• Anonym (V)

Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.

Anonym (Fine) skrev 2025-04-01 08:47:41 följande:

Ja en paus kan ibland behövas, för att se hur man vill ha det.

Men ni har redan haft paus och sedan blivit ihop igen. Nu känner han sig osäker och vill ha paus igen.

Så han har ju haft sin paus redan. Nu har han troligtvis kommit fram till att han inte vill satsa på er relation.

Det är därför bättre att du ställer in dig på ca 3 månaders akut hjärtesorg. Det är bra att ni inte har sex, för då blir det ännu svårare att separera. 
    Det är fruktansvärt men det går över. 

All medkänsla till dig!

Då gjorde vi uttalat slut, hade ingen paus. Mycket har ju hunnit hända under detta år, inte minst inom honom men även runtomkring.
    Väldigt taskigt av honom att neka mig ha samtal med honom dagen vi hördes sist om han redan bestämt sig, hoppas han verkligen ville fundera på riktigt.
  • Anonym (V)
    Lynx123 skrev 2025-04-01 10:31:33 följande:
    Ja, fast det var ju en paus så att säga - han funderade väl även då? Alltså när man ser tillbaka på det med facit i hand.

Jag tror inte att det är så mycket du kan göra just nu. Som någon annan skrev så tycker jag att det där med en extra vecka känns mer.som en strategi än något annat. Det här handlar ju om vilka ni är i grund och botten och huruvida.det känns rätt eller inte.

Förstår verkligen att det känns jobbigt men snart.kommer ni väl prata och då får du veta vad han vill.
    Om det går för lite tid riskerar ju de negativa känslorna inte lägga sig och då kan det ju påverka hur rätt man tycker det känns. När han haft en annan sinnesstämning, faktiskt inte så längesedan, uttryckte han sig mer hoppfullt om framtiden.
  • Anonym (V)
    Anonym (Emilie) skrev 2025-04-01 11:00:52 följande:
    Varför tror du att de negativa känslorna kommer att lägga sig med mer tid? I mina öron låter det som att han har varit negativ från början och blivit än mer negativ med tiden. Du har fortfarande inte fått träffa hans barn (vilket är logiskt) och han har nu bett om en paus.

Ställ in dig på att han väljer att gå vidare på egen hand. 

Det är inte hållbart att ha en relation som bygger på tillfälliga sinnesstämningar.
    Kan ju inte veta säkert, men om de negativa känslorna ska ha nån chans att lägga sig är ofta tid bra. Han tog ju pausen för att få perspektiv och tänka ifred.

Första omgången dröjde det nästan ett år (11 månader om jag inte missminner mig) innan jag fick träffa hans barn. Jag upplevde det som långsamt men när det väl hände blev jag väldigt snabbt väldigt involverad i allt.  Han har berättat att det även då kändes läskigt att ta det första steget och att det tog ett tag för  honom att komma över de känslorna och bjuda in mig, trots att han var kär. Även nu har han flera gånger uttryckt att han tror att just ta det första steget som skrämmer honom och jag tror att det åtminstone delvis är sant. Med ett uppbrott i bagaget är det ju förstås ÄNNU svårare att komma dit.
  • Anonym (V)
    Anonym (Emilie) skrev 2025-04-01 11:43:09 följande:
    När han säger att det "skrämmer" honom så tror jag att det är en omskrivning för att han helt enkelt inte vill. Han vill inte att du träffar hans barn. Han vill inte skaffa barn med dig, han vill inte någonting som leder framåt. Tvärtom tar han nu steg tillbaka.

Jaja, det blir som det blir varken du inser faktum eller inte. Men du är definitivt värd mer än detta! 
    Fast han var ju rädd första omgången också men gick framåt?
  • Anonym (V)
    Anonym (Emilie) skrev 2025-04-01 11:43:09 följande:
    När han säger att det "skrämmer" honom så tror jag att det är en omskrivning för att han helt enkelt inte vill. Han vill inte att du träffar hans barn. Han vill inte skaffa barn med dig, han vill inte någonting som leder framåt. Tvärtom tar han nu steg tillbaka.

Jaja, det blir som det blir varken du inser faktum eller inte. Men du är definitivt värd mer än detta! 
    Så min poäng är att han kom över rädslan då för att viljan till slut blev starkare, så det var ju inte så enkelt som att han bara ville men utan att vara rädd.  Det kanske inte blir så den här gången, jag förstår att paus inte är ett bra tecken, men rädsla är väl inte nödvändigtvis bara ovilja uppenbarligen, eller?
  • Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2025-04-01 12:43:15 följande:
    Fast det beror på vad de negativa känslorna beror på. Är de negativa känslorna baserade på något som inte ändras så försvinner de ju inte. 

