Anonym (Anna) skrev 2025-03-28 08:14:03 följande:
Ha ha! Det var bra gjort av dig tycker jag. Att du vågade stå på dig. Många i denna tråd tycks vara sådana syltryggar. Vad sa de när du föreslog att ni skulle ses hemma hos dem istället? Blev de obekväma? Rubbades deras privata sfär? Angav de varför de inte ville bjuda hem er?
Bra att de hade tillgång till den där lägenheten då.
Lite roligt det där med "hemmiljö" förresten. Brukar tänka på det ibland när jag följer med mitt barn till någon offentlig inrättning där barn är målgruppen. Väntrummen ska då tydligen utformas som "mysrum" med mjuka soffor, lurvig matta, någon lampa med "barnmotiv" på och på väggarna lite barnsliga teckningar. Även om man så befinner sig på ett sjukhus. Det lyckas väl sådär kan man säga...
Skulle vilja se den socialsekreterare som begär LVU för att de inte lyckas tvinga till sig hembesök. Lycka till med att få igenom det i Förvaltningsrätten säger jag.
Jag kände bara att mitt hem är min borg och här kommer inga oinbjudna "gäster" in. Inte utan lagliga dokument som är tvingande.
Och som sagt, vårt hem hade inget med "problemet" att göra.
Jag är en rätt stark och styvnackad person och jag tar ingen skit, speciellt inte av någon som tror sig kunna våldgästa mitt hem.
När jag sa att vi kunde vara hemma hos någon av dem svarade de just ingenting vad jag minns, inte mer än att det inte var aktuellt.
Men det var då denna soclägenhet kom på tal.
De inbillar sig att man känner sig trygg i sitt eget hem, och det gör man ju men inte ned Gestapo-soc i soffan kanske...
Mitt barn var vid tillfället i mitten av tonåren så det var ju inte så att det skulle finnas leksaker och sånt för att få en småknatte att slappna av.
Om nu soc på allvar tror att det är problem i hemmet så får de skaffa tillstånd, vet faktiskt inte om de kan tvinga sig in utan poliseskort.
Det ska rätt mycket till för LVU, iaf när det sköts enligt regelboken. MEn den regelboken verkar soc ha en förmåga att slarva bort då och då. Det har man ju förstått när man läst hur illa människor har blivit behandlade.
Förstår ärligt talat inte varför det heter "socialtjänsten" heller. Borde heta "socialmyndigheten" istället. Det passar bättre för deras verksamhet.