• Anonym (Börjar bli desperat)

Min 5 månaders bebis tycker inte om att vara med sin pappa

Som rubriken lyder så har mitt förstfödda barn oerhört svårt för att vara med sin pappa. T.ex när han ska byta blöja så panikskriker han. Det är oerhört ledsamt och jobbigt för oss alla eftersom jag är hemma med honom om dagarna och sambon kommer hem sent så jag får knappt någon egentid. 

Vad göra? Kommer det gå över? Det har varit såhär sedan han föddes med vissa undantag då och då. 

• Svar på tråden Min 5 månaders bebis tycker inte om att vara med sin pappa
  • Jemp

det kommer gå över, och ju mer han kan vara med pappan desto bättre (även om det såklart finns gränser för hur mycket man vill låta de skrika).

Min Första var lite åt det hållet. Det blev stor skillnad så fort han började äta fast föda (helammade), och sen ännu mer när pappan blev föräldraledig. 

Med barn nr 2 märktes det också stor skillnad i pappans (eller allas) bekvämlighet i att hantera det. 

• Anonym (normalt)

Det är helt normalt. 

Det kommer gå över. 

Det handlar om anknytning. Du är mamman och har spenderat mer tid med barnet och därmed är du första anknytningsperson. När pappan är pappaledig kommer det bli mycket bättre. 

• Anonym (Börjar bli desperat)
    Anonym (normalt) skrev 2025-03-28 10:16:23 följande:

Det är helt normalt. 

Det kommer gå över. 

Det handlar om anknytning. Du är mamman och har spenderat mer tid med barnet och därmed är du första anknytningsperson. När pappan är pappaledig kommer det bli mycket bättre. 

Ja det är jag helt med på, att det handlar om anknytning. Men jag undrar liksom om det är normalt att bebisen verkligen PANIKskriker och inte vill vara med honom ALLS?? Med mormor och morbror och andra från min familj så går det hur fint som helst! Och dem träffar han inte så ofta alls. 🤔
  • Anonym (It ain't rocket science)

1. Pappan måste sluta med rakvatten och andra starka dofter, det är som att få en knytnäve i ansiktet för en bebis som har helt nya superkänsliga luktorgan. 
    Låt honom använda samma duschtvål som du ett tag om han ska ha nån.

2. Ta en av dina tröjor som du har sovit i några nätter och lägg över pappans axel där han håller bebisens huvud, då luktar det "rätt", och så kan bebisen vänja sig vid skillnaden mellan era lukter lite mer gradvis.

3. Visa honom hur du gör när du byter blöjan coh be honom vara mild i handlaget, så ska det nog gå.

Alla nyfödda däggdjursungar lär sig att trygghet= mammalukt, och utan den är man i fara. Och då skriker man.

• Anonym (Betty)

Det är bara att fortsätta. Ju mer han är med pappa desto tryggare blir deras relation. 

• Anonym (H)

Märkligt att det funkar med andra men inte med pappan. 

• Anonym (e)

Kan det vara så att pappan använder någon doft som barnet inte gillar? Testa att byta deo, aftershave etc efterhand.

• Anonym (Lena)
    Anonym (Börjar bli desperat) skrev 2025-03-27 16:14:39 följande:
    Min 5 månaders bebis tycker inte om att vara med sin pappa

Som rubriken lyder så har mitt förstfödda barn oerhört svårt för att vara med sin pappa. T.ex när han ska byta blöja så panikskriker han. Det är oerhört ledsamt och jobbigt för oss alla eftersom jag är hemma med honom om dagarna och sambon kommer hem sent så jag får knappt någon egentid. 

Vad göra? Kommer det gå över? Det har varit såhär sedan han föddes med vissa undantag då och då. 

Varför kallar du barnet för ditt förstfödda? Du har väl bara ett?
  • Anonym (e)
    Anonym (Lena) skrev 2025-03-28 19:19:03 följande:
    Varför kallar du barnet för ditt förstfödda? Du har väl bara ett?
    Personen hoppas väl på fler och vill samtidigt säga att det är dennes första för att folk ska förstå att personen är ny på föräldraskapet
Svar på tråden Min 5 månaders bebis tycker inte om att vara med sin pappa