• Cheers

Seniorboende eller inte?

Bor tre trappor upp utan hiss. Har problem med att gå i trappor, särskilt med tunga kassar. Har spanat in ett seniorboende centralt i Stockholm där jag förmodligen pga lång egen kötid lär ha en god chans. Stora fina lägenheter men min fråga gällar grannarna som ästan precis alla är 80-90 år! Jag har kollat på MrKoll. Kan det inte bli lite konstigt med så många gamlingar? Själv är jag bara 75. Hur skulle du göra?

• Svar på tråden Seniorboende eller inte?
  • Anonym
    Cheers skrev 2025-03-28 09:46:04 följande:
    Seniorboende eller inte?

Bor tre trappor upp utan hiss. Har problem med att gå i trappor, särskilt med tunga kassar. Har spanat in ett seniorboende centralt i Stockholm där jag förmodligen pga lång egen kötid lär ha en god chans. Stora fina lägenheter men min fråga gällar grannarna som ästan precis alla är 80-90 år! Jag har kollat på MrKoll. Kan det inte bli lite konstigt med så många gamlingar? Själv är jag bara 75. Hur skulle du göra?

Hur stor skillnad är det mellan 75 och 80 menar du då? Jag fick för mig att det bara var 5 år.
  • Mrs Moneybags

Jag tycker det verkar vettigt att flytta medan man fortfarande har orken. Det flyttar säkert in fler i din ålder så småningom. 

Det är ju guld att få ett mer bekvämt boende med hiss och anpassat efter dina behov. 

• Cheers
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-28 10:13:49 följande:

Jag tycker det verkar vettigt att flytta medan man fortfarande har orken. Det flyttar säkert in fler i din ålder så småningom. 

Det är ju guld att få ett mer bekvämt boende med hiss och anpassat efter dina behov. 

Låter klokt. Jo det blir väl en viss omsättning....

Jag har alls inget emot äldre (än mig...) men det kanske kan bli lite massivt. De allra flesta är  är alltså 80 + och 90 +. Mellan 80 och 90 och mellan 90 och hundra. 
  • Anonym (K)

Jag bor som du gör nu och är inte ens femtio men det vete tusan om jag inte hade slagit till på att göra en sådan flytt redan nu, ifall jag hade chansen.

• Cheers
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-28 11:28:53 följande:

I ett seniorboende kan du bo kvar länge, du behöver kanske aldrig flytta till ett SÄBO. Så om jag vore du skulle jag flytta medan jag orkar. 

Bara positivt hittills. Kanske är klokt. Man blir ju inte yngre. 

Får se om det finns några här som reagerar mot alla åldringarna och har andra förslag. Fast det är ju som att hyra en vanlig lägenhet med den skillnaden att den är låttillgänglig med hiss och utan trösklar o.s.v. 
  • Anonym (HG)
    Cheers skrev 2025-03-28 12:13:08 följande:
    Bara positivt hittills. Kanske är klokt. Man blir ju inte yngre. 

Får se om det finns några här som reagerar mot alla åldringarna och har andra förslag. Fast det är ju som att hyra en vanlig lägenhet med den skillnaden att den är låttillgänglig med hiss och utan trösklar o.s.v. 
    Åldringar? Det är ju knappt någon skillnad i ålder. Du är bara fem år från 80, du är i princip jämngammal med 80-åringarna som bor där. Fattar verkligen inte ditt resonemang.
  • Cheers
    Anonym (K) skrev 2025-03-28 12:09:09 följande:

Jag bor som du gör nu och är inte ens femtio men det vete tusan om jag inte hade slagit till på att göra en sådan flytt redan nu, ifall jag hade chansen.

Ja har man ingen åldersnoja mot gamla så finns det ju ingen anledning att tacka nej. Fast jag har inte direkt någon åldersnoja utan tänker bara att det kan bli för mycket med bara 85-åringar och 95-åringar. Ett par är över hundra...
  • Virriga Vera
    Cheers skrev 2025-03-28 12:17:48 följande:
    Ja har man ingen åldersnoja mot gamla så finns det ju ingen anledning att tacka nej. Fast jag har inte direkt någon åldersnoja utan tänker bara att det kan bli för mycket med bara 85-åringar och 95-åringar. Ett par är över hundra...
    För mycket av vad?
  • Cheers
    Anonym (HG) skrev 2025-03-28 12:15:55 följande:
    Åldringar? Det är ju knappt någon skillnad i ålder. Du är bara fem år från 80, du är i princip jämngammal med 80-åringarna som bor där. Fattar verkligen inte ditt resonemang.
    Jo men jag är ju yngst. Jag ser på MrKoll att det bara är tre till som är under 80.

Anledningen till att det är så många gamla är tydligen att de förr hade en lägsta gräns på 75 år, nu 70. Seniorboendet är 10 år gammalt så de som flyttade in då  för tio år sedan var alltså 75 år eller mer, så nu är de allra flesta mellan 85 och 95 år...
Svar på tråden Seniorboende eller inte?