• Xenia

En skitsituation

Och ingen av er tänkte på skydd mot graviditet? Vuxna människor vet väl att samlag kan leda till barn.

Hur vet hon att barnet är ditt och inte hennes mans? Om hon tänker lura på sin man barnet måste det betyda att de (i motsats till dig och din fru) har sex.

Du borde förstås tagit konsekvenserna av att du är olycklig i ditt äktenskap och skilts för länge sen. Gör det nu då och berätta sanninngen för din fru. Din älskarinna gör det samma för sin man. Gör faderskapsprov. Låt inte ditt barn växa upp i lögn om sitt ursprung.

Sedan kan antingen hennes man vilja skiljas. Då kan ni fortsätta som nu men utan att behöva smyga. Kanske rentav flytta ihop. Alternativt är hennes man beredd att fortsätta som ingenting. Men du ska inte tillåta att han står som barnets officiella far.

Du vet ju vad som är det rätta att göra. Har du tillräckligt stake för det?

• Xenia
    Anonym (M) skrev 2025-03-27 14:06:11 följande:
    Innerst inne vet jag att det är det rätta ja. Men det känns som en oövervinnerlig uppgift att öppna munnen och berätta en sådan här sak för min fru. Hur börjar jag? Vad säger jag?
    Och jag känner inte hennes man. Tänk så blir han förbannad och söker upp mig? 
    Det är bara att berätta. Först att du varit otrogen. Hon borde inte bli så överraskad mtp att ni inte har något sexliv. Har du aldrig berättat för din fru att du inte är nöjd med ert sexlösa äktenskap?

När hon kommer över den chocken så får du berätta nästa sak, att din älskarinna säger att hon väntar ditt barn. Vore jag din fru skulle jag då kastat ut dig, har du någonstans du kan övernatta ett par nätter?

Det finns ett spanskt ordspråk "gör vad du vill och betala priset". Men de flesta lever enligt "gör som du vill och smit undan genom att ljuga". Du skriver själva att du visste att du skulle vara otrogen, men tänkte aldrig på p-medel?

Du valde alltså medvetet otrohet, risk för barn och risk för arg äkta man. Som sagt, det är dags att betala priset. Annars är du en liten lort.

Eller så är alltihop bara påhitt?
  • Xenia
    Plupp73 skrev 2025-03-27 15:51:36 följande:

Du förstår ju själv att det här inte var supersmart så jag upprepar inte det.
    1. Var ärlig mot din fru, låt henne bestämma vad hon vill ha, ge henne tid och möjlighet att bli arg, ledsen och kalla dig saker. Ge henne möjlighet att välja, och erbjud henne parterapi. 
    2. Var noga med att ta reda på om älskarinnan är gravid, om du är pappan och var tydlig med barnets rätt att ha kontakt med dig. Prata med henne igen,boch igen. 
    3. Att leva i ett sexlust äktenskap ger ingen rätt till otrohet. Det är förståeligt att inte må bra utan sex, men det är inte förståeligt med otrohet, särskilt inte upprepad otrohet 

Egentligen tycker jag inte att han ska ge henne möjlighet att välja. Han borde vara  ärlig med att han inte klarar att leva i ett sexlöst äktenskap. Så han kommer antagligen att vara otrogen igen (men förhoppningsvis med kondom då). Fast det borde han förstås inte säga direkt, då låter det som han skyller ifrån sig på frun. Men det borde komma fram senare.
  • Xenia
    Anonym (Ken) skrev 2025-03-27 15:55:39 följande:

----

Jag tycker inte att du ska berätta det här för din fru, om du inte absolut måste. Hon blir inte gladare av det, du försöker i så fall bara avlasta ditt dåliga samvete. Ett enstaka snedsteg är inget som måste upp i ljuset.

Nu hör det kanske till saken att ni inte har något sexliv, kanske är det dags att lämna förhållandet.

Ett enstaka snedsteg? Det var ju flera gånger. Han hade säkert fortsatt med det hur länge som helst såvida inte kvinnan själv gjort slut eller flyttat.

En så viktig sak som att man fått barn med en annan kvinna är inte något man kan sopa under mattan.
  • Xenia
    Anonym (Vad du borde göra) skrev 2025-03-28 06:53:48 följande:

Vad du borde göra är följande: Städerskan har redan löst det på sätt och vis och du vet inte ens egentligen om det är ditt, hennes mans eller någon annans. Det är inte ditt problem eller ditt ansvar. Så med den informationen gör du ingenting.

Ditt andra problem är att din fru inte vill ligga med dig längre. Använd det som ursäkt åt dig själv för att du vänstrade. Du är inte den otrogna typen alls, utan det orsakades av din fru. Hennes fel. Berätta inte för din fru om otroheten utan ta ut skilsmässa för att du inte känner att hon älskar dig längre.

Sedan är du singel. Fri från både städerskan vars barn eventuellt kanske är ditt biologiskt och fri från ditt tärande, olyckliga sexlösa äktenskap.

Det var en usel moral!

Inte mannens problem om han har ett barn? Det är ju hans ansvar och barnets rätt att få veta sitt ursprung.
  • Xenia
    Ascendere skrev 2025-03-28 08:46:41 följande:
    Jag måste säga att jag gillar enkelheten med denna lösning. Vi krånglar ofta till det för oss sjävla i onödan. 
    Ja, tänk vad livet blir enkelt när man struntar i vad som är rätt och fel.
Svar på tråden En skitsituation