• Anonym (Ellen)

Få mina föräldrar att anpassa sig till barnbarn?

Av någon oförklarlig anledning har mina föräldrar svårt att anpassa sig till mitt barn på 2 år. 

Det kan handla om när man ska gå ut och äta säger vi. Mitt barn har inga problem att äta olika tider typ om man äter middag klockan 16:30 eller 18:45. Däremot säger jag till mina föräldrar att för att det ska funka så får barnet inte äta massor innan vi går ut. Trots detta kan dom ge mitt barn mat innan restaurangbesöket? Ungen kommer dit och är mätt och mina föräldrar tror att mitt barn ska kunna sitta där och äta en trerättersmiddag. 

Mitt barn är van att gå ut och äta trerätters utan problem?

Då har vi innan restaurangbesöket rörelse i två timmar, vi äter inte mat eller massa mellanmål precis innan. Mina föräldrar tänker även att dom ska kunna sitta med menyerna i 20 minuter och välja. Typ först välja förrätt och varmrätt i 20 minuter sedan ska detta ätas och då går det 60 minuter för att äta och få förrätt och varmrätt. 

Efter detta ska dom fundera i 20 minuter till på vad vi ska ha till dessert och efter det ska vi vänta 30 minuter på allas desserter för att sedan äta i 20 minuter till?

Mina föräldrar vägrar anpassa sig. Vad är problemet? Menyn finns på nätet innan? 

• Svar på tråden Få mina föräldrar att anpassa sig till barnbarn?
  • Anonym (Tess)

För att ge dig lite perspektiv så mina föräldrar vägrade städa undan farliga verktyg och ömtåligt, oersättligt arvegods när mina tvillingar var små. Min pappa tyckte det räckte med att dra ut kontakten till sticksågen och låta den dingla framför uttaget. Det blev inte mer än två besök hos dem innan barnen var i skolåldern. 

• Pajama

Eftersom du går ut med föräldrar och barn samtidigt, så utgår jag ifrån att de gärna vill att barnet ska vara med och uppskattar umgänget?
    De får inte ha barnet före restaurangen, utan då ska du ha ansvaret för henom så att hen inte äter något innan. 
    Du får nog acceptera att de vill sitta med menyn och fundera ett tag, det är nog en del av grejen. Hur göra då? Kan du och barnet komma lite senare och då ha beställt på nätet? 
    Sedan låta barnet äta sina måltider så som det passar henom och antingen du gör som barnet och går när barnet inte kan sitta längre. (mina fick röra sig runt lite, om man fick ett enskilt bord helst, medan vi satt kvar och pratade. Funkar kanske inte överallt) Föräldrarna får då sitta kvar och ta det i sin egen takt. 
    Kan någon hämta barnet efter två timmar och du sitter kvar med föräldrarna i lugn och ro? 
    Om ni ska gå allihop, så vill det till en kompromiss, där du ansvarar för barnets bästa och samtidigt är smidig gentemot dina föräldrar. De i sin tur får acceptera att du behöver göra avsteg från chillandet om barnet ska med. Men gör den stunden som ni faktiskt sitter ihop till en lugn social samvaro. Som du får avbryta vid behov. 
    Funkar inte detta, så får du skaffa barnvakt, eller välja ett ställe med en eller två rätters middag.

• Anonym (Lilla O)

Du gav mig flashback till när min äldste var strax under tre och mina föräldrar bjöd in oss* på semester med en femrätters middag varje kväll. Jä-hä-hättekul.

Nu har de ytterligare 4 barnbarn och de skrattar gott åt hur fel det blev.

* alltså vi fick betala själv, men de arrangerade och planerade.

• Anonym (E)

Just det, det är fredag idag....

• Anonym (N)

Ni får göra andra program istället.
    De går nog på restaurangen för hela upplevelsen och inte för att äta så fort som möjligt.

Anonym (Ellen) skrev 2025-03-28 11:33:30 följande:
    dom måste ju anpassa sig och förstå detta. Sega inte så är det inget problem. 
    Betalar du deras mat då? 
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-28 11:17:17 följande:
    Jag har gått många gånger själv på dessa restauranger med mitt barn. Problemet är att inte mina föräldrar känner in mitt barn alls utan tror att vi är där och så ska mitt barn bara anpassa sig. 
  • Anonym (välja)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-28 10:25:00 följande:
    Få mina föräldrar att anpassa sig till barnbarn?

Av någon oförklarlig anledning har mina föräldrar svårt att anpassa sig till mitt barn på 2 år. 

Det kan handla om när man ska gå ut och äta säger vi. Mitt barn har inga problem att äta olika tider typ om man äter middag klockan 16:30 eller 18:45. Däremot säger jag till mina föräldrar att för att det ska funka så får barnet inte äta massor innan vi går ut. Trots detta kan dom ge mitt barn mat innan restaurangbesöket? Ungen kommer dit och är mätt och mina föräldrar tror att mitt barn ska kunna sitta där och äta en trerättersmiddag. 

Mitt barn är van att gå ut och äta trerätters utan problem?