Problem löser sig inte av sig själv, och som i ert fall där det varit mkt drama, uppbrott och barn är inblandat, så kanske inte de negativa känslorna försvinner. 

Jag får en känsla av att det är alla dina problem/issues som du tagit upp i dina olika trådar här, med alltifrån din svartsjuka på hans ex som fick ett barn med honom till att du inte vill leva utan honom, som spökar för honom. Du tror att du döljer det, men det skiner igenom när du hela tiden vill prata med honom hur du ska ändra dig, hur han ska känna osv. I en normalfungerande relation har man inte dessa diskussioner, för då är det rätt och känns rätt, för båda. 
    Jag känner inte nån svartsjuka för hans ex längre, så det är inget jag döljer, det är genuint en grej jag kommit över.

Vi har det första halvåret nästan inte alls pratat allvar utan bara njutit av varandras sällskap, åkt på semester etc. Första gången vi pratade allvar initierade han diskussionen och då kom det fram att han både tvekade och kände mycket för mig och att han hade en inre konflikt. Att han måste komma förbi den inre konflikten är ju en självklarhet om vår relation ska ha en framtid, så varken han eller jag var bekväma i detta. Hur hade DU gjort i min situation om din partner  uttryckt en liknande inre konflikt?

Jag har försökt förmedla att jag absolut förstår hans försiktighet då det gick snett förra gången och att det är rimligt att skynda långsamt.
  • Anonym (V)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-04-01 15:10:48 följande:
    Jag tror inte han behöver en vecka för att tänka över hur han vill ha det. Han har garanterat redan tänkt klart innan denna paus. Han är troligen även helt införstådd i vad du vill då du har uttryckt det vid upprepade tillfällen om jag förstått rätt?

Jag tror han vill samla mod att avsluta detta då han uppenbart inte vill gå framåt med dig. Det är tråkigt för er båda i så fall,alltså jag tror att han genuint VILL att det ska kännas bra och fungera mellan er men att han nånstans inser att det tyvärr inte blivit så.
    Kanske är det som du säger. Bara väldigt förvirrande att han för bara någon vecka sedan sa helt andra saker och det var helt annan stämning.
  • Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2025-04-01 16:52:20 följande:
    Nja, jag undrar om det är det som spökar för honom. Han kom ju tillbaka och ville försöka igen. Jag tror faktiskt att han gillar TS på riktigt, men alla hennes issues står i vägen. Jag vet inte om du läst hennes tidigare trådar, men det handlar bland annat om att inte vilja leva om det inte blir de två. 

Men visst, det kan vara som du säger, eller en blandning. Om den riktiga kärleken funnits där hade han kanske varit mer villig att försöka på allvar. 
    Jag tror definitivt han åtminstone haft riktiga känslor för mig. Att han var väldigt kär i mig omgång  1 är jag helt hundra på. Tror dock inte han  känt av ovanstående issues. Tror däremot han kan ha känt av hur tillgiven jag är och därför tar mig för given nu vilket fått känslorna att svalna, så det om något i mitt beteende. Tror du inte att hans dåliga erfarenhet med familjebildning är en del i det hela alls? Och att han är rädd att utsätta sitt barn för ännu en separation? Det är väl ändå ganska vanligt

Han satsade ju på sitt ex trots stora tvivel, men då hade han förvisso inte barn och ville ha barn. Han sa att han nästan gjorde slut pga att han var trött på mycket med henne och att hon blivit mer som en kul kompis för honom än romantisk partner. Men, på något outgrundligt sätt, fick de en nytändning efter detta om man ska tro hans ord. Förstår verkligen inte hur och  skulle så gärna önska att vi också fick det.
  • Anonym (V)
    vxx skrev 2025-04-01 18:40:43 följande:

Du säger att du kommit över din svartsjuka rörande hans ex. Men gång på gång återkommer du till deras gamla förhållande. När man läser sina svar där du åter tar upp och jämför situationen med hans exflickvän. Varför kunde han det med henne men inte mig?

Det fungerade ju inte med dem i slutändan, och ingenting säger att historien skulle bli annorlunda för er. I en värld utanför böcker och filmer, räcker tyvärr inte starka känslor till för en långvarig och sund vuxen relation. Det är många relationer som tar slut, trots starka känslor för varandra. 

Att du har sådan koll på detaljerna kring deras relation, om deras nytändning som du så gärna vill återskapa i den relation ni har. Hur ofta har hans relation med exet varit en konversation? Nu frågar jag inte rörande ?svartsjuke-krisen?, utan generellt i relationen och då kanske specifikt omgång 2.

Det handlar inte om svartsjuka här, utan mer att han har en historia av att ha kriser i relationer men som han kommit över. Tänker mer själva mönstret.

