Inlägg från: Anonym (Handling, samtycke?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Handling, samtycke?)

Kände mig utnyttjad

Jag har läst trådstarten ett per gånger, försöker anstränga mig se saken från bådas perspektiv och har då bl a fastnat för att TS beskriver från sitt perspektiv sin egen handling:
    så jag vände mig på sidan så han kunde komma in i mig

Om killen skulle beskriva hela situationen från sitt perspektiv så ligger det nog nära till hands, eller är åtminstone inte omöjligt, att han kan ha upplevt hennes aktiva handling som ett samtycke?

Jag har bara mycket snabbt skummat några av inläggen i tråden. Vissa nämner ordet våldtäkt...
    Men det är väl ändå omöjligt att kalla något våldtäkt när TS själv beskriver sin aktiva handling på detta sätt?

Jag tycker alltid det är jättesvårt sätta sig in i bådas olika perspektiv vid sådana här händelser.
    Om han hade beskrivit händelsen utifrån sitt eget perspektiv och med sina egna ord, i t ex en annan tråd, hur hade hans beskrivning sett ut? Jag vågar inbilla mig att hans upplevelse, hans ordval och hans beskrivning av deras samtal elle rutväxlande av ord skulle kunna se ganska annorlunda ut.

Och om vi i tråden var neutrala, om vi inte hade läst TS beskrivning, om vi bara hade läst hans beskrivning, så skulle det självfallet vara ganska svårt för oss i tråden bestämma vilken version och vilken upplevelse är mest rätt och stämmer bäst med verkligheten?

Även om deras båda beskrivningar skulle skilja högst väsentligt så har ju BÅDA rätt till sin egen upplevelse.
    Jag tycker det är svårt att ha en tydlig och bestämd uppfattning...

Anonym (Send) skrev 2025-04-02 11:58:23 följande:
    Jag uppfattar det inte som att Trådstartaren anklagar pojkvännen för våldtäkt. 

Frågan är mer om hur det är att ha en kille som inte är intresserad av ömsesidighet i sex. Inget förspel (TS skriver att han slutat med det) och tjatsex.

Kan TS ändra på det genom att prata om situationen med pojkvännen? Om konsekvenserna det blir av att den ena parten inte får något ut av att de har sex.

Eller är pojkvännen allmänt ointresserad av hur TS har det? Nonchalant och respektlös. I så fall bör hon hon fundera på om hon ska avsluta relationen.

Jag har inte sagt att TS anklagar pojkvännen. Men det finns väl andra medlemmar/kvinnor i tråden som har nämnt ordet våldtäkt?

Inser du ens att du faktiskt inte kan ha någon aning om hur han ser på situationen?

Det finns väl inte anledning generalisera på så sätt att du som kvinna skulle dra slutsatsen att det alltid är mannens fel? Och att en kvinnas beskrivning alltid är korrekt beskriven utifrån bådas situation, bara för att berättaren är av kvinnligt kön?

Jag för min del kan inte sluta undra hur hans beskrivning skulle låta?

Undrar om det skulle kunna var möjligt att han skulle beskriva TS med dina ord, som att TS är allmänt ointresserad av hur han har det? Nonchalant och respektlös? I så fall bör de väl båda fundera på att avsluta relationen...
    Anonym (123456) skrev 2025-04-02 16:07:29 följande:
    Ett uteblivet ja ÄR ett nej. Alltså man behöver ha samtycke annars ska man inte bli förvånad om man hamnar i en domstol. Män har rätt till sin sexualitet men däremot inte rätt till att tvinga den på någon annan.
    Du verkar ha missat att läsa en mycket viktig del:

TS beskriver med sina egna ord, från sitt eget perspektiv, sin egen aktiva handling:

Hur kan du få detta till "tvång"???
    Jag uppfattar den handlingen som TS valde att göra som ett ja, och samtycke.
    Ingen kan inbilla sig att den handlingen skulle vara ett nej.

Kan det vara så, Jag förstår i så fall, om du är en typ av kvinna som generellt bär på sådana känslor som att alla män, särskilt de som har sexuell lust till kvinnor, borde hamna i domstol?
    Medan det kanske är så att sexuell lust kvinna till kvinna däremot kan anses vara både rätt och något fint?
    Anonym (Send) skrev 2025-04-03 17:12:19 följande:
    Sedan börjar du skriva om vad "Handling, samtycke" tycker om lesbisk sex, som jag inte tror har diskuterats alls här i tråden.
    Nej du har fel.
    Jag skrev inte om detta utan jag ställde en fråga.

Min fråga följde direkt på den medlemmens inlägg och av att den medlemmen skrev i samband med män om "hamna i domstol".
    Min fråga gick ut på om den medlemmen kanske tycker att alla män som känner sexuell lust till kvinnor borde hamna i domstol?

Jag tror kanske att du råkade missa att min fråga faktiskt var en fråga, s a s på förekommen anledning, till den medlemmen?
    Min fråga var alltså inget påstående utan bara en enkel fråga.
    Anonym (123456) skrev 2025-04-03 18:07:30 följande:
    Jag har inte påstått att det TS var med om var tvång. Jag svarade på det som (td) skrev om att män blir dömda för att kvinnor inte kan säga nej.
    Jag ber om ursäkt om jag missförstod.

Men du kan ju inte förneka dina ord, även om jag kanske tillät mig lägga alltför stor vikt vid dem när jag lite fastnade för just dina ord, citat:
    ..".tvinga den på någon"

Det var ditt ord tvinga som fick mej att använda ordet tvång. Vilket väl har samma betydelse?

Jag tycker fortfarande att skriva om att tvinga, och som någon annan skriva om våldtäkt, är att välja att använda sig av väldigt grova ord för att framföra sin åsikt, i det här sammanhanget.
    Anonym (123456) skrev 2025-04-03 18:52:09 följande:
    Fast det är fakta och inte åsikt att man inte har rätt att tvinga sin sexualitet på någon. Det är så lagen ser ut.

Aldrig påstått att det var tvång det som TS var med om.
    Jag noterar att det är viktigt för dig försvara dig och lägga så stort fokus på att försöka rättfärdiga dina ordval.

Ja du har i vart fall flera gånger valt att använda ordet "tvingad"

Citat från ett av dina tidigare inlägg:
    "Hon kände sig mentalt "tvingad" till att ha sex"

Jag anser detta vara fel av dig,
    och här beskriver du ju med dina ord att du anser att det var tvång det som TS var med om.

Men mot bakgrund hur TS själv med sina egna ord har valt att beskriva sin egen handling, så är det mera sant att hon hon snarare har valt att lämna sitt samtycke.

TS beskriver från sitt perspektiv sin egen handling:
Svar på tråden Kände mig utnyttjad