• Anonym (Yeyeok)

Hypokondriker:rädd för ms

Hej, jag är man på 22 år och har sedan tidiga tonåren brottats med hypokondri. Har haft symtom som domningar, andningssvårigheter, yrsel och återkommande depressioner. Har googlat alldeles för mycket och varit rädd för det mesta men nu är det ms jag främst oroar mig för. Gick till läkaren för en ihållig tryckande värk i vänster tinning och sen började fler symtom komma som svettningar, gungande yrsel, värmevallningar, och stickningar. Allt passar in på ms så att säga. Vill oxå påpeka att jag under perioder och nu oxå haft talproblem, känns som ett motstånd når jag pratar, att jag inte får ut orden som jag vill. Läkaren skickade remiss till neurolog och de har gjort en datortomografi av hjärnan och inte hittat något fel. Min fråga är om jag ska be om en Mr scan oxå, med tanke på att det är det som främst använda för att upptäcka

• Svar på tråden Hypokondriker:rädd för ms
  • Anonym (M)

Du har inte funderat på att söka hjälp för det du har på riktigt, din hypokondri?

• Anonym (Anonym)

Låter även som symtom på panikångest?
    Har läkaren sagt att du är ok så är du det?
    Du behöver nog försöka sluta googla så mycket. 

• Anonym (Yeyeok)

Tack för snabba svar. Jo, googlandet borde jag ta det lugnt med. Läkaren säger att det är psykosomatiskt så då är det så, sjukt vilka sensationer ångest kan skapa..

• Anonym (Tärande)
    Anonym (Yeyeok) skrev 2025-03-28 14:58:42 följande:

Hej, jag är man på 22 år och har sedan tidiga tonåren brottats med hypokondri. Har haft symtom som domningar, andningssvårigheter, yrsel och återkommande depressioner. Har googlat alldeles för mycket och varit rädd för det mesta men nu är det ms jag främst oroar mig för. Gick till läkaren för en ihållig tryckande värk i vänster tinning och sen började fler symtom komma som svettningar, gungande yrsel, värmevallningar, och stickningar. Allt passar in på ms så att säga. Vill oxå påpeka att jag under perioder och nu oxå haft talproblem, känns som ett motstånd når jag pratar, att jag inte får ut orden som jag vill. Läkaren skickade remiss till neurolog och de har gjort en datortomografi av hjärnan och inte hittat något fel. Min fråga är om jag ska be om en Mr scan oxå, med tanke på att det är det som främst använda för att upptäcka

Hur mycket tänker du belasta sjukvården med dina inbillningar? Tror du inte det finns de med bättre behov av läkare, scan mm?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Tärande) skrev 2025-03-28 15:15:35 följande:
    Hur mycket tänker du belasta sjukvården med dina inbillningar? Tror du inte det finns de med bättre behov av läkare, scan mm?

Onödig kommentar. Hen gör det inte med flit.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-03-28 15:30:27 följande:

Onödig kommentar. Hen gör det inte med flit.
    Nej men hen kan ju söka för sitt riktiga problem istället för påhittade problem. 
  • Anonym (Yeyeok)

Det är väl ingen inbillning om man faktiskt upplever huvudvärk och talproblem eller vad menar du?

• Anonym (Ana)
    Anonym (Yeyeok) skrev 2025-03-28 15:39:50 följande:

Det är väl ingen inbillning om man faktiskt upplever huvudvärk och talproblem eller vad menar du?

Hur vet du då att det är hypokondri och ingen faktisk sjukdom? Har du fått den diagnosen? Om du fått det, får du ingen hjälp för det från psykiatrin? 

Googla är farligt om man lider av ångest. Då kan man tänka sig diverse farliga sjukdomar. För det är ju trots allt så att man enkelt kan stämma in i alla möjliga olika sjukdomar. Jag har dock fått hjälp med att hitta rätt diagnos, men då sprang jag först två år hos vården, innan jag började kolla och kunde vägleda för att få hjälp.

MS tror jag är vanligare bland kvinnor och ingen jättevanlig sjukdom. Det du kan göra är ju i så fall att vänta längre och se om nya symptom dyker upp. Annars kan det röra sig om någon b12 brist ( liknande symtom) eller bara ångest.

• Zoegazz

Låter som att du skulle kunna ha migrän med aura med de symtomen. Säger inte att du inte är hypokondrisk men ena utesluter inte det andra. Tänkte på det där med talet och tryck över tinningen. 

• Anonym (Yeyeok)
    Anonym (Ana) skrev 2025-03-28 16:30:33 följande:

Hur vet du då att det är hypokondri och ingen faktisk sjukdom? Har du fått den diagnosen? Om du fått det, får du ingen hjälp för det från psykiatrin? 

Googla är farligt om man lider av ångest. Då kan man tänka sig diverse farliga sjukdomar. För det är ju trots allt så att man enkelt kan stämma in i alla möjliga olika sjukdomar. Jag har dock fått hjälp med att hitta rätt diagnos, men då sprang jag först två år hos vården, innan jag började kolla och kunde vägleda för att få hjälp.

MS tror jag är vanligare bland kvinnor och ingen jättevanlig sjukdom. Det du kan göra är ju i så fall att vänta längre och se om nya symptom dyker upp. Annars kan det röra sig om någon b12 brist ( liknande symtom) eller bara ångest.

Läkaren sade att allt var psykosomatiskt så utgår från det men det går väl hand i hand med hypokondri
  • Anonym (Ana)

Har du bara talproblem vid huvudvärk eller är det konstant?
    Om talproblemen är konstanta eller förvärras så verkar det ju som något som borde undersökas mer.

• Anonym (Ana)

Ok läste nu att det var under perioder. Försök tänk efter om det är något mer symtom som tillkommer samtidigt eller efter. Huvudvärk, ångest m.m. 

• Anonym (Och?)

Och vad händer om du har ms? Nu finns det så bra medicin att man märker knappt att man är sjuk. Man kan leva hela livet utan symtom. Det finns värre sjukdomar så ta det lungt 😏

• Anonym (tror)
    Anonym (Yeyeok) skrev 2025-03-28 14:58:42 följande:

Vilka hårda svar du har fått! Onödigt.

Om man googlar så kan nästan alla symtom tyda på allvarliga sjukdomar, men sannolikheten att du har något sånt är ändå låg. Och om du vet med dig att du har ångest så kan den i sig ge alla dessa symtom, eller förstärka små symtom som för dig då kännas ännu mer, just för att du uppmärksammar dem.

En psykologkontakt är nog det bästa steget för dig i nuläget, som kan hjälpa dig at hantera dina tankar och rädslor. 

Och sen försöka överlåta till läkaren att bedöma vilka utredningar som ska göras utifrån de symtom du har. 
  • Daphodil

Synd att du får otrevliga svar. Hälsoångest är jättejobbigt! Nu har du fått remiss av neurolog och tipset är att invänta deras bedömning. Just nu behöver du alltså inte göra något.

Med stor sannolikhet är du kroppsligt frisk, och i nästa steg kanske du ska försöka få hjälp mot ångesten. 

Svar på tråden Hypokondriker:rädd för ms