Kärlek räcker inte,det förstår jag. Men vi har inte gett problemen en ärlig chans att lösas - han verkar ha trott att tidens gång skulle göra att han "mognar" till att ta nästa steg.

Relationen kring exet har kommit upp ett par gånger när han tagit upp att han är ledsen över att känslan att bara köra och skaffa barn inte kommer trots att det är så bra mellan oss. Då har jag frågat honom vad det är för känsla han menar exakt, vad fick honom att få den förra  gången osv, vad måste funka i en relation? Var han rädd även förra gången? osv.

Han har sagt att han överlag har svårt att prata och ta upp saker i en relation som han är missnöjd med, vilket jag tror säkert kan bidra till att vi inte lyckats komma längre.
  • Anonym (V)
    Jemp skrev 2025-04-01 18:58:41 följande:

Du vill att ni får situationen där han tvivlade, ändå skaffade barn, det blev drama och relationen sen tog slut? Ni har ju fått er nytändning som sen verkar svalnat?

I en bra relation behöver man inte vara rädd för att visa att man tycker om sin partner eller andra känslor. Det får honom inte att backa om han också har sådana känslor. 

Det är möjligt att han tycker om dig. Låter ju som att han trivts med era otvungna/lättsamma perioder. Men det är ju inte så du vill ha det. Du vill ha en annan typ av relation, då backar han. Gång på gång. Det gör att du vänder ut och in på dig själv för att bli den han vill ha istället för att ha respekt för er båda och konstatera att det inte verkar vara något att satsa på?

Det har aldrig varit ett problem att jag visat att jag tycker om honom? Det har jag väl inte skrivit?

Han har verkligen inte trivts med det heller egentligen, gång på gång har han ju tagit upp saken att han tycker vi borde kommit längre och att han är frustrerad över att det låser sig för honom, väldigt märkligt att han tog upp det även när jag lät saken vara för att han skulle känna sig fri att göra egna beslut.

När jag menar nytändning menar jag att det ska bli som det var när han faktiskt tog steg för att vår relation skulle utvecklas. Är frustrerande att vi inte återfått detta momentum.
  • Anonym (V)
    Jemp skrev 2025-04-01 20:55:45 följande:
    Jaså? Vad menar du med detta då: Tror däremot han kan ha känt av hur tillgiven jag är och därför tar mig för given nu vilket fått känslorna att svalna, så det om något i mitt beteende.

Vill han mer, eller vet han att du vill mer?
    Jaha, du menar det. Jag menar att jag nog har gett en desperat vibe i våra "känsliga" konversationer. Desperation är ju inte attraktivt...OM det är något med mitt beteende och inte inom honom, det vill säga. I övrigt vet jag inte om det är något i mitt beteende, det kanske han inte sagt till mig alternativt inte kunnat sätta ord på.
  • Anonym (V)
    Anonym (Anette) skrev 2025-04-01 22:04:22 följande:
    Här säger du något mycket viktigt som du själv måste ta till dig.
    Han har svårt att prata och ta upp saker som han är missnöjd med och kanske just DET är orsaken till att ni haft en lättsam period .
    Ni har egentligen inte alls haft det bra - han har helt enkelt undvikit att ta upp saker han burit på angående er relation. 
    Istället kom han till en punkt där han bad om att få tänka. 
    Han har ju tagit upp sina tvivel, så delvis tar han ju upp saker. Vete tusan varför han  hellre bär dom inom sig och låter de växa sig stora och ge honom stor ångest så han känner att han måste fly? Det är väldigt mycket som är bra som jag vet att han också tycker är bra. Förstår inte alls.
  • Anonym (V)

För det första tack till alla som tagit sig tiden och skrivit ert input och synpunkter. Jag förstå att ingen här kan läsa tankar men jag hat läst alla inlägg flera ggt och det har fått mig att fundera och få perspektiv. För er som är nyfikna hur det gick:

Vi sågs, tog en promenad och tog inte upp nåt allvatligt förrän senare på kvällen. Fattade på stämningen typ sekunden efter att vi hälsade att han inte tänkt göra slut och han verkade glad att se mig.

Däremot blev det lite sent och vi hann inte prata klart (jobb idag :p) Han bad om ursäkt för  att han gått in i sig själv och att han mått dåligt senaste veckan, ffa varit orolig pga sjukdomen i familjen men även pga jobbstress och att det liksom blev för mycket för honom och han började grubbla extra mycket på allt inklusive vår relation. Att det nästan jämt känns bra men att han ibland får moments när han får "spader" och börjar övertänka "tänk om det inte är rätt, tänk om etc". "KAN det vara rätt om man gjort slut en gång?" Osv och att, som några här var inne på, att vårt första uppbrott spökar lite trots att vi inte haft liknande problem denna omgång. Det blir liksom stor "press" på att det nu MÅSTE gå bra, ffa för hans barns skull vilket jag förstår. Stor press ger ju prestationsångest.