Då har vi innan restaurangbesöket rörelse i två timmar, vi äter inte mat eller massa mellanmål precis innan. Mina föräldrar tänker även att dom ska kunna sitta med menyerna i 20 minuter och välja. Typ först välja förrätt och varmrätt i 20 minuter sedan ska detta ätas och då går det 60 minuter för att äta och få förrätt och varmrätt. 

Efter detta ska dom fundera i 20 minuter till på vad vi ska ha till dessert och efter det ska vi vänta 30 minuter på allas desserter för att sedan äta i 20 minuter till?

Mina föräldrar vägrar anpassa sig. Vad är problemet? Menyn finns på nätet innan? 

Det enda du kan göra är ju att förklara läget, om och om igen tills det fastnar. Sen kommer ju läget att förändras eftersom ditt barn växer upp och kommer att ha andra behov och bete sig annorlunda. 

Men om de vägrar anpassa sig så är det väl kanske så att de inte fattar eller inte vill. 

Brukar dina föräldrar ha svårt att förstå andra människors behov och svårt att förstå att man behöver anpassa efter små barn? För om de aldrig fattar så är det nog bättre att du inte planerar in trerätters middagar på restaurang med barnet och dina föräldrar. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (N) skrev 2025-03-28 13:19:10 följande:

Ni får göra andra program istället.
    De går nog på restaurangen för hela upplevelsen och inte för att äta så fort som möjligt.

Betalar du deras mat då? 
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-28 11:17:17 följande:
    Jag har gått många gånger själv på dessa restauranger med mitt barn. Problemet är att inte mina föräldrar känner in mitt barn alls utan tror att vi är där och så ska mitt barn bara anpassa sig. 
    Att sitta två timmar funkar toppen?. dom flesta restaurangerna har typ sittning 2-2,5 timme?. Så att sitta tre timmar är inte normalt. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-03-28 13:24:39 följande:
    Att sitta två timmar funkar toppen?. dom flesta restaurangerna har typ sittning 2-2,5 timme?. Så att sitta tre timmar är inte normalt. 
    Det låter som att din son ändå brås en del på sina morföräldrar. Väldigt många tvååringar går det inte att ha med sig på finare restauranger, än mindre flerrätters. Så han är allt en liten långsittare han också, med en tvåårings mått mätt. Om sextio år är det kanske han som sitter där i 3-4 timmar medan barnbarnen har myror i brallan. :)
  • Anonym (Anpassa aktiviteten)

Har bara last TS.
    Aldre manniskor har ett annat, lugnare, tempo. Och ar man val pa restaurang sa vill man val kunna valja omsorgsfullt och njuta medans man ar dar (och inte rusa darifran). 
    Varfor maste ni just ga pa restaurang nar ni umgas? Ar det inte lattare att ata tillsammans hemmavid? Orkar ingen laga mat sa kan ni ju bestalla och sen ata i lugn och ro hemma, medan barnet kan ga ifran narhelst det vill, utan att det stor nagon.
    Och att ge barnet mat innan restauranbesoket har du val sjalv, som foralder, koll pa, eller har dina foraldrar agerat barnvakt at dig och kanske inte kunnat sta emot nar barnet velat ha nagot?
    Jag tror nog att de forsoker anpassa sig efter formaga, men ni bor nog forsoka undvika aktiviteter dar det kan vara svart for en 2 aring just nu. Finns ju mycket annat man kan gora istallet nar man umgas och som ar roligt for alla parter.

• Anonym (välja)
    Anonym (Anpassa aktiviteten) skrev 2025-03-28 14:05:05 följande:

Har bara last TS.
    Aldre manniskor har ett annat, lugnare, tempo. Och ar man val pa restaurang sa vill man val kunna valja omsorgsfullt och njuta medans man ar dar (och inte rusa darifran). 
    Varfor maste ni just ga pa restaurang nar ni umgas? Ar det inte lattare att ata tillsammans hemmavid? Orkar ingen laga mat sa kan ni ju bestalla och sen ata i lugn och ro hemma, medan barnet kan ga ifran narhelst det vill, utan att det stor nagon.
    Och att ge barnet mat innan restauranbesoket har du val sjalv, som foralder, koll pa, eller har dina foraldrar agerat barnvakt at dig och kanske inte kunnat sta emot nar barnet velat ha nagot?
    Jag tror nog att de forsoker anpassa sig efter formaga, men ni bor nog forsoka undvika aktiviteter dar det kan vara svart for en 2 aring just nu. Finns ju mycket annat man kan gora istallet nar man umgas och som ar roligt for alla parter.

Många är dock inte alls så gamla när det har ett barnbarn som är två år gammal. Det beror ju på, men många får ju barnbarn redan i 60-års åldern.

Jag tror snarare att det handlar om att de glömt hur små barn är och vad de behöver, eller att de inte bryr sig om hur det blir för barnen, utan bara fokuserar på sig själva. 

Men umgås på ett annat sätt än restaurang med trerätters är nog en bra idé. 
Svar på tråden Få mina föräldrar att anpassa sig till barnbarn?