• Anonym (Jenna)

Ni närsynta som använder linser!

Hej! Jag är närsynt fick jag veta för flera år sedan, det är ingen komplicerad eller allvarlig nätsynthet så har inte använt något för det. Idag kan det däremot kanske vara något sämre och funderar på att skaffa linser, jag kan inte använda glasögon då jag inte känner mig bekväm med det. Hur går processen till, och viktigast, vad kostar det att skaffa linser? Hur länge räcker det? Tas det ut i en optik  eller i apotek? Och går det under högkostnadsskyddet?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Ni närsynta som använder linser!
  • Anonym (Anemon)

Du provar ut linser hos en optiker. Det finns såna du återanvänder en längre tid och sen endagslinser som är singelförpackade som du byter ut varje dag. Jag själv har endagslinser för att jag fick prova lite olika och hittade till slut endagslinser som funkade och kändes bra i ögonen, så jag har bara kört på dom. 
    Hos min optiker fick jag prova en variant hemma i en vecka och fick med dom linserna gratis (eller dom ingick i kostnaden för kontrollen). Om styrkan verkar vara rätt och storleken på linserna passar så kan man beställa på nätet efteråt, min variant är lite billigare på nätet jämfört med att köpa hos optikern. 

Viktigast? Att man hittar linser som känns bra i ögat och som funkar med ögat i övrigt. Och att man ser bättre, såklart. Men vissa linser kan kännas i ögonen och då är det fel. Mina linser känns inte alls och jag glömmer ofta bort att jag har dom i. 

Du får inte linser på högkostnadsskyddet utan du betalar för dom själv. 

Om du planerar att använda linser varje dag så brukar det rekommenderas att ändå ha ett par glasögon, för att det är bra att vila ögonen åtminstone en dag i veckan från linserna. Du kan köpa ett par billiga på typ Specsavers om du bara kommer ha på dom hemma den dag du inte har linserna i. 

Har säkert glömt något, har använt mina så länge. Men ställ följdfrågor om du undrar något annat.

• Anonym (Jenna)

Åh jättebra info tack så mycket!! Undrar vart i nätet du köper linser? Billigast men ändå bra i kvalité då?

• Anonym (Anemon)
    Anonym (Jenna) skrev 2025-03-30 04:28:20 följande:

Åh jättebra info tack så mycket!! Undrar vart i nätet du köper linser? Billigast men ändå bra i kvalité då?

Samma märken som finns hos optikern finns även på nätet. Så jag köper alltså samma märke och typ som jag provat ut hos optikern fast på nätet. 
    Det finns lite olika sidor men exempelvis lensway.se eller lenson.com
    Sen kan det vara bra att veta att man kan göra en synkontroll för linser (alltså inte samma som för glasögon) återkommande, där kollar dom att ögat mår bra av linserna och så kontrollerar dom om synen ändrats och ifall styrkan på linserna behöver justeras. 

Priset på linserna kan också skilja beroende på vad för synfel man har. Men om du bara är lite närsynt så borde du kunna komma undan billigare. Mina linser blev lite dyrare när det visade sig att jag hade brytningsfel på ena ögat. Men inte supermycket dyrare. 

Här kan du läsa lite grann också: www.specsavers.se/kontaktlinser/kontaktlinsinstruktion

• Jemp

Jag minns inte vad det kostade från början med utprovning, synundersökning osv. 

Har endagslinser, betalar drygt 500/månad (eller skulle gjort om jag använde de varje dag, jag varvar dock med glasögon så så går de ju inte åt lika fort).

Svar på tråden Ni närsynta som använder linser!