Han har, även i andra områden av sitt liv en tendens att tänka katastroftankar och vara lite velig så det är ett återkommande drag hos honom.

För att det här ska bli bra får vi helt enkelt se om man kan komma på nån strategi som gör att han känner sig trygg nog att få framåt, även om han nog aldrig kommer sluta grubbla och oroa sig helt. Jag är lik honom på den fronten (även om jag oroar mig för andra saker än han) så jag kan förstå hur han känner. Tror att för hans skulle skillr det göra gott im han kunfr söka hjälp för sådana problem. Även om vi skulle komma att skaffa barn lär han njuta mer av processen om han inte är rädd hela tiden. Han var ett netärvöst vrak när är han väntade första barnet och oroade sig för allt möjligt vilket bidrog till att upplevelsen blev mindre än optimal.

När jag frågade varför han relativt enkelt, trots rädsla, kunde ta fler steg med mig omgång #1 sa han att detän enda skillnaden (förutom alla familjetragedier han råkat ha i familjen på kort tid) är att vi då inte hade ett uppbrott i bagaget, och det är förståeligt men det kan förstås aldrig göras ogjort. Svårt att sia om vår framtid just nu men hoppas det går åt rätt håll.

• Anonym (V)
    Jemp skrev 2025-04-03 10:15:28 följande:
    ok. Hur tänker du kring hans snabbhet i att låta dessa tankar drabba dig och er relation?
    Det är ett observandum, absolut.  Jag påpekade det för honom att om vår relation kunna ha en chans så måste vi hålla ihop genom motgångar också. Tror om han kommer över tröskeln, dvs komma tillbaka till sitt mindset som han hade innan vi gjorde slut, dvs sitt mindset där han vågade ta steg framåt i relationen, skulle det även underlätta för honom att hantera liknande kriser bättre och inte tänka så svartvit dvs antingen är allt rätt och faller på plats elller raka motsatsen.
  • Anonym (V)
    Lynx123 skrev 2025-04-03 10:33:04 följande:

Tack för uppdatering. Det är ju positivt att han tänker framtid med dig men samtidigt har ni saker att bearbeta båda två. Berättade.du hur det här har påverkat dig, hur ledsen och orolig du har varit osv? Och, i så fall, vad är han villig att göra för att kunna gå vidare i trygghet?

Vi får hitta en strategi att bearbeta sakerna, han är ju också stressad av att övertänka det hela så hoppas han går med på att söka hjälp. Tiden kan ju också göra  sitt för att han ska komma över vårt uppbrott och det som orsakade det men tror kanske det inte räcker med ENBART tid.

Jag delade inte med mig av att jag fick en nervös breakdown, tänker att det kanske är ett bättre läge att säga det vid något annat tillfälle och inte när han just haft den krisen. Risken är ju att han kommer på ett känslomässigt plan känna som om jag  lägger över ansvaret för hur jag kände på honom. Försökte balansera det allvarliga snacket med att faktisk ses och ha det trevligt så att vi inte glömmer bort "oss" och varför vi är ihop fårn första början mitt i allt allvar.
  • Anonym (V)
    Anonym (Fine) skrev 2025-04-03 11:46:26 följande:
    Det klart att du mådde jätttedåligt och var helt utom dig! Det är vanligt vid separationer, inget konstigt eller speciellt. Han måste ju ha gissat att du mådde dåligt. Om han inte fattar det av sig själv, så är det ett varningstecken på att han inte förstår sig på andra.

Jag tycker att du ska läsa på vad generaliserat ångestsyndrom innebär. Men det var inte det som gjorde att du mådde däligt av separationen. Vid de tillfällena så mår alla dåligt som haft en anknytning till den andra personen.. 
    Jag sa att jag blev förvirrad av hans teelfonsamtal och  fattade liksom inte om vi hade gjort slut, eller vad. Han sa att han absolut förstod men att han just då blev så överväldigad av sin ångest att han inte kunde kommunicera bättre. Jag har koll på dessa  diagnoser, har jobbat imorn vården själv faktiskt för längesedan.

Tror mycket väl min kille skulle kunna ha drag av GAD, nåt han själv varit inne på. Även jag själv även om min ångest kring separationer skulle kunna förklaras med otrygg anknytningsstil, något jag hade även vid trygga relationer.
Svar på tråden Pojkvän vill ha en paus för att tänka på "oss". Snälla hjälp.