Du provar ut linser hos en optiker. Det finns såna du återanvänder en längre tid och sen endagslinser som är singelförpackade som du byter ut varje dag. Jag själv har endagslinser för att jag fick prova lite olika och hittade till slut endagslinser som funkade och kändes bra i ögonen, så jag har bara kört på dom.
Hos min optiker fick jag prova en variant hemma i en vecka och fick med dom linserna gratis (eller dom ingick i kostnaden för kontrollen). Om styrkan verkar vara rätt och storleken på linserna passar så kan man beställa på nätet efteråt, min variant är lite billigare på nätet jämfört med att köpa hos optikern.
Viktigast? Att man hittar linser som känns bra i ögat och som funkar med ögat i övrigt. Och att man ser bättre, såklart. Men vissa linser kan kännas i ögonen och då är det fel. Mina linser känns inte alls och jag glömmer ofta bort att jag har dom i.
Du får inte linser på högkostnadsskyddet utan du betalar för dom själv.
Om du planerar att använda linser varje dag så brukar det rekommenderas att ändå ha ett par glasögon, för att det är bra att vila ögonen åtminstone en dag i veckan från linserna. Du kan köpa ett par billiga på typ Specsavers om du bara kommer ha på dom hemma den dag du inte har linserna i.
Har säkert glömt något, har använt mina så länge. Men ställ följdfrågor om du undrar något annat.