vxx skrev 2025-04-01 18:40:43 följande:
Du säger att du kommit över din svartsjuka rörande hans ex. Men gång på gång återkommer du till deras gamla förhållande. När man läser sina svar där du åter tar upp och jämför situationen med hans exflickvän. Varför kunde han det med henne men inte mig?
Det fungerade ju inte med dem i slutändan, och ingenting säger att historien skulle bli annorlunda för er. I en värld utanför böcker och filmer, räcker tyvärr inte starka känslor till för en långvarig och sund vuxen relation. Det är många relationer som tar slut, trots starka känslor för varandra.
Att du har sådan koll på detaljerna kring deras relation, om deras nytändning som du så gärna vill återskapa i den relation ni har. Hur ofta har hans relation med exet varit en konversation? Nu frågar jag inte rörande ?svartsjuke-krisen?, utan generellt i relationen och då kanske specifikt omgång 2.
Det handlar inte om svartsjuka här, utan mer att han har en historia av att ha kriser i relationer men som han kommit över. Tänker mer själva mönstret.
Kärlek räcker inte,det förstår jag. Men vi har inte gett problemen en ärlig chans att lösas - han verkar ha trott att tidens gång skulle göra att han "mognar" till att ta nästa steg.
Relationen kring exet har kommit upp ett par gånger när han tagit upp att han är ledsen över att känslan att bara köra och skaffa barn inte kommer trots att det är så bra mellan oss. Då har jag frågat honom vad det är för känsla han menar exakt, vad fick honom att få den förra gången osv, vad måste funka i en relation? Var han rädd även förra gången? osv.
Han har sagt att han överlag har svårt att prata och ta upp saker i en relation som han är missnöjd med, vilket jag tror säkert kan bidra till att vi inte lyckats komma längre.