En skitsituation
Är det ditt barn så riskerar du göra allt mycket värre genom att inte berätta. Risken att det kommer fram ändå är stor och för att inte tala om den våmda det innebär att leva med en sån hemlighet. Men du bör säkerställa att älskarinnan faktiskt är gravid och att det är möjligt att barnet kan vara ditt så hon inte bara hittar på och tex är ute efter att kunna pressa dig på pengar och spela på ditt dåliga samvete framöver. Du bör också klart och tydligt tala om att du kommer att berätta för din fru och kräva faderskapstest och vilja vara delaktig i barnets liv om det visar sig vara ditt. Om hon fortfarande insisterar på att behålla så behöver du berätta hemma.
Du skulle kunna säga ungefär så här "Du nn jag har något jag behöver berätta för dig, jag har dragit på det här länge för jag har inte velat göra dig illa. Men jag vill inte heller leva i en lögn. Jag har saknat att vi inte haft något sexliv längre och för X månader sedan hamnade jag i säng med en annan kvinna, något jag ångrar bittert." Efter du sagt det här kommer det troligtvis en starkare reaktion och då får du förklara hur ledsen du är över att detta hände och berätta att du älskar din fru. Sen är det dags att berätta nästa grej. "Häromdagen kom älskarinnan in på mitt kontor och berättade något som omkullkastade hela min tillvaro, hon är gravid och barnet kan vara mitt"