• Anonym (Ellen)

Få mina föräldrar att anpassa sig till barnbarn?

Av någon oförklarlig anledning har mina föräldrar svårt att anpassa sig till mitt barn på 2 år. 

Det kan handla om när man ska gå ut och äta säger vi. Mitt barn har inga problem att äta olika tider typ om man äter middag klockan 16:30 eller 18:45. Däremot säger jag till mina föräldrar att för att det ska funka så får barnet inte äta massor innan vi går ut. Trots detta kan dom ge mitt barn mat innan restaurangbesöket? Ungen kommer dit och är mätt och mina föräldrar tror att mitt barn ska kunna sitta där och äta en trerättersmiddag. 

Mitt barn är van att gå ut och äta trerätters utan problem?

Då har vi innan restaurangbesöket rörelse i två timmar, vi äter inte mat eller massa mellanmål precis innan. Mina föräldrar tänker även att dom ska kunna sitta med menyerna i 20 minuter och välja. Typ först välja förrätt och varmrätt i 20 minuter sedan ska detta ätas och då går det 60 minuter för att äta och få förrätt och varmrätt. 

Efter detta ska dom fundera i 20 minuter till på vad vi ska ha till dessert och efter det ska vi vänta 30 minuter på allas desserter för att sedan äta i 20 minuter till?

Mina föräldrar vägrar anpassa sig. Vad är problemet? Menyn finns på nätet innan? 

• Svar på tråden Få mina föräldrar att anpassa sig till barnbarn?
  • Anonym (?)

Lösning: Gå inte ut och ät med dina föräldrar och dina barn samtidgt

• Anonym (E)

Gå inte ut och äta med dem då, hitta på annat när ni umgås eller möts på restaurangen så kan de inte ge ditt barn massor att äta i förväg. Alla vill inte kolla upp menyerna i förväg, även om jag gillar att kika så brukar jag vilja beställa in en drink och sen sitta och titta en stund i menyn

• Anonym (Maria)

Ja, det blir nog tokigt att ta med en rastlös tvååring på restaurang och äta trerätters med 2 pensionärer som tar all tid i världen på sig. 

Bäst att låta bli. 

Och du kommer inte kunna "uppfostra" dina föräldrar i den här åldern. Det blir snarare barnet som kommer få anpassa sig till hur det är hos mormor och morfar. 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Maria) skrev 2025-03-28 10:33:45 följande:

Ja, det blir nog tokigt att ta med en rastlös tvååring på restaurang och äta trerätters med 2 pensionärer som tar all tid i världen på sig. 

Bäst att låta bli. 

Och du kommer inte kunna "uppfostra" dina föräldrar i den här åldern. Det blir snarare barnet som kommer få anpassa sig till hur det är hos mormor och morfar. 

Dom är 60 inte 100. Dom tror att tre timmar funkar bra med ett så litet barn?. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (E) skrev 2025-03-28 10:31:17 följande:

Gå inte ut och äta med dem då, hitta på annat när ni umgås eller möts på restaurangen så kan de inte ge ditt barn massor att äta i förväg. Alla vill inte kolla upp menyerna i förväg, även om jag gillar att kika så brukar jag vilja beställa in en drink och sen sitta och titta en stund i menyn

Fast att sitta och chilla i tre timmar med en 2 åring på en restaurang är orimligt. Mitt barn kan sitta i 1,5-2 timmar. Men tre, det blir kaos. 
  • Studentpappa

Det är ingen som blir ledsen om ni inte går på restaurang med en tvååring.

Måste vara ett extremt i-landsproblem...

Ride it like you stole it
  • Anonym (?)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-28 10:38:31 följande:
    Fast att sitta och chilla i tre timmar med en 2 åring på en restaurang är orimligt. Mitt barn kan sitta i 1,5-2 timmar. Men tre, det blir kaos. 
    Men gå inte ut och ät tillsammans med barn och föräldrar!
  • Anonym (Tess)

Du får vänja dig vid att peka med hela handen och tydligt berätta hur ni ska göra för att det ska funka eller så får du helt enkelt välja bort aktiviteter där de inte vill anpassa sig. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-28 10:37:30 följande:
    Dom är 60 inte 100. Dom tror att tre timmar funkar bra med ett så litet barn?. 
    Ja, som sagt, gå inte på restaurang med dem och barnet samtidigt. 

Ni kan ju umgås på andra sätt. 

Varför inte beställa hem mat istället?
  • Fjäril kär

Har du sagt åt dom rätt ut att "detta med restaurang funkar inte med 2-åring" ? 

Vill du äta på fin restaurang med dina föräldrar får du göra det utan barn . 

Vill du ha med ditt barn får du föreslå en annan typ av restaurang. 

Svar på tråden Få mina föräldrar att anpassa sig till barnbarn?