kunde vända skutan, mycket tack vare min familj och mina släktingar. Detta var flummeriets högborg, 70- och början av 80- talen. Det gick inte bra för alla i min årskull, tinnersniffningen blev gräs och någon tonårsgraviditet upptäcktes för sent för abort av den ständigt dimmiga mamman trots att abort hade blivit tillåten. Några kamrater har jag följt och det blev inga roliga liv. Mycket av den problematik som upplevs i skolorna i dag, skolk och läxvägran, blev vårt arv till nästa generation. Det som räddade många av oss var tågluffningen, att resa ensam, planera och ta ansvar för resan. Dessutom fick vi kontakt med andra ungdomar, ovärderlig språkträning. Vi kom tillbaka till terminerna och höjde våra betyg i både franska, tyska och framför allt engelska.
Hur är det, inte bara hot i ert fall utan löften om resor och förmåner? Att "fjäska" kan fungera, pröva det!