Inlägg från: Anonym (Nils-Gunnar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nils-Gunnar)

Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.

Vi blev ihop. Efter nio månader gjorde jag slut. Efter två veckor blev vi ihop igen. Efter tre år flyttade vi ihop. Efter två år blev vi särbo. Efter en månad gjorde jag slut. Efter ett halvår blev vi ihop igen. Ett år senare gifte vi oss och tingade på en lägenhet som vi kunde flytta ihop i efter fyra år.

Nu har vi levt tillsammans i 25 år. Vi har det bra.

Vägen till lyckan är inte spikrak. Mitt råd är att inte grubbla så mycket över vad han grubblar över. Känn efter vad du vill. Älskar du honom? Visa det i handling i så fall. 

• Anonym (Nils-Gunnar)
    Anonym (V) skrev 2025-03-28 16:12:20 följande:
    Hur kom du över dina tvivel? Varför gjorde du slut och hur hittade ni tillbaka?
    Fint att det löste sig för er. Jag tror absolut inte vägar behöver vara spikraka och tror inte på floskler som "är det rätt är det lätt" osv, men min nuvarande situation gör mig livrädd.
    Vi växte ihop långsamt, jag gillade allt mer hennes lugna attityd till mig, att hon inte var bekräftelsetorsk. Och hon var underbar i sängen. Sen saknade jag ändå energi från henne. När vi flyttade ihop var hennes tonåring i sin värsta period, så hon hade inte mycket energi över till mig. Och jag hade tappat en del av kontakten med mina egna barn.

Vi var ändå ett par, som särbo, med ett halvårs paus. Det skulle ju ändå vara vi. 

Min poäng är att man inte kan veta säkert hur livet ska utvecklas, och man kan inte kräva garantier. Det enda man rår över är sina egna handlingar i stunden. Så ser jag på det.
  • Anonym (Nils-Gunnar)

Jag skrev dagbok under de första åren med min andra kärlek. Anteckningarna handlade mycket om hur jag kände mig, hur jag mådde, hur jag tänkte om min kvinna. Mycket handlade om tvivel, om hon verkligen var den rätta för mig.

En dag påpekade hon att jag kanske odlade mina tvivel i den där dagboken, och att det kan göra att man fortsätter att tvivla, att tvivlet förstärks. Jag insåg att hon hade rätt och slutade genast med dagboken.

Så småningom friade jag till henne, när vi varit ihop i kanske fem år. Och när vi väl gifte oss så fick jag en ny känsla i vårt förhållande. Jag hade bestämt mig, och jag fick en ny attityd i vårt förhållande. Jag började satsa mer på oss, och då växte också kärleken mellan oss.

Jag tror att många par skulle leva lyckligare om de vaknar varje morgon och tänker på hur de skulle kunna göra livet lite trevligare för partnern. För om båda gör så, så måste ju graden av lycka stiga undan för undan.

Svar på tråden Